Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-06-24, 20:59
Medlem
Ny här, men har en fråga som kanske ställts och besvarats förut..

Varför heter forumet "Liberalism och anarkokapitalism"?

När ett forum heter på det sätter får i alla fall jag intrycket av att man tycker dessa två tankemodeller hör ihop, eller åtminstone ska placeras nära varandra rent ideologiskt (om de två nu kan kallas vara ideologier)? I min värld är det inte så, särskilt om man med liberalism menar dagens liberalism.
Möjligen skulle jag kunna hålla med om att libertarianism och anarkokapitalism skulle kunna ligga hyfsat nära varandra i vissa delar, men inte liberalism. I alla fall inte dagens liberalism som sagt, och tveksamt ens den klassiska versionen.

Har detta redan diskuterats, radera gärna mitt inlägg
Citera
2024-06-24, 21:27
Medlem
SvenHelsings avatar
Forumens namn är till för att göra det lätt för den stora massan att hitta. Inte för att tillfredsställa nördar.
Citera
2024-06-24, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Forumens namn är till för att göra det lätt för den stora massan att hitta. Inte för att tillfredsställa nördar.

Haha, tack. Tycker annars att just den där sammanblandningen mellan olika liber* ställer till det. I min värld är det otroligt stor skillnad mellan libertarianism (i brist på bättre benämning) och liberalism. Den största likheten är att orden låter ganska så samma..

I många sammanhang blandas de två dock ihop rätt friskt, men då har jag fått svar på min fundering. I det här forumet ryms alltså många olika tankar. Det är bra, bara man håller isär innebörden av etiketterna
Citera
2024-06-24, 22:07
Moderator
Ancistruss avatar
Tolkar jag det rätt att du tänker på socialliberalismen (kanske i dess amerikanska tolkning och tillämpning?) och menar att den skiljer sig markant från libertarianismen och anarkokapitalismen? (Villket jag i och för sig kan instämma i.)

Svaret på frågan är väl egentligen inte svårare än att det är beslutat av Adm och detta skedde många år innan någon av oss tre som moddar här blev moddar. Men jag förmodar att beslutet baserades på deras ideologisk bakgrund, vilket är betydelsefullt i ett forum där ideologi diskuteras. Samt att ett eget forum just för (social-)liberalism vore alltför litet för att vara ett eget forum varför det inte skulle funka. Vi vill inte ha forum med alltför låg aktivitet. (Vilket faktiskt LoAK nog nästan redan har tyvärr. Men alternativet vore att istället skapa ett enda stort forum för alla ideologier, vilket nog inte skulle bli så omtyckt.)
Citera
2024-06-24, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Tolkar jag det rätt att du tänker på socialliberalismen (kanske i dess amerikanska tolkning och tillämpning?) och menar att den skiljer sig markant från libertarianismen och anarkokapitalismen? (Villket jag i och för sig kan instämma i.)

Svaret på frågan är väl egentligen inte svårare än att det är beslutat av Adm och detta skedde många år innan någon av oss tre som moddar här blev moddar. Men jag förmodar att beslutet baserades på deras ideologisk bakgrund, vilket är betydelsefullt i ett forum där ideologi diskuteras. Samt att ett eget forum just för (social-)liberalism vore alltför litet för att vara ett eget forum varför det inte skulle funka. Vi vill inte ha forum med alltför låg aktivitet. (Vilket faktiskt LoAK nog nästan redan har tyvärr. Men alternativet vore att istället skapa ett enda stort forum för alla ideologier, vilket nog inte skulle bli så omtyckt.)

Tack snälla för klargörandet
Jag har inga egentliga problem med att de två finns i samma forum, förmodligen är de som är här tillräckligt insatta för att inte blanda ihop. Det hade nog varit värre om t.ex. en tidning hade den rubriken
Men som sagt, tack för klargörandet!
Citera
2024-06-25, 19:52
Medlem
Pareto-optimals avatar
Det som idag kallas Libertarianism var dåtidens liberala tankar. Detta var alltså mainstream mellan tidigt 1800 och fram till 1930-talet. Liberalism är alltså inte den samlingen av brokiga ideologier som det är idag. Många vänsterliberaler är närmare marxism än vad de är minsta liberala tankegods. Medan å andra sidan finns det klassiska liberaler som är nationalister.
Citera
2024-06-27, 19:40
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:

Det är dock inte nördigt att göra åtskillnad på liberalism och libertarianism, i synnerhet inte som ordet anarkokapitalism ingår i forumsnamnet.

