Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-22, 19:21
Det vankas sjunde och avgörande match i Stanley Cup och denna match blir Edmontons 107:e tävlingsmatch för säsongen.
I vår egen högsta klåparserie i fotboll där skogshuggare låtsas vara fotbollsspelare spelas det alltså ynka 30 matcher. Inte nog med att klåparna i Allsvenskan har en väldigt lång vintersemester så har de alltså nu semester även på sommaren mitt i säsongen...

Eftersom jag har inte spelat varken ishockey eller fotboll så frågar jag er sakkunniga, är det verkligen så jävla mycket jobbigare att spela fotboll än ishockey?
Visst det förekommer fler avbrott i spelet i ishockey och dessutom så har man flygande byten men ändå, ynka 30 matcher för professionella fotbollsspelare är ju löjligt lite.
Visst, några lag kvalar i Europa men oftast så åker de ändå ut direkt och de flesta lagen spelar alltså bara 30 matcher, då cupen nu mer eller mindre är försäsongsträning....
Citera
2024-06-22, 19:27
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är klart jobbigare att spela hockey!
Citera
2024-06-22, 19:30
Skaderisken är högre i fotboll och dessutom tjänar spelare i Allsvenskan väldigt lite jämfört med NHLs bäst betalda stjärnor. Finns dessutom mycket fler lag i NHL så jag tycker nog att det är befogat att anse att 30 matcher är rätt hård sett till det slit man får lägga ned och för relativt usel betalning. Menar, Messi tjänar väl mer nu i MLS under en säsong än vad hälften av samtliga spelare i Allsvenskan gör om inte alla.
Citera
2024-06-22, 19:31
Medlem
NoraKuzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Det vankas sjunde och avgörande match i Stanley Cup och denna match blir Edmontons 107:e tävlingsmatch för säsongen.
I vår egen högsta klåparserie i fotboll där skogshuggare låtsas vara fotbollsspelare spelas det alltså ynka 30 matcher. Inte nog med att klåparna i Allsvenskan har en väldigt lång vintersemester så har de alltså nu semester även på sommaren mitt i säsongen...

Eftersom jag har inte spelat varken ishockey eller fotboll så frågar jag er sakkunniga, är det verkligen så jävla mycket jobbigare att spela fotboll än ishockey?
Visst det förekommer fler avbrott i spelet i ishockey och dessutom så har man flygande byten men ändå, ynka 30 matcher för professionella fotbollsspelare är ju löjligt lite.
Visst, några lag kvalar i Europa men oftast så åker de ändå ut direkt och de flesta lagen spelar alltså bara 30 matcher, då cupen nu mer eller mindre är försäsongsträning....

Varför tror du att det är byten i Ishockey?
En del spelare kan spela 20-25 minuter per match 20X3=60 minuter.
Tempot är högre och intensiteten helt annorlunda.
Har för mig att innebandyspelare har bättre kondition än både fotbollsspelare och hockeyspelare.
Citera
2024-06-22, 19:42
Medlem
bizquitos avatar
Jag spelade både hockey och fotboll tills jag var 16 år. Man var helt klart mer slut i kropp och knopp efter en hockey match. Väldigt intensivt jämfört med fotboll.
Citera
2024-06-22, 19:45
Citat:
Ursprungligen postat av bizquito
Jag spelade både hockey och fotboll tills jag var 16 år. Man var helt klart mer slut i kropp och knopp efter en hockey match. Väldigt intensivt jämfört med fotboll.

Då är det ju märkligt att hockeyspelare spelar betydligt fler matcher. Även SHL har ju ungefär dubbelt så många matcher då de flesta lag spelar slutspel eller kval...
Citera
2024-06-22, 20:02
Medlem
Fotboll är ju rena rama picknicken jämför med hockey!!!
Citera
2024-06-22, 20:09
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Skaderisken är högre i fotboll och dessutom tjänar spelare i Allsvenskan väldigt lite jämfört med NHLs bäst betalda stjärnor. Finns dessutom mycket fler lag i NHL så jag tycker nog att det är befogat att anse att 30 matcher är rätt hård sett till det slit man får lägga ned och för relativt usel betalning. Menar, Messi tjänar väl mer nu i MLS under en säsong än vad hälften av samtliga spelare i Allsvenskan gör om inte alla.

Det finns två färre lag i SHL än i Allsvenskan i fotboll, lönerna är väl ungefär desamma och ändå spelar de flesta lag i SHL dubbelt så många matcher så din teori tycks inte stämma...
Citera
2024-06-22, 20:55
Citat:
Det finns två färre lag i SHL än i Allsvenskan i fotboll, lönerna är väl ungefär desamma och ändå spelar de flesta lag i SHL dubbelt så många matcher så din teori tycks inte stämma...
Imponerande att trådstartaren avviker från ämnet då jag hela tiden hållt mig till NHL. Så börjar du snacka om SHL från ingenstans.
Citera
2024-06-22, 20:59
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Imponerande att trådstartaren avviker från ämnet då jag hela tiden hållt mig till NHL. Så börjar du snacka om SHL från ingenstans.

Tråden handlar om det är så mycket jobbigare att spela fotboll än ishockey. Det är du som kom med teorin att eftersom man tjänar mycket mer i NHL så motiverar det att man spelar betydligt fler matcher.
Jag tog då upp SHL där man tjänar ungefär lika mycket som i Allsvenskan i fotboll men ändå spelar minst dubbelt så många matcher...
Citera
2024-06-22, 21:05
Avstängd
Haha, fy fan en hockyspelare glider runt på isen max 1-2 minuter och måste sedan in i båset och frusta för att dom har så dålig kondition. En fotbollsspelare kutar runt 45-50 minuter åt gången. Det hör du väl själv vad som är jobbigast. Ingen blir särskilt glad åt enminutersmännen.
Citera
2024-06-22, 21:06
Citat:
Tråden handlar om det är så mycket jobbigare att spela fotboll än ishockey. Det är du som kom med teorin att eftersom man tjänar mycket mer i NHL så motiverar det att man spelar betydligt fler matcher.
Jag tog då upp SHL där man tjänar ungefär lika mycket som i Allsvenskan i fotboll men ändå spelar minst dubbelt så många matcher...
Sant men då kan man titta på vädret, spela fotboll i Sverige är ju oftast ingen dröm precis utan det är ofta skitväder även under högsäsong. Medan i en ishall är ju spelarna skyddade från vädret och vana vid samma förhållanden hela tiden. Lägg därtill att en SHL-spelare i genomsnitt tjänar lika bra som en läkare, och de kan leva gott på en hobby. Är väl inte så svårt att bli motiverad då, även om man kanske inte platsar i NHL.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in