Citat:
Kollade lite mer, och det blir ju fortfarande en fjärdegradare att lösa om man vill göra det exakt. Men visst, givet siffror kan man ju lösa det snabbt numeriskt med t ex en grafräknare.
Ska man lösa TS uppgift, man står på en strand en bit från havet (S) och ska till en punkt (H) i havet, så funkar följande.
Rak strandlinje, hastighet på strand = vs, hastighet i hav = vh.
A är den punkt på vattenlinjen som är närmast S, B är den punkt på vattenlinjen som är närmast H. Man flyttar sig från strand till hav vid punkten C, mellan A och B, på avståndet x från A.
Avståndet SC = sqrt(SA^2 + x^2)
Tid som behövs för SC = sqrt(SA^2 + x^2) / vs
Avståndet CH = sqrt(BH^2 + (AB-x)^2)
Tid som behövs för CH = sqrt(BH^2 + (AB-x)^2) / vh
Tid som behövs för SCH: sqrt(SA^2 + x^2) / vs + sqrt(BH^2 + (AB-x)^2) / vh
SA, AB, BH, vs och vh är alla kända.
Exempel:
TS är 25 meter från vattenlinjen, SA = 25 meter.
100 meter ut i vattnet, och 50 meter längre bort på stranden, drunknar någon, AB = 50 meter, BH = 100 meter.
TS springer 6 meter per sekund på strand och simmar 2 meter per sekund i hav, vs = 6 meter per sekund, vh = 2 meter per sekund.
Tid för att nå den drunknande: sqrt(25^2 + x^2)/6 + sqrt(100^2 + (50-x)^2)/2
Snabbaste förflyttningen tar alltså ca 57,4 sekunder och inträffar när man går i vattnet ca 25,55 meter från A.
Skulle man springa till A och simma därifrån skulle det ta nästan 60,1 sekunder. Springer man till B och sedan simmar tar det lite mer än 59,3 sekunder.
Att räkna ut och skriva det här tog lite mer än 120 sekunder.
Jag hade ingen aning om vad Snells lag är, men när jag läste på Wikipedia insåg jag att det var den vanliga grejen om brytningsindex. I artikeln nämns ett exempel liknande TS fråga.
Rak strandlinje, hastighet på strand = vs, hastighet i hav = vh.
A är den punkt på vattenlinjen som är närmast S, B är den punkt på vattenlinjen som är närmast H. Man flyttar sig från strand till hav vid punkten C, mellan A och B, på avståndet x från A.
Avståndet SC = sqrt(SA^2 + x^2)
Tid som behövs för SC = sqrt(SA^2 + x^2) / vs
Avståndet CH = sqrt(BH^2 + (AB-x)^2)
Tid som behövs för CH = sqrt(BH^2 + (AB-x)^2) / vh
Tid som behövs för SCH: sqrt(SA^2 + x^2) / vs + sqrt(BH^2 + (AB-x)^2) / vh
SA, AB, BH, vs och vh är alla kända.
Exempel:
TS är 25 meter från vattenlinjen, SA = 25 meter.
100 meter ut i vattnet, och 50 meter längre bort på stranden, drunknar någon, AB = 50 meter, BH = 100 meter.
TS springer 6 meter per sekund på strand och simmar 2 meter per sekund i hav, vs = 6 meter per sekund, vh = 2 meter per sekund.
Tid för att nå den drunknande: sqrt(25^2 + x^2)/6 + sqrt(100^2 + (50-x)^2)/2
Snabbaste förflyttningen tar alltså ca 57,4 sekunder och inträffar när man går i vattnet ca 25,55 meter från A.
Skulle man springa till A och simma därifrån skulle det ta nästan 60,1 sekunder. Springer man till B och sedan simmar tar det lite mer än 59,3 sekunder.
Att räkna ut och skriva det här tog lite mer än 120 sekunder.
Jag hade ingen aning om vad Snells lag är, men när jag läste på Wikipedia insåg jag att det var den vanliga grejen om brytningsindex. I artikeln nämns ett exempel liknande TS fråga.