Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-11-25, 05:54
Medlem
Jag undrar när någon förbudsivrare ska få tummen ur och förklara på vilket sätt det är relevant att cannabis har bieffekter?
Resonerar ni så här gällande andra aktiviteter också?
Allt som ni personligen anser är för riskfyllt måste vara strikt förbjudet för samtliga invånare i landet?
Vad sägs som att helt enkelt låta bli att bruka cannabis och låta resterande vuxna människor själva ta ställning till vilka risker de är beredda att ta?
Inte minst med tanke på att en överväldigande majoritet av er själva använder droger, som dessutom har mycket farligare bieffekter. Hyckleri som sagt.
Citera
2024-11-25, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Jag undrar när någon förbudsivrare ska få tummen ur och förklara på vilket sätt det är relevant att cannabis har bieffekter?
Allt som ni personligen anser är för riskfyllt måste vara strikt förbjudet för samtliga invånare i landet?
Vad sägs som att helt enkelt låta bli att bruka cannabis och låta resterande vuxna människor själva ta ställning till vilka risker de är beredda att ta?
Inte minst med tanke på att en överväldigande majoritet av er själva använder droger, som dessutom har mycket farligare bieffekter. Hyckleri som sagt.
Hade gärna velat få svar på vad det positiva är med en fortsatt kriminalisering!
Citera
2024-11-25, 12:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Kan nästan garantera att du har brukare runt dig. Du vet inte om det bara eftersom de flesta brukare är välfungerande och som folk är mest.

Det är möjligt, de döljer det väldigt väl isåfall. Samtliga jag känner och har känt som jag vet nyttjar cannabis har dock problem på grund av det och/eller är ett problem för sin omgivning.
Citera
2024-11-25, 13:12
Avstängd
Citat:
Du menar att du vill ha en källa på att 20% av befolkningen är för en legalisering? Varför säger du inte bara det då?

En undersökning av Verian visar att 21% vill legalisera:
https://www.tv4.se/artikel/6PhzkcbS9...ce=chatgpt.com

Riksförbundet mot alkohol- och narkotikamissbruk visar att 2 av 10 svenskar vill legalisera:
https://accentmagasin.se/forskning/f...ce=chatgpt.com

Menar du att 20% av svenskarna använder cannabis?

Känner inte till vare sig Verian eller Ipsos och vad de är för några men med tanke på hur högt det verkar så misstänker man att de är en del av legaliseringslobbyn. Jag skulle ta dessa två "undersökningar" med en nypa salt.
Citera
2024-11-25, 13:13
Avstängd
Citat:
Det är grundläggande kunskap för alla som har ett intresse av de här frågorna som inte bygger på propaganda. Mellan 5-10% är missbrukare.
Det finns säkert gränsfall, men i en stor majoritet av fallen så uppfyller inte cannabisanvändaren de kriterium som ingår i den medicinska definitionen av missbruk.
Om du begriper att en människa kan dricka ett par öl ibland utan att vara en missbrukare, så är du också kapabel till att begripa att en människa kan använda cannabis ibland utan att vara en missbrukare.
Faktum är att missbruk t.o.m förekommer något oftare bland alkoholbrukarna än bland cannabisbrukarna.

Men du använder en hemmasnickrad definition av missbruk där alla som använder en drog som är förbjuden i Sverige, är missbrukare. Det saknar givetvis vetenskaplig förankring.
Att du har haft en missbrukare i umgängeskretsen betyder inte att detta är normen bland brukarna, inse det.

Haha, så var vi tillbaka på ruta ett igen. ”Det är knaaaaark”.
Förstår du verkligen inte resonemanget, eller gör du dig bara dum?

Det är INGEN som förnekar att missbruk är farligt, av cannabis såväl som av mat eller träning.
Det är INTE något som visar att aktiviteten som kan missbrukas är ”farligt”. Allt är farligt att missbruka. Mat, träning, sex, alkohol, arbete etc. Fattar du?

Ja, vi är tillbaka på ruta 1 för att du vägrar ta till dig mina källor.
Citera
2024-11-25, 13:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jafyfan för en lallig haschtomte. Ett fyllo kan nyktra till och bli bättre snabbt. Även om han aldrig blir helt återställd. Men haschtomte är man för livet.

Men, ok jag kan hålla med om harm reduction delvis.

Har man att göra med en medelålders heroinist som hållit på sedan tonåren är det bättre att acceptera faktum att det personen ifråga vill här i livet är att få knark. Och det kommer inte att ändras.

Låt den personen komma till en vårdcentral morgon och kväll och få en dos under övervakning. Så att knarket aldrig lämnar vårdcentralen.

Så minskar vi kundunderlag för ligorna och pundaren slipper stjäla ihop till dagsdoserna.

Jag vill inte ha alkoholister i min bekantskapskrets heller. Dessutom är det knarkare som brukar vara de värsta alkoholisterna.

