Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-06-30, 19:00
  #1
Medlem
Min kära mor har haft sina pengar dels hemma och på sitt lönekonto. Nