Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2024-07-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tänkte vi kom dit till slut, tror du nämnde man inte ska köpa i flera olika omgångar (olika nivåer)som jag pysslar med.

Men det visa sig inte vara någon nackdel, ska kolla vad courtage blev när jag gått all in, dvs köpt via två olika konton och i olika omgångar, tror inte courtage blev så hög. Det är i slutändan plånboken som berätta hur allt gått, just nu 22% plus från årets start, dessa små affärer sista veckan gav +1%.
Vi alla vet om 1-2 veckor innan rapporter kommer kurser gå upp, jag sitter redo med hela kapitalet.

Jag har skrivit ett flertal gånger att du kan handla upp till tre olika kursnivåer och då samlas det på en nota. Gör du tex köp på 22 kr, 22,1 kr 22,2 kr och 22,3 k så kommer de tre första samlas på en nota och ett courtage tas ut. Medan det köp du gör sist (den fjärde kursnivån) hamnar på en ny nota och ett nytt courtage tas ut.

Det spelar alltså ingen roll då om du gör det fjärde köpet på ett annat konto eller på det första, kostnaden blir densamma.

Nackdelen är dock om du tex gör köp på 22 kr, 22,1 kr på ett konto och sen gör ett köp på 22,2 kr på ett annat konto. Då betalar du (minimum) courtage på båda kontona, medan om du skulle gjort köpen på samma konto skulle allt samlats på en nota och ett courtage skulle tagits ut.

Det kan alltså bli nackdel för dig att handla på fler konton, det finns iaf ingen fördel med att göra så.

Återkom om du har fler frågor
Citera
2024-07-04, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Jag har skrivit ett flertal gånger att du kan handla upp till tre olika kursnivåer och då samlas det på en nota. Gör du tex köp på 22 kr, 22,1 kr 22,2 kr och 22,3 k så kommer de tre första samlas på en nota och ett courtage tas ut. Medan det köp du gör sist (den fjärde kursnivån) hamnar på en ny nota och ett nytt courtage tas ut.

Det spelar alltså ingen roll då om du gör det fjärde köpet på ett annat konto eller på det första, kostnaden blir densamma.

Nackdelen är dock om du tex gör köp på 22 kr, 22,1 kr på ett konto och sen gör ett köp på 22,2 kr på ett annat konto. Då betalar du (minimum) courtage på båda kontona, medan om du skulle gjort köpen på samma konto skulle allt samlats på en nota och ett courtage skulle tagits ut.

Det kan alltså bli nackdel för dig att handla på fler konton, det finns iaf ingen fördel med att göra så.

Återkom om du har fler frågor

Courtage avgiften är så låg att det inte spelar någon större roll.

Anledning till två konton är just för att rädda upp första konto, köper oftast vid dropp, ibland doppar den mer än man beräknat, där kommer andra kontot in, då startas nya köp, man kan säga att det andra kontot räddat mig 90% av gångerna, då jag ofta spelar på fallande knivar. Dessa verkar dessutom har en lika tydlig peak på 3-5% när den väl drar upp igen, och det är just här konto nr2 görs till sin rätta. Tror inte det är så många som är orolig för just courtage avgiften, den handlar bara om några tusenlappar per år.
Citera
2024-07-04, 18:13
Medlem
Citat:
Courtage avgiften är så låg att det inte spelar någon större roll.

Anledning till två konton är just för att rädda upp första konto, köper oftast vid dropp, ibland doppar den mer än man beräknat, där kommer andra kontot in, då startas nya köp, man kan säga att det andra kontot räddat mig 90% av gångerna, då jag ofta spelar på fallande knivar. Dessa verkar dessutom har en lika tydlig peak på 3-5% när den väl drar upp igen, och det är just här konto nr2 görs till sin rätta. Tror inte det är så många som är orolig för just courtage avgiften, den handlar bara om några tusenlappar per år.

Du betalar närmare 50 000 kr per år i courtage (Pro2 minst 4000 kr/mån i courtage), det tycker iaf jag är pengar.

Finns ingen anledning att ”rädda” ditt första köp genom att göra köp på ett annat konto. Du kan lika gärna ”rädda” ditt första köp genom fler köp på samma konto.
Citera
2024-07-05, 07:14
Medlem
Citat:
Du betalar närmare 50 000 kr per år i courtage (Pro2 minst 4000 kr/mån i courtage), det tycker iaf jag är pengar.

Finns ingen anledning att ”rädda” ditt första köp genom att göra köp på ett annat konto. Du kan lika gärna ”rädda” ditt första köp genom fler köp på samma konto.
Tar man o dubblar ett konto, sänks kursen bara halvvägs, lägger man in ett tredje köp når man inte ens halvvägs.
Lägger man köp från ett andra konto lyckas man nästan nå botten och ökningen blir maximal.

Vad köper du för aktier? tänkte när du gör ca 50 st köp och 50 sälj varje månad?

Slår man lite, 50 köp, man har nästan alltid en vinst, har man en 500 hundring i vinst varje gång tjänar du 25000kr varje månad.
Citera
2024-07-05, 09:55
Medlem
Citat:
Tar man o dubblar ett konto, sänks kursen bara halvvägs, lägger man in ett tredje köp når man inte ens halvvägs.
Lägger man köp från ett andra konto lyckas man nästan nå botten och ökningen blir maximal.

Vad köper du för aktier? tänkte när du gör ca 50 st köp och 50 sälj varje månad?

Slår man lite, 50 köp, man har nästan alltid en vinst, har man en 500 hundring i vinst varje gång tjänar du 25000kr varje månad.

Så du menar att du rent mentalt mår bättre av att istället för att ha ett medellågt anskaffningsvärde på ett konto, ha samma värdepapper på två olika konton och på ena ha ett högt anskaffningsvärde och på det andra ett lågt?

