• 1
  • 2
2024-06-25, 05:41
Medlem
Hur kan Norrbotten,Norrland nu gå så våldsamt bra?
En massa gruvor där det hittas mineraler i?
Det fattas en massa arbetskraft.
Hurär det i andra gruvländer det finns många?
Börjar tro att det inte stämmer det är för bra för att vara sant.
Annars skulle man tvinga alla arbetslösa flyktingar dit och sluta med bidrag.
Finns många länder med gruvor varför år inte dom bra?
Citera
2024-06-25, 06:08
Medlem
De har hitta stora fyndigheter av sällsynta jordartsmetaller, samtidigt är efterfrågan på stål på väg upp, samtidigt håller man på att flytta stan. Allt detta kräver arbetskraft, kvalivificerad arbetskraft, kunniga gruvarbetare, kunniga byggare. Sedan behövs personal till skolor, affärer, restauranger, skolor, förskolor annan service.
Gruvbolaget betalt BRA löner. De som på något sätt kan få in en fot där väljer inte heller något annat av jobben.
Ovanpå det, på grund av att man nu flyttar hela stan, en skriande brist på bostäder.

De arbetslösa flyktingarna du nämner har inte de kvalifikationer som behövs. De som har det de jobbar redan där.
Citera
2024-06-25, 06:21
Medlem
Kanske för att det är rött styre som inte bara vill sänka skatten?

Sen är inte allt naturtillgångar. Det är extremt stark ekonomisk tillväxt i nedre och mitten av Norrland. Tror det kommer bli problem snart för priserna där jobben finns är det snart Stockholms priser på bostäder.

Sen tror jag mycket beror på relativt låg kriminalitet.
Citera
2024-06-25, 06:53
Medlem
Inte bara gruvor utan även skogsindustrin går ovanligt bra.
Det gäller att fälla innan EU och några s k gröna partier kommer till makten och förbjuder sådant.

En annan tillväxt bransch är sådant som har med militären att göra. I länet Norrbotten finns tre militärbaser som behöver ett litet förråd till alla amerikanska grillar m m.
Om det blir utbyggnad av bostäder, järnväg och sjukhusplatser får vi se.

Dags att införa rejält flyttbidrag motsvarande det de fanns på 1950-60talet för att fylla på miljonprogrammen runt storstäderna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...100-000-kronor
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-06-25 kl. 06:59.
Citera
2024-06-25, 07:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Kanske för att det är rött styre som inte bara vill sänka skatten?

Ja, det är definitivt de höga skatterna som plötsligt fått en tidigare döende landsände att vakna till liv precis samtidigt som den globala efterfrågan på deras råvaror skjutit i höjden.
Citera
2024-06-25, 07:42
Medlem
Kanada , Ryssland samt andra länder måste väl ha mineraler och söker folk?
Citera
2024-06-25, 08:24
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Inte bara gruvor utan även skogsindustrin går ovanligt bra.
Det gäller att fälla innan EU och några s k gröna partier kommer till makten och förbjuder sådant.

En annan tillväxt bransch är sådant som har med militären att göra. I länet Norrbotten finns tre militärbaser som behöver ett litet förråd till alla amerikanska grillar m m.
Om det blir utbyggnad av bostäder, järnväg och sjukhusplatser får vi se.

Dags att införa rejält flyttbidrag motsvarande det de fanns på 1950-60talet för att fylla på miljonprogrammen runt storstäderna.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...100-000-kronor

Du glömde BAE-system som bygger militära transportfordon som är mer eller mindre de bästa i världen. De går som tåget och vill anställa mängder med folk och kommer dessutom påbörja utbyggnad inom snar framtid.

Sen är det alla dessa gröna projekt som kräver enorma mängder människor med helt andra utbildningar än som tidigare funnits i dessa antal uppe i norr. Flyttar det sen upp 1000 familjer så kommer det också krävas butiker, vård, skola, frisörer, snickare, rörmokare osv. En sak drar med sig mycket annat kan man enkelt säga.