Varför ska någon uppta vårdpersonalen på en vårdcentrals tid? Jag vill inte att skattepengar ska gå till det.
Citera
2024-11-25, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Känner inte till vare sig Verian eller Ipsos och vad de är för några men med tanke på hur högt det verkar så misstänker man att de är en del av legaliseringslobbyn. Jag skulle ta dessa två "undersökningar" med en nypa salt.
Det är två välkända företag som sysslar med opinionsundersökningar. Det finns såklart alltid en felmarginal i den typen av undersökningar men rent statistiskt finns det ingen anledning att anta att de skulle vara så mycket fel att min poäng inte längre gäller.
De använder sig av beprövade metoder för att mäta vad folk tycker.

Novus: 28% kan tänka sig att legalisera
https://novus.se/nyheter/2019/08/sve...ce=chatgpt.com

Om du för ett ögonblick lägger dina fördomar åt sidan så förstår du att det är alldeles uppenbart att det inte bara är ”knarkare” som vill legalisera cannabis.

Dina argument är så satans sorgliga. De är både felaktiga och irrelevanta.
Senast redigerad av Tickelitu 2024-11-25 kl. 13:48.
Citera
2024-11-25, 13:48
Medlem
Citat:
Ja, vi är tillbaka på ruta 1 för att du vägrar ta till dig mina källor.
Vilka källor? Varför svarar du inte på det jag skriver i stället?
Förstår du verkligen inte att missbruk inte avgörs av vilken drog det är som brukas?
Citera
2024-11-25, 14:57
Citat:
Det är möjligt, de döljer det väldigt väl isåfall. Samtliga jag känner och har känt som jag vet nyttjar cannabis har dock problem på grund av det och/eller är ett problem för sin omgivning.

Kan vara så att dom:
1 hade problem innan
2 har problem för att det är olagligt
3 har minskade problem med alkohol tack vare cannabis

Förmodligen är ett av dom alternativen svaret
Citera
2024-11-25, 15:04
Citat:
Det är grundläggande kunskap för alla som har ett intresse av de här frågorna som inte bygger på propaganda. Mellan 5-10% är missbrukare.
Det finns säkert gränsfall, men i en stor majoritet av fallen så uppfyller inte cannabisanvändaren de kriterium som ingår i den medicinska definitionen av missbruk.
Om du begriper att en människa kan dricka ett par öl ibland utan att vara en missbrukare, så är du också kapabel till att begripa att en människa kan använda cannabis ibland utan att vara en missbrukare.
Faktum är att missbruk t.o.m förekommer något oftare bland alkoholbrukarna än bland cannabisbrukarna.

Men du använder en hemmasnickrad definition av missbruk där alla som använder en drog som är förbjuden i Sverige, är missbrukare. Det saknar givetvis vetenskaplig förankring.
Att du har haft en missbrukare i umgängeskretsen betyder inte att detta är normen bland brukarna, inse det.

Haha, så var vi tillbaka på ruta ett igen. ”Det är knaaaaark”.
Förstår du verkligen inte resonemanget, eller gör du dig bara dum?

Det är INGEN som förnekar att missbruk är farligt, av cannabis såväl som av mat eller träning.
Det är INTE något som visar att aktiviteten som kan missbrukas är ”farligt”. Allt är farligt att missbruka. Mat, träning, sex, alkohol, arbete etc. Fattar du?

Sant.

Jag är så trött på den där uråldriga dialogen om KNARK, vill få ett slut på det. Det är dags att cannabis blir helt lagligt, och jag röker inte ens.

Samtliga som är emot cannabis super varje helg, det är jag helt säker på. Hjärncellerna är borta helt enkelt, det går inte att resonera med dom.

Statistiken är ju på cannabis sida, med flera tusen års användande. Det är helt normal, relativt ofarligt, och inte fan ska det vara förbjudet.

https://flowhub.com/cannabis-industry-statistics
Citera
2024-11-25, 15:16
Citat:

Cannabis som medicin mot smärta har färre biverkningar än:

paracetamol
acetylsalicylsyra
buprenorfin
tramadol

Så ja, hur motiveras detta förbud, ett förbud som leder till brottslighet.
Citera
2024-11-25, 15:18
Avstängd
Citat:
Det är två välkända företag som sysslar med opinionsundersökningar. Det finns såklart alltid en felmarginal i den typen av undersökningar men rent statistiskt finns det ingen anledning att anta att de skulle vara så mycket fel att min poäng inte längre gäller.
De använder sig av beprövade metoder för att mäta vad folk tycker.

Novus: 28% kan tänka sig att legalisera
https://novus.se/nyheter/2019/08/sve...ce=chatgpt.com

Om du för ett ögonblick lägger dina fördomar åt sidan så förstår du att det är alldeles uppenbart att det inte bara är ”knarkare” som vill legalisera cannabis.

Dina argument är så satans sorgliga. De är både felaktiga och irrelevanta.

Okej. Vi antager att detta stämmer. 20% vill se en legalisering. Det betyder att 80% inte vill det. En förkrossande majoritet. Skönt ändå.

Nästa fråga är hur många av dessa 20% som själva brukar cannabis. Jag tror att det är de flesta av dessa 20%. Ingen annan än de som vill nyttja drogen har någon anledning att vilja se en legalisering. Oavsett hur mycket de använder cannabis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in