Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-29, 18:18
  #1
Medlem
Olduvais avatar
I klimatförändringarnas tid så blir sommrarna varmare och varmare, och flickor, tjejer och kvinnor går runt i luftiga klänningar och kjolar. Men vi män anpassar oss istället med luftigare tygbyxor eller shorts. Det är efterblivet. Män i romarriket, som kanske var den mest macho kulturen någonsin, bar tunika eftersom att de levde i varmt klimat. Så det kan ju knappast vara omanligt att bära tunika till vardags. Hade man sagt till en romersk soldat att han såg ut som en flicka i sin tunika, då hade man nog mött en tidig död. Eller blivit utskrattad.

Borde män i Sverige börja bära tunikan? Tänk så schysst det kan fläkta om bollarna
Citera
2024-06-29, 18:36
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
I klimatförändringarnas tid så blir sommrarna varmare och varmare, och flickor, tjejer och kvinnor går runt i luftiga klänningar och kjolar. Men vi män anpassar oss istället med luftigare tygbyxor eller shorts. Det är efterblivet. Män i romarriket, som kanske var den mest macho kulturen någonsin, bar tunika eftersom att de levde i varmt klimat. Så det kan ju knappast vara omanligt att bära tunika till vardags. Hade man sagt till en romersk soldat att han såg ut som en flicka i sin tunika, då hade man nog mött en tidig död. Eller blivit utskrattad.

Borde män i Sverige börja bära tunikan? Tänk så schysst det kan fläkta om bollarna
En man med klänning? Det skulle nog ingen vilja se
Citera
2024-06-29, 18:54
  #3
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
En man med klänning? Det skulle nog ingen vilja se
Roslagsbanan i Stockholm hade som policy att man fick ha kjol eller långbyxor. När det blev varms så valde manliga biljettkontrollanter att ha kjol hellre än att steka ihjäl sina pungkulor.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-sig-med-kjol

Det var iofs riksnyheter när det skedde, trots att andra arbetare har haft kjolar ganska länge. Tror jag såg det först på 90-talet. Speciellt populärt bland byggarbetare och lastbilschaffisar. Det ser inte konstigt ut alls.
Citera
2024-06-29, 18:57
  #4
Medlem
Togaparty!
Väcker minnen från 80-talet 😊
Citera
2024-06-29, 19:03
  #5
Medlem
BewilderedHulders avatar
Synd att inte fler skottar med förbjudna instrument har invandraderat Sverige för jag tror att kvinnor mer skulle uppskatta män i kilt än i sjok av lakan.
Citera
2024-06-29, 20:48
  #6
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Drygt hälften av alla vuxna män är överviktiga idag (källa SCB), knappt någon var överviktig på romarnas tid. Skulle bara se förjävligt ut rent sagt med massa fetton i tunika.
Citera
2024-06-29, 20:59
  #7
Medlem
Olduvais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Drygt hälften av alla vuxna män är överviktiga idag (källa SCB), knappt någon var överviktig på romarnas tid. Skulle bara se förjävligt ut rent sagt med massa fetton i tunika.
Jo, men kvinnliga fetton har redan klänning, och manliga fetton ser du ju i alla fall. Speciellt nu på sommaren så går de ju runt i bara badbyxor på stränderna.

Jag tycker att det är rimligt att vi män också har en frisk fläkt mellan benen. Finns liksom inget att förlora
Citera
2024-06-29, 22:20
  #8
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
I klimatförändringarnas tid så blir sommrarna varmare och varmare, och flickor, tjejer och kvinnor går runt i luftiga klänningar och kjolar. Men vi män anpassar oss istället med luftigare tygbyxor eller shorts. Det är efterblivet. Män i romarriket, som kanske var den mest macho kulturen någonsin, bar tunika eftersom att de levde i varmt klimat. Så det kan ju knappast vara omanligt att bära tunika till vardags. Hade man sagt till en romersk soldat att han såg ut som en flicka i sin tunika, då hade man nog mött en tidig död. Eller blivit utskrattad.

Borde män i Sverige börja bära tunikan? Tänk så schysst det kan fläkta om bollarna

Det kommer nog av sig självt med klimatförändringen. Jag använde min linnepyjamas mycket sommaren 2018, 32°C i lägenheten nattetid.

Bra tråd! Jag ska be mina grannar med arabisk bakgrund och hjälpa mig, de kan det där med värme.
Citera
2024-06-30, 00:23
  #9
Medlem
Romarna kan nog ha burit en form av knäbyxor, soldaterna i alla fall.

Det är nog varmare idag. Med din logik bör vi gå runt i kalsonger.
Citera
2024-06-30, 01:56
  #10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olduvai
Män borde bära tunika

Ok, jag är man. Vad är en tunika?
Citera
2024-06-30, 02:03
  #11
Medlem
Svavelbryggas avatar
Byxor är en anakronism från när män red hästar. Riktiga arbetande män bar tunikor eller liknande.
Citera
2024-06-30, 10:12
  #12
Medlem
Gaspodins avatar
Nej tack, jag vill verkligen inte se ut som Gustav Vasa!
https://www.kungligaslotten.se/image...onalmuseum.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in