Hur norrland kommer se ut om 15 år vet vi inte men vi svenssons tror inte riktigt på batterier, grönt stål och allt annat som ska byggas där uppe. Jag är själv rädd för att något eller några av dessa projekt kommer bli fiaskon. Northvolt ligger på gränsen redan nu skulle jag säga och får de inte igång full produktion innan närmaste året så vette fan om inte lokalerna snart lämnas och kommer stå tomma. Kanske kan det vara starten på något bättre då flera småföretag kan ta över och börja producera saker som de vet hur det ska gå till.
Citera
2024-06-25, 08:44
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du glömde BAE-system som bygger militära transportfordon som är mer eller mindre de bästa i världen. De går som tåget och vill anställa mängder med folk och kommer dessutom påbörja utbyggnad inom snar framtid.

Sen är det alla dessa gröna projekt som kräver enorma mängder människor med helt andra utbildningar än som tidigare funnits i dessa antal uppe i norr. Flyttar det sen upp 1000 familjer så kommer det också krävas butiker, vård, skola, frisörer, snickare, rörmokare osv. En sak drar med sig mycket annat kan man enkelt säga.

Hur norrland kommer se ut om 15 år vet vi inte men vi svenssons tror inte riktigt på batterier, grönt stål och allt annat som ska byggas där uppe. Jag är själv rädd för att något eller några av dessa projekt kommer bli fiaskon. Northvolt ligger på gränsen redan nu skulle jag säga och får de inte igång full produktion innan närmaste året så vette fan om inte lokalerna snart lämnas och kommer stå tomma. Kanske kan det vara starten på något bättre då flera småföretag kan ta över och börja producera saker som de vet hur det ska gå till.
Flyttar du upp dessa familjer kommer ju någon annan del i Sverige få motsvarande överskott på vård, skola, frisörer, snickare, rörmokare osv.

Det glöms ofta bort i ekvationen.
Citera
2024-06-25, 08:44
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil

Det fetade. Skall ett privat bolag slåss mot statskontrollerade bolag i kina och Frankrike? Som har obegränsat med pengar, teknik, kunnande och annat.

Sedan H2GS som inte ens har el eller råvaror.

Nej, så stora åtaganden fungerar om en stat ser till och driver det. Insatsen är för riskabel, vilket vi ser nu. Helt plötsligt händer något otrevligt och korthuset rasar.

Driva verksamhet när det sitter kineser idén andra ringhörnan med obegränsade tillgångar är idiotiskt.

Se på BYD och Tesla… Musk kommer springa på problem när kineserna dumpar priserna under tillverkningskostnaderna.
Senast redigerad av Mullret 2024-06-25 kl. 09:10.
Citera
2024-06-25, 08:49
Medlem
DeValeras avatar
Jag misstänker att det är en bubbla, som kommer att spricka. Idag är det ett stort överskott på batterier och Northvolt gör stora förluster.

Om det sk gröna stålet kommer i produktion så kommer denna produktion att sluka enorma mängder energi som kommer att drabba andra elkonsumenter.
Citera
2024-06-25, 09:31
Moderator
Ancistruss avatar
Just stålindustrins framtid är jag lite tveksam till om den verkligen är så ljus.

En mycket stor del av världens stål går till byggen av olika slag, hus, broar mm. Och klart flest byggen finns i Kina. Men den kinesiska byggindustrin har på sistone börjat bromsa in och sannolikt kommer den fortsätta minska de kommande åren, kanske t.o.m. fullständigt kollapsa enligt en del bedömare. Så jag tror stålkonsumtionen kommer minska framöver och därmed kommer också priserna sjunka. Så att stålindustrin går bra just nu innebär dessvärre inte att den kommer fortsätta med det framöver. Tyvärr.

Men det finns ju tack och lov även mycket annat än stål i Norrbotten som flera redan nämnt. Och de branscherna kan nog fortsätta går bra. Tror och hoppas jag.
Citera
2024-06-25, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Om det sk gröna stålet kommer i produktion så kommer denna produktion att sluka enorma mängder energi som kommer att drabba andra elkonsumenter.
Det gröna stålet skulle väl vid storskalig produktion sluka helt orimliga mängder energi vill jag minnas, det talades om 50+% av vår nuvarande totala energiproduktion. Men det ska man ta för vad det är, hörsägen, för jag har inte sett något mer konkret kring detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in