Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-10, 19:51
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har ungefär samma storlek på bufferten jag också. Fördelen med detta är ju man även kan få en fin ränta på ett vanligt sparkonto idag, runt 4%. Därför ökar ju bufferten bara på av sig själv med en liten slant månad efter månad.

Fördelen med räntepapper är att det är ca dubbla runt 8 till 10 procent och du slipper 30 procent skatt (pga isk). Det är dock inte noll risk därför jag rekomenderar du har ca 50k på sparkontot.
Citera
2024-07-10, 19:52
  #338
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberVillain
Fördelen med räntepapper är att det är ca dubbla runt 8 till 10 procent och du slipper 30 procent skatt (pga isk). Det är dock inte noll risk därför jag rekomenderar du har ca 50k på sparkontot.
Så är det naturligtvis. Jag har lite i räntepapper, men inte så mycket. Resten ligger i aktier.
Citera
2024-07-10, 19:54
  #339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Så är det naturligtvis. Jag har lite i räntepapper, men inte så mycket. Resten ligger i aktier.

Jo, samma här. Men 150k i lågrisk där 50 går utnyttja direkt och 100 går omvandla snabbt.
Citera
2024-07-11, 09:09
  #340
Medlem
Tjippmunks avatar
har alltid levt enligt devisen att det finns tre saker man lånar till: bostad, utbildning och bil.

utbildning säger sig själv. billigare lån kan man inte hitta.

bostad: ända sättet att kunna köpa en bostad innan man jobbar i 20 år.

bil: ja, det låter kanske konstigt men det jag menar är att det är ok att låna till en billig bruksbil för att ta dig till och från jobbet. absolut inte för en skrytbil eller liknande. en bil i bra skick som startar på morgonen och tar dig säkert dit du ska. denna betalas självklart av så fort det går.
Citera
2024-07-11, 10:33
  #341
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjippmunk
har alltid levt enligt devisen att det finns tre saker man lånar till: bostad, utbildning och bil.

utbildning säger sig själv. billigare lån kan man inte hitta.

bostad: ända sättet att kunna köpa en bostad innan man jobbar i 20 år.

bil: ja, det låter kanske konstigt men det jag menar är att det är ok att låna till en billig bruksbil för att ta dig till och från jobbet. absolut inte för en skrytbil eller liknande. en bil i bra skick som startar på morgonen och tar dig säkert dit du ska. denna betalas självklart av så fort det går.

Helt enig! En bil kan vara en förutsättning för att kunna jobba, och alla har vi nte haft möjligheten att få ihop ett litet sparkapital innan de börjar sitt första jobb
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in