2024-06-27, 07:50
Medlem
Hej!
Jag har ett tag haft en bra tanke om en app som jag skulle känna driv för att både skapa även med mina limiterande kunskaper (vill lära mig på vägen) men vill också ha ett verkligt mål med appen, hur vet jag om idén inte går i clash med någon annans verk? Samt om jag utvecklar appen, vad behöver man tänka på för att få ut den på playstore samt juridik och lägga patent på idén samt appen?

Tack för all info som går att ges
(att slippa betala ofantliga summor till 'tjänster' som vill hjälpa en komma igång vill man ju slippa om det går att göra utan, till viss mån)

Vilken budget ska man tänka sig ha?
Citera
2024-06-27, 08:21
Medlem
Räkna inte med att tjäna ett öre först och främst. Istället för att tänka "App" så borde du tänka "Service". Vad bringar du till världen som folk vill ha? Men se det som ett kul skapande och lär dig grunderna i utveckling. Det är alltid kul att skapa nånting.

Kanske har du tur men du låter som en rookie så bara lär dig grunderna i programmering och kör på så länge du brinner för det

Om du ger lite mer teknisk info kring vad du vill göra så kan folk ge dig bättre råd.

Lycka till!
Senast redigerad av korvstofft 2024-06-27 kl. 08:30.
Citera
2024-06-27, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Räkna inte med att tjäna ett öre först och främst. Istället för att tänka "App" så borde du tänka "Service". Vad bringar du till världen som folk vill ha? Men se det som ett kul skapande och lär dig grunderna i utveckling. Det är alltid kul att skapa nånting.

Kanske har du tur men du låter som en rookie så bara lär dig grunderna i programmering och kör på så länge du brinner för det

Om du ger lite mer teknisk info kring vad du vill göra så kan folk ge dig bättre råd.

Lycka till!

Service är precis det jag tänker och det kommer vara populärt med rätt utspridning men problemet kvarstår, hur vet man hur man ska gå till väga med det juridiska och patent osv ?
Citera
2024-06-30, 10:51
Medlem
Det är nog få förunnat att lyckas men med rätt idé och rätt publik så är allt möjligt.
Citera
2024-06-30, 18:06
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caligarii
Hej!
Jag har ett tag haft en bra tanke om en app som jag skulle känna driv för att både skapa även med mina limiterande kunskaper (vill lära mig på vägen) men vill också ha ett verkligt mål med appen, hur vet jag om idén inte går i clash med någon annans verk? Samt om jag utvecklar appen, vad behöver man tänka på för att få ut den på playstore samt juridik och lägga patent på idén samt appen?

(att slippa betala ofantliga summor till 'tjänster' som vill hjälpa en komma igång vill man ju slippa om det går att göra utan, till viss mån)

Glöm tanken på patent och glöm tanken på att föra något seriöst som andra skulle vilja betala för att använda. Med dina "limiterande kunskaper" kan du självklart ägna dig åt detta föra att du tycker det är kul och du vill lära dig något men du saknar helt förutsättningar för att ta det längre än så. Du kan därvidlag även skita fullständigt i om det "går i clash med någon annans verk" . . .
Citera
2024-07-01, 22:01
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Hej!

Juridik? Patent? Budget?

Vad snackar du om? Låter som att du tänkt betala nån indier för att göra en app som på ett eller annat sätt är tveksam rent juridiskt eller upphovsrättsmässigt. Isåfall kan du nog skrota idén och vätna tills du kommer på något som inte kräver kunskaper inom juridik & patent.

Och vad det gäller budget - ja, om du brinner för programmering och vill lära dig mer så är väl budgeten en bra dator, skärm och kontorsstol. Resten är gratis. Google har tonvis med info om hur Androidappar fungerar, Stackoverflow flödar över av svar på nästan alla frågor som kommer uppstå, osv.

Ingen jag känner som driver mjukvaruföretag har startat med en budget eller affärsplan. De ville göra ett program, en app, en webbsida. Sen visade det sig att fler ville använda den och DÅ började de fundera på hur man bäst monetiserar. Inte innan du ens skrivit en kodrad.
Citera
2024-07-02, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Juridik? Patent? Budget?

Vad snackar du om? Låter som att du tänkt betala nån indier för att göra en app som på ett eller annat sätt är tveksam rent juridiskt eller upphovsrättsmässigt. Isåfall kan du nog skrota idén och vätna tills du kommer på något som inte kräver kunskaper inom juridik & patent.

Och vad det gäller budget - ja, om du brinner för programmering och vill lära dig mer så är väl budgeten en bra dator, skärm och kontorsstol. Resten är gratis. Google har tonvis med info om hur Androidappar fungerar, Stackoverflow flödar över av svar på nästan alla frågor som kommer uppstå, osv.

Ingen jag känner som driver mjukvaruföretag har startat med en budget eller affärsplan. De ville göra ett program, en app, en webbsida. Sen visade det sig att fler ville använda den och DÅ började de fundera på hur man bäst monetiserar. Inte innan du ens skrivit en kodrad.

Ja, t.ex patent för själva app iden eller ja lagar om en app... Kring själva tjänsten.

I vilket fall verkar som att ni har förutfattade meningar och tankar så verkar inte so välkommet. Angående indier och det andra är helt borta från vad jag tänkt. Men tack ändå.
Citera
2024-07-23, 12:19
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ja, t.ex patent för själva app iden eller ja lagar om en app... Kring själva tjänsten.

I vilket fall verkar som att ni har förutfattade meningar och tankar så verkar inte so välkommet. Angående indier och det andra är helt borta från vad jag tänkt. Men tack ändå.

Varför skulle du ta patent när du har upphovsrätten till mjukvaran? Är det egentligen en hårdvaruprodukt du har i åtanke?

Oavsett det så är det så att du behöver ha djup kunskap om det segment du tänkt ge dig in i, dvs. det behöver antagligen vara någonting du redan arbetat eller annars hållit på med i åratal. Börja med att bygga något som täcker in en liten del av vad du tänkt dig och testa det på antingen en gemenskap som redan finns i segmentet eller publicera det som fri mjukvara och dra in användare den vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in