Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-22, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Haha, fy fan en hockyspelare glider runt på isen max 1-2 minuter och måste sedan in i båset och frusta för att dom har så dålig kondition. En fotbollsspelare kutar runt 45-50 minuter åt gången. Det hör du väl själv vad som är jobbigast. Ingen blir särskilt glad åt enminutersmännen.
Har du sett en hel fotbollsmatch nån gång? Det knallas mest runt i promenadtempo eller lätt jogging, med avbrott för kortare ruscher vilket inte inträffar alltför ofta.
Citera
2024-06-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masterblender
Det vankas sjunde och avgörande match i Stanley Cup och denna match blir Edmontons 107:e tävlingsmatch för säsongen.
I vår egen högsta klåparserie i fotboll där skogshuggare låtsas vara fotbollsspelare spelas det alltså ynka 30 matcher. Inte nog med att klåparna i Allsvenskan har en väldigt lång vintersemester så har de alltså nu semester även på sommaren mitt i säsongen...

Eftersom jag har inte spelat varken ishockey eller fotboll så frågar jag er sakkunniga, är det verkligen så jävla mycket jobbigare att spela fotboll än ishockey?
Visst det förekommer fler avbrott i spelet i ishockey och dessutom så har man flygande byten men ändå, ynka 30 matcher för professionella fotbollsspelare är ju löjligt lite.
Visst, några lag kvalar i Europa men oftast så åker de ändå ut direkt och de flesta lagen spelar alltså bara 30 matcher, då cupen nu mer eller mindre är försäsongsträning....

Du svarade mycket på det själv.
Bytena och avbrotten påverkar jättemycket.
Sen storleken på plan med. Du kan ju aldrig vila i ishockey.
Ett byte på 2 min ishockey är jobbigare än 2 min fotboll alla dagar, har aldrig sett en sekvens med fullt ös i 2 min från en spelare i fotboll, men sker ju ofta i ishockey..
Citera
2024-06-22, 22:24
Medlem
Hockey är alla dagar i veckan mer generellt krävande. Ska du träna upp kondition är intervallträning det bästa du kan göra. Kollar du pp en hockeymatch är det exakt vad som pågår i 60 minuter. Många spelare har som sagt en speltid på 25-30 minuter.

Fotboll spelas över en för utsträckt plan, du jobbar på din session fram och tillbaka 50-60 meter, majoriteten i joggtempo med kanske 15-20 ruscher per match.
Citera
2024-06-22, 23:20
Medlem
Säg att en hockeyspelare kör 90 matcher gånger 25 minuter, totalt 2250 minuter under en grundserie.

Allsvenska fotbollsspelare kör 30 matcher a 90 minuter, totalt 2700 minuter.

Men det är väl ungefär där det inte längre går att jämföra. Det är äpplen och päron helt enkelt.
Hockey är så högintensivt du kan få det typ, medan fotboll är mycket mer utdraget över tid.

Oavsett vad så är eliten elittränad och maximalt anpassad till sin sport. Man ska inte förringa någons insats. MacDavid hade av många anledningar inte kunnat bli något fotbollsproffs på äldre dar och CR7 hade av många anledningar inte kunnat sadla om till NHL-spelare.

Har man ett behov att tycka att någon är bättre eller tuffare än den andra bör man nog närmast se sig i spegeln istället.
Citera
2024-06-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Du svarade mycket på det själv.
Bytena och avbrotten påverkar jättemycket.
Sen storleken på plan med. Du kan ju aldrig vila i ishockey.
Ett byte på 2 min ishockey är jobbigare än 2 min fotboll alla dagar, har aldrig sett en sekvens med fullt ös i 2 min från en spelare i fotboll, men sker ju ofta i ishockey..
Jämförelsen haltar ngt då man har mer avbrott och framförallt byten i hockeyn. I fotbollen spelar de flesta 90 minuter (vilket blir ca 60 minuter effektiv tid).

En hockeymatch är också 60 minuter effektiv men tar betydligt längre tid att genomföra.

Om en hockeytrupp är 25 man, så spelar man knappt 20 min per spelare under de 2-3 timmar en match tar att genomföra.

Det jag vill ha sagt är att det är olika.

En elitfotbollsspelare skulle inte orka en elithockeymatch, och en eluthockeyspelare skulle inte orka en elitfotbollsmatch.
Citera
2024-06-22, 23:36
Medlem
Jag har sysslat med båda sporterna och jag tycker fotboll var jobbigare. Men det kan vara för att jag är mer explosivt stark och lite större också. Så hockey var enklare för mig p.g.a det och fotboll blir jobbigare då.

Det beror på vilken typ av kroppsbyggnad man har skulle jag säga. Båda sporterna är jobbiga fast på olika sätt.
Citera
2024-06-23, 00:09
Medlem
Fotbollspelare kan säkert spela lika många matcher men det är ointressant.

I fotboll har vi en rak serie. Hemma och borta möten och den med näst poäng vinner. Inget slutspel och annat trams.
Citera
2024-06-23, 10:26
Medlem
Fotboll måste ju vara ”jobbigare” med minst 90 min match-tid jämfört med hockeyn’s 60 min. I fotboll är i stort sett hela det spelandes laget springandes på plan under alla 90 min, i ishockey har man tre femmor som alternerar med varandra som faktiskt spelandes under den korta timmen man spelar . Också är en is-rink mindre än en fotbollsplan
Citera
2024-06-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Fotbollspelare kan säkert spela lika många matcher men det är ointressant.

I fotboll har vi en rak serie. Hemma och borta möten och den med näst poäng vinner. Inget slutspel och annat trams.

Det skulle aldrig gå i fotboll. Det krävs mer tid för återhämtning. Det skulle leda till att alla lag skulle få ställa in för alla skulle bli skadade förr eller senare. Det skulle nog gå om man tillät byten som man gör i ishockey. Men det skulle fundamentalt ändra sporten så det kommer aldrig att hända.

Vilket är bra för i hockey så är det alldeles för många matcher för att det ska vara intressant. Det är det absolut sämsta med ishockey enligt mig. På tok för mycket matcher i grundserien.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in