Citat:
Ursprungligen postat av
Asgarvar
Som entusiast när det gäller att odla är jag lite anti en legalisering. Dessutom är jag skeptisk till att förbud ska övergå till absolut frihet över en natt, då vi då står inför en integrationsprocess där en utgrupp ska ingå den större ingruppen, vilket blir en grund för kulturell friktion.
Återinförandet av absolut frihet gällande cannabis behöver ske i etapper där varje etapp granskas och leder in i nästa etapp med den kunskap som erhålls på vägen.
Den spanska modellen är schysst, med klubbar som kan agera likt öar av cannabiskultur som får existera i det stora havet vi kallar samhället. Det viktigaste är att man får odla och att det inte blir industriellt betingat.
Det ska börja och sluta i plantan och de individer som i henne är kär. Endast då kan en sund cannabiskultur gro och frodas, vilket är det enda som rättvist och sunt kan reglera både planta och brukare. Allt kan inte med framgång regleras i lag.
Tänk er konceptet av köer, om det var reglerat i lag, hur det skulle fungera jämfört med som vi har idag, där kön är kulturellt reglerad. Att gå emot ingruppen är ett litet uppror, men de flesta förhåller sig till sin ingrupps regler så länge man vill ingå i den ingruppen - vilket de flesta vill. Således måste fokus vara att inte skapa utgrupper, vilket är tvärs emot vad förbudet lyckats med, men som också en legalisering inte ens har i åtanke.
Jag tycker en total avkriminalisering där plantan får samma status som tomater och äpplen är att föredra.
Det ska inte heller va någon åldersgräns för barn måste kunna få alternativ medicin.
Det är bara släppa fritt och låta experimentet börja.
I nuläget lever inte sverige upp till barnkonventionen då barn inte skyddas från narkotikahandeln så för att stävja det måste en åldersgräns för försäljare införas, det räcker så och kommer skydda barnen bättre än nu.
Hellre folk röker en braja än tar lustgas, 12 personer har dött av lustgas i år, visserligen syrebrist troligen men det beror i vilket fall på att säkrare alternativ inte är tillräckligt vanliga. Det är dags nu att politikerna gör det enda rätta. Klockan är fem i tolv nu, alternativet är fortsatt misär.