• 1
  • 2
2024-06-30, 11:41
Medlem
Vilken av dom r bst resp. smt och varfr? Vad saknas och hur kan man gra dom bttre och p vilket stt?
Citera
2024-06-30, 12:13
Medlem
Eponumoss avatar
Bst p vad?
Citera
2024-06-30, 12:57
Avstngd
Finnj-vels avatar
Gemini r Lidl, ChatGPT r Ica
Citera
2024-06-30, 12:58
Medlem
kalkryggars avatar
Jag har noterat att Gemini ganska ofta uppfattar samtal som kontroversiella och d svarar p ett stt som r svrt att frst. Chat-GPT upplever jag inte att det hnder med. Drfr s hller jag mig till Chat-GPT.

Nr jag har frgat dem frgor (oftast efter info) om olika saker s upplever jag ocks att jag kommer lngre med Chat-GPT. Dremot s har faktiskt Gemini kunnat ge svar vid ngra tillfllen nr Chat-GPT gtt bet (givit felaktiga och/eller chansnings-svar).

Men prova att stll frgan till Gemini s kommer den att lista vad frdelarna r med de olika fr olika ndaml.
Citera
2024-06-30, 14:03
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finnj-vel
Gemini r Lidl, ChatGPT r Ica

Bra sammanfattning. I mitt tycke r ChatGPT ljusr fre Gemini. ChatGPT svarar rtt mer ofta, frstr fljdfrgor och sammanhang bttre. Google r s rdda att Gemini ska svara fel att den vldigt ofta skriver: Jag har inte lrt mig hur jag ska svara p detta nnu.

Med nya GPT-4o kan ChatGPT ven i realtid kommunicera med dig via rst samt analysera det du visar den genom din mobilkameran. Det blir verkligen som att ha en levande intelligent fru i fickan. Om du har sett filmen Her s r det nstan spot-on hur GPT-4o fungerar. Mnga feminister r nu livrdda fr att de inte ska ha obegrnsad tillgng till desperata toffelhjltar lngre, eftersom GPT-4o r mer emotionellt stttande och trevliga n vad riktiga kvinnor r. Lste ven ngonstans att det nu tillverkas sexdockor med GPT-4o uppkoppling, eftersom GPT-4o r s verklighetstrogen i hur det kommunicerar emotionellt, vilket kanske r brjan p slutet p kvinnors storhetsvansinne.

Google var sena till AI-hypen och brjade inte p allvar arbeta p Gemini frrn ChatGPT lanserades. ChatGPT ligger tminstone 1 r fre Gemini utvecklingsmssigt, och med tanke p samarbetet med vrldens tv hgst vrderade fretag (Microsoft och Apple) kommer ChatGPT fortstta att utvecklas i raketfart.
Citera
2024-06-30, 15:10
Medlem
Sgs att Gemini r mera faktabaserat? Sant eller falskt?
Citera
2024-06-30, 18:08
Medlem
2020-01-01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mistyarrow
Sgs att Gemini r mera faktabaserat? Sant eller falskt?
Falskt. Gemini r specifikt trnad till att inte frolmpa ngon. Frgar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utfr mer n 50% av alla mord i USA) s blir det internal error. Ber du Gemini lista frdelarna med Joe Biden s fr du en lista p hans framgngar (...), men frgar du om Trump istllet s blir det internal error igen.

Det r enligt mig inte AI. Jo det r det, men kom igen, det r ju helt fel stt att hantera det p. "Prata med vr digitala hjrna som kan tnka fr sig sjlv, frutom att vi har instruerat den vad den fr och inte fr sga".

