Citat:
Ursprungligen postat av
twinklis
På gym finns många bakterier och virus som sätter sig i kläder. Dels direkt på T-skjortan med också indirekt från WC-ringen till låren och därifrån till träningsbyxan.
Att svett och icke sjukdomsframkallande bakterier och virus finns i kläder tills de behöver tvättas av doftmässiga skäl gör inget.
Men hur länge, tid, måste gymkläder av bomull ligga orörda i "rumstempererad karantän" innan man kan sätta på sig dem igen utan att riskera att bli förkyld eller få tex maginfluensa?
Citat:
Ursprungligen postat av
twinklis
Jag duschar efter träning och sätter på mig andra mjukisbyxor när jag är hemma och lägger träningskläderna i en korg där de får stå i "karantän" innan jag använder dem igen.
Att tvätta dem gör jag när de behöver tvättas men inte bara pga ofarliga bakterier och svett.
Det jag undrar är hur länge strumpor, byxor och T-skjortan behöver ligga där för bakterie- och virus "desinfektion" av bara tiden.
Du verkar ha rätt skev uppfattning om var det finns mycket bakterier och var det finns lite. T.ex såvida det inte är några helt efterblivna som använder toan så finns det inte någon större anledning till att tro att det finns mer bakterier på toaringen än på din hud. Det var något program på svensk TV där man konstaterade att toaringen var mer hygienisk plats än bankomaten, och även Penn & Teller har gjort den där undersökningen har jag för mig (eller om det var skinkorna på folk de undersökte).
Vad gäller karantän så är ju iden med karantänen att den som bär på smitta kommer att insjukna om han gör det och därmed avslöja sig som smittbärare, inte egentligen att bakterierna försvinner av sig själv. Bakterier kan vara riktiga djävlar på att ligga och lura i ett hörn länge utan att försvinna, som extremt exempel har vi ju mjältbrandsbakterien som kan vara potent efter flera decennier.
Men varför inte bara slänga in kläderna i tvättmaskinen och tvätta dem. Redan vid 40C och med tvättmedel får nog de flesta bakterier sig en rejäl omgång, höjer man till 60C så blir det tuffare för dem och därutöver är i regimen för pastörisering.
Dessutom så är det normalt inte vid hudkontakt man smittas, det är snarare när man petar sig i ögonen med smitta på fingrarna och liknande som man blir smittad, och då kan man ju fråga sig varför du skulle vara orolig för att få smittoämnen från insidan på baksidan av dina träningsbyxor i ögat via dina händer? Borde det inte snarare vara alla träningsredskap du hanterar som borde vara den potentiella vektorn? Och om du går på publikt gym så kan du ju bara drömma om att de skulle läggas i karantän i väntan på att du skall komma och träna än mindre desinficeras (av någon annan).