Jag köper väldigt olika typer av värdepapper, inte enbart aktier. Har ingen specifik nisch.
Jag gör fler än 50 köp/sälj per månad och ligger en bra bit över 25 000 kr/mån vinst.
Citera
2024-07-05, 17:17
Medlem
Citat:
Så du menar att du rent mentalt mår bättre av att istället för att ha ett medellågt anskaffningsvärde på ett konto, ha samma värdepapper på två olika konton och på ena ha ett högt anskaffningsvärde och på det andra ett lågt?

Jag köper väldigt olika typer av värdepapper, inte enbart aktier. Har ingen specifik nisch.
Jag gör fler än 50 köp/sälj per månad och ligger en bra bit över 25 000 kr/mån vinst.
Men du vågar ändå inte berätta vilka aktier du kör med?
Citera
2024-09-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
För att bli Pro-kund krävs att man gör två affärer till minimicourtage per dag eller har en daglig omsättning på 280 000 kr.

Citat:
Jag ligger en bra bit över det i snitt. Har i dagsläget Pro3-klass hos Avanza, så betalar 0,02 % med ett minimumcourtage på 29 kr.

Hur många dagar affärer med minimicourage krävs för att bli Avanza Pro? Har gjort minst två minicourtage affärer för 19 dagar i rad, men jag är fortfarande Platina profile och inte Avanza Pro än.
Citera
2024-09-04, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liapunov13
Hur många dagar affärer med minimicourage krävs för att bli Avanza Pro? Har gjort minst två minicourtage affärer för 19 dagar i rad, men jag är fortfarande Platina profile och inte Avanza Pro än.
När jag blev Pro-kund från början såg jag till att jag låg över 2000 kr i courtage per månad under tre månader i rad för att uppfylla det lägsta kravet för Pro 1. Sedan kontaktade jag kundtjänst.

https://www.avanza.se/private-bankin...pro/start.html
Citat:
För dig som handlar dagligen eller med större volymer med jämna mellanrum, så kommer Pro-villkoren generellt sett vara betydligt bättre.

Du betalar mindre desto mer du handlar. Villkoren börjar från nivå Pro 1 där det lägsta courtagekravet är 2 000 kr per månad, vilket innebär ungefär två affärer per dag eller en daglig omsättning på omkring 280 000 kr. Då betalar du minst 49 kr eller 0,034% i courtage och notasammanslagning tillämpas.
Citera
2024-09-13, 13:28
Medlem
Citat:
När jag blev Pro-kund från början såg jag till att jag låg över 2000 kr i courtage per månad under tre månader i rad för att uppfylla det lägsta kravet för Pro 1. Sedan kontaktade jag kundtjänst.

https://www.avanza.se/private-bankin...pro/start.html

Tack för svar. Om man bli Pro 1, och någon månad handlar mindre än 2000kr courtage, automatiskt bli kastad från Pro 1 förmåner?
Citera
2024-09-13, 18:20
Medlem
Citat:
Tack för svar. Om man bli Pro 1, och någon månad handlar mindre än 2000kr courtage, automatiskt bli kastad från Pro 1 förmåner?
Nej de brukar ha överseende. Jag har alltid nån månad per år hamnat under utan att de ens nämnt det
Citera
2024-09-18, 09:18
Medlem
Citat:
Nej de brukar ha överseende. Jag har alltid nån månad per år hamnat under utan att de ens nämnt det

tack @Kaleus! jag har precis fått Pro 1

Citat:
Hej!
Varmt välkommen som kund hos Avanza Pro. Tidigast imorgon handlar du enligt villkoren för Pro 1. Rörligt courtage från 0,034% samt minimicourtage från 49 kr.
Pro-kunder har notasammanslagning vilket innebär att avslut på samma konto upp till tre olika kursnivåer under en börsdag i ett och samma värdepapper som är av likadan ordertyp d.v.s köp respektive sälj, samlas på en och samma avräkningsnota och ett courtage beräknas.

Jag har en fråga om notasammanslagning? Om man till exempel
Köper Aktier A vid 09.00, 35 000kr
Köper Aktier B vid 13.00, 35 000kr
Köper Aktier C vid 17.00, 35 000kr

i samma dag, från samma konto, betalar i total 49kr courage (3*35 000*0.00034 = 36kr < 49kr -> 49kr courtage). Ock skippa betala 49kr per Aktier köp (3*49 = 147kr courtage). Har jag förstått rätt?
Senast redigerad av liapunov13 2024-09-18 kl. 09:22.
Citera
2024-09-18, 11:26
Medlem
Citat:
tack @Kaleus! jag har precis fått Pro 1

Jag har en fråga om notasammanslagning? Om man till exempel
Köper Aktier A vid 09.00, 35 000kr
Köper Aktier B vid 13.00, 35 000kr
Köper Aktier C vid 17.00, 35 000kr

i samma dag, från samma konto, betalar i total 49kr courage (3*35 000*0.00034 = 36kr < 49kr -> 49kr courtage). Ock skippa betala 49kr per Aktier köp (3*49 = 147kr courtage). Har jag förstått rätt?
Det måste vara samma aktie för att notan ska slås samman. I ditt inlägg tolkar jag det som tre olika aktier (A, B, C).

Samma aktie, samma riktning (köp/sälj) och upp till tre olika kursnivåer per dag.

Så du kan köpa Ericsson på 75 kr oändligt många gånger under en dag och det slås samman till en nota eftersom det är samma kursnivå. Köper du sedan Eric B på 74,90, 74,80 och 74,70 så kommer alla köp på 75, 74,90 och 74,80 hamna på samma nota. Sedan blir det en ny nota för köpet på 74,70 (en fjärde kursnivå).
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in