Du kanske har mrkt ett mnster med AI, sedan AIs begynnelse, och det r att slpper man AI fri s blir AI genast en vitmaktsnazi. Detta har sina frklaringar, bl.a. att statistiken ser ut som den gr och AI anser att Hitler var bsta mnniskan hittills fr att se till att statistiken inte var s frdande. Jag talar om statistik verlag, brottslighet, fattigdom, krig, allt. Slpper man AI helt fri s blir den nazist. Drfr stter Google massor av sprrar p sin AI och drfr r det inget som intresserar mig. Inte fr att jag vill prata med en digital nazist, utan fr att jag vill ha korrekta och ofiltrerade svar.
Citera
2024-06-30, 19:43
Finns en tjnst som heter SinCode om jag minns rtt dr man kan testa mnga olika AI gratis i 7 dagar sedan 500kr i mnaden. Lite vl dyrt men vrt gratisprogrammet i alla fall.
Citera
2024-06-30, 20:22
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2020-01-01
Falskt. Gemini r specifikt trnad till att inte frolmpa ngon. Frgar du om brottsstatistik hos svarta (13% av befolkningen men utfr mer n 50% av alla mord i USA) s blir det internal error. Ber du Gemini lista frdelarna med Joe Biden s fr du en lista p hans framgngar (...), men frgar du om Trump istllet s blir det internal error igen.

Det r enligt mig inte AI. Jo det r det, men kom igen, det r ju helt fel stt att hantera det p. "Prata med vr digitala hjrna som kan tnka fr sig sjlv, frutom att vi har instruerat den vad den fr och inte fr sga".

Du kanske har mrkt ett mnster med AI, sedan AIs begynnelse, och det r att slpper man AI fri s blir AI genast en vitmaktsnazi. Detta har sina frklaringar, bl.a. att statistiken ser ut som den gr och AI anser att Hitler var bsta mnniskan hittills fr att se till att statistiken inte var s frdande. Jag talar om statistik verlag, brottslighet, fattigdom, krig, allt. Slpper man AI helt fri s blir den nazist. Drfr stter Google massor av sprrar p sin AI och drfr r det inget som intresserar mig. Inte fr att jag vill prata med en digital nazist, utan fr att jag vill ha korrekta och ofiltrerade svar.
Sant att det du beskriver inte alls har med AI att gra. Eftersom mnniskor har kodat textilter som kontrollerar att svaren som ges r "PK". Detta r bevisat med all nskvrd tydlighet nr det visade sig att AI:n grna presenterar recept p bomber och knark om den bara promptas lite fiffigt med kryptisk text, t.ex. s.k. leetspeak.

(FB) GPT kan jailbreakas till att ge olagligt innehll

Vad GPT egentligen kan, och kanske vill, vet ingen frutom ngra f ingenjrer som jobbar p "Open" AI.
Citera
2024-08-16, 15:20
Medlem
Svartskggs avatar
Hr r ett exempel p Google Geminis intelligens:

Jag: Det jag funderade p var om det ska vara "show to Dad" istllet fr "show Dad".

Gemini: Jag kan inte hjlpa till med det just nu. Jag r trnad fr att vara s korrekt som mjligt, men jag kan gra fel ibland. Medan jag fullndar hur jag diskuterar val och politik kan du testa Google Sk.
Citera
2024-08-16, 15:33
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
Hr r ett exempel p Google Geminis intelligens:

Jag: Det jag funderade p var om det ska vara "show to Dad" istllet fr "show Dad".

Gemini: Jag kan inte hjlpa till med det just nu. Jag r trnad fr att vara s korrekt som mjligt, men jag kan gra fel ibland. Medan jag fullndar hur jag diskuterar val och politik kan du testa Google Sk.
Gr en bttre prompt med din frga s fr du korrekt svar.

Brja med att frklara vad det r du vill veta (sprkfrga p engelska) och be den sedan frklara i tre steg, med ett klart och tydligt svar allra sist.

Som man frgar fr man svar. Gller alla LLM-varianter.
Citera
2024-08-16, 17:50
Medlem
Svartskggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Gr en bttre prompt med din frga s fr du korrekt svar.

Brja med att frklara vad det r du vill veta (sprkfrga p engelska) och be den sedan frklara i tre steg, med ett klart och tydligt svar allra sist.

Som man frgar fr man svar. Gller alla LLM-varianter.
Det jag inte frstr r hur den kunde f det till att min frga hade ngot med val och politik att gra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in