Forumet borde döpas om till "Libertarianism och anarkokapitalism", eftersom dessa företeelser är ideologiskt närbesläktade.

Liberalism, som är ett långt mer mångtydigt begrepp, borde vara ett eget forum.
Citera
2024-06-27, 19:41
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pareto-optimal
Det som idag kallas Libertarianism var dåtidens liberala tankar. Detta var alltså mainstream mellan tidigt 1800 och fram till 1930-talet. Liberalism är alltså inte den samlingen av brokiga ideologier som det är idag. Många vänsterliberaler är närmare marxism än vad de är minsta liberala tankegods. Medan å andra sidan finns det klassiska liberaler som är nationalister.

Håller inte med. John Rawls som var en viktig liberal tänkare kan absolut inte kallas libertarian.
Citera
2024-06-27, 19:46
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Det är dock inte nördigt att göra åtskillnad på liberalism och libertarianism, i synnerhet inte som ordet anarkokapitalism ingår i forumsnamnet.

Forumet borde döpas om till "Libertarianism och anarkokapitalism", eftersom dessa företeelser är ideologiskt närbesläktade.

Liberalism, som är ett långt mer mångtydigt begrepp, borde vara ett eget forum.
Jo, det är nördigt att bry sig om det.

Om du tycker att forumen bör separeras så går det att föreslå. Standard för att föreslå ett nytt forum är att hitta 30 aktiva trådar som skulle passa i det nya forumet. Och i det här fallet får man nog även tänka på att dessa trådar nog skulle dränera det du vill bryta ut från rätt mycket, så du bör nog även hitta 30 någorlunda aktiva trådar som inte bör flyttas till det nya forumet.

Med tanke på att det bara finns sju trådar som det har skrivits i senaste månaden, inklusive den här tråden, så är det nog bara att glömma.
Citera
2024-06-27, 19:56
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Jo, det är nördigt att bry sig om det.

Om du tycker att forumen bör separeras så går det att föreslå. Standard för att föreslå ett nytt forum är att hitta 30 aktiva trådar som skulle passa i det nya forumet. Och i det här fallet får man nog även tänka på att dessa trådar nog skulle dränera det du vill bryta ut från rätt mycket, så du bör nog även hitta 30 någorlunda aktiva trådar som inte bör flyttas till det nya forumet.

Med tanke på att det bara finns sju trådar som det har skrivits i senaste månaden, inklusive den här tråden, så är det nog bara att glömma.

Haha, det är ju knappast så att jag brinner för detta. Men jag har ställt mig samma fråga som TS, dock utan att ta det längre än till en stilla undran.

Sen kan du lätt hitta folk som anser att all politisk diskussion är nördigt. Och om du ska avhandla anarkokapitalism får du nog räkna med att en del med ideologiska specialintressen dyker upp. Kanske blir det lite mindre nördigt om forumet istället döps om till kort och gott "Liberalism"? Kanske kan det t.o.m. slås ihop med "Konservatism" och gå under benämningen "Liberalkonservatism".

Jag tycker inte det. Leve nörderiet!
Citera
2024-06-27, 22:35
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Haha, det är ju knappast så att jag brinner för detta. Men jag har ställt mig samma fråga som TS, dock utan att ta det längre än till en stilla undran.

Sen kan du lätt hitta folk som anser att all politisk diskussion är nördigt. Och om du ska avhandla anarkokapitalism får du nog räkna med att en del med ideologiska specialintressen dyker upp. Kanske blir det lite mindre nördigt om forumet istället döps om till kort och gott "Liberalism"? Kanske kan det t.o.m. slås ihop med "Konservatism" och gå under benämningen "Liberalkonservatism".

Jag tycker inte det. Leve nörderiet!
Jag säger inte att det är något fel med nörderi. Tvärtom. Nörderi är underbart.

Det enda jag säger är att nörderi inte är ett skäl att byta namn på forumet.
Citera
2024-06-28, 11:56
Medlem
Det kan heta som det gör.

Hittar man hit förstår man förmodligen skillnaden och den potentiella begreppsförvirringen, och gör man det - då är det ju inte längre ett problem

Förslaget att bunta in det under "liberalism" är kanske ännu värre. Jag kan gå med på att en titel som t.ex. "Liberala strömningar" skulle kunna omfatta mycket, men då blir det å andra sidan vääldigt brett.

Jag tycker vi skakar hand på att det fortsätter heta som det gör

Edit: Och förresten. Ja - nörderi är underbart och oundvikligt. Love it!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in