Citat:
Ursprungligen postat av
Caligarii
Hej!
Jag har ett tag haft en bra tanke om en app som jag skulle känna driv för att både skapa även med mina limiterande kunskaper (vill lära mig på vägen) men vill också ha ett verkligt mål med appen, hur vet jag om idén inte går i clash med någon annans verk? Samt om jag utvecklar appen, vad behöver man tänka på för att få ut den på playstore samt juridik och lägga patent på idén samt appen?
Tack för all info som går att ges
(att slippa betala ofantliga summor till 'tjänster' som vill hjälpa en komma igång vill man ju slippa om det går att göra utan, till viss mån)
Vilken budget ska man tänka sig ha?
Juridik? Patent? Budget?
Vad snackar du om? Låter som att du tänkt betala nån indier för att göra en app som på ett eller annat sätt är tveksam rent juridiskt eller upphovsrättsmässigt. Isåfall kan du nog skrota idén och vätna tills du kommer på något som inte kräver kunskaper inom juridik & patent.
Och vad det gäller budget - ja, om du brinner för programmering och vill lära dig mer så är väl budgeten en bra dator, skärm och kontorsstol. Resten är gratis. Google har tonvis med info om hur Androidappar fungerar, Stackoverflow flödar över av svar på nästan alla frågor som kommer uppstå, osv.
Ingen jag känner som driver mjukvaruföretag har startat med en budget eller affärsplan. De ville göra ett program, en app, en webbsida. Sen visade det sig att fler ville använda den och DÅ började de fundera på hur man bäst monetiserar. Inte innan du ens skrivit en kodrad.