Citat:
Ursprungligen postat av
Timmervargen
Jag tror ju ändå wordpress är vägen att gå. Designa och sälj wordpress-sidor åt dom så kan dom enkelt uppdatera själv också. En hårdkodad webbsida blir snabbt inaktuell och har dom inte kompetensen att ändra content så är det nog ingen bra ide...
Håller med, wordpress har nu övergett gothenburg editorn och den nya block editorn kann du göra vad som helst med känns det som. Teman går att modifiera helt och hållet. Men för att leverera till kunden bör du överväga en försimplad back end setup i ex cpanel där du skapar plugin-preconfig som automatiskt skapas varje gång du skapar en ny wordpress typ. På så vis kan du ha alla sidor i just din cpanel config, och ha allt organiserat för att stage'a modifera och sälja. För kunden kan du ladda upp relevant config på en ny host med cpanel. stage'ar relevanta projektet från din config och exporterar de, importerar den till den nya hosten ger loginuppgifterna till kunden, förklara sen bara hur de logggar in på wordpress direkt, och inte behöver gå via cpanel(om de inte vill). klart!. Eller om kunden är mer kunniga eller villiga att lära sig så be de att fixa cpanel, skapa en wordpress och installera det verktyg/plugin du valt som som hanterar importen av sidan du skapat, du använder samma verktyg, sparar ner backupen till en zip, skickar den och nu importerar de zippen med din config och nu nu har kunden hela siten, domän, front och backend klart på en gång.
Cpanel kan vara lite meckigt men det går att göra bättre och modifera, jag rekommenderar att du skaffar typ ett konto på spaceship.com och snackar med de så du kan skapa ett en "unboxing" phase för just din cpanel config som passar dig och dina kunder. Då kommer du bara behöva skapa ett konto i cpanel med kundens mail, göra typ en send/reset password mail, som kunden då logger in på och skapar ett eget lösen med, och tar bara över configen+wordpress-sidan du skapat direkt.
Eller så säljer du teman, går det med. Hade en vän i min barndom som sålde teman för flera tusen redan när hon var typ 16-17 eller nått. Du ska överväga om du kanske ska inkludera domän, då kan du bara göra en domain transfer med relevant innehåll, eller be de ladda din cpanel backup, men du måste säga vad transfer kostnaden ligger på och varna kunden att domain transfers kan ta upp till flera månader beroende på många faktorer. Eler så ser du med spaceship om de kanske kan hjälpa dig migrera configs du byggt till nya kunder.
För hosting och allting kan jag verkligen rekommendera spaceship.com, väldigt snabba servrar, utmärkt support. Smidig och gratis SSL installation, mycket konkuranskraftiga priser. bara positiva erfarenheter. Har tidigare använt godaddy, namecheap och bluehost - men spaceship har verkligen vart bättre på allt och alla sätt. Supporten på namecheap rekommenderade till och med spaceship efter jag, som flera år som kund börjat bli väldigt frustrerad över hur dåligt namecheap skötte allting från SSL-installation, till utlovade deals som inte fanns, till VPS-servrar som aldrig fungerade, med mera. Misstänker att supporten kände samma typ och haft många trötta kunder som mig, iom de tipsade om spaceship istället - och jag blev shockad hur mycket bättre de var!
Finns många vägar att göra det på, du bör bestämma dig hur mycket backend du är villig att göra och bestämma dig därifrån hur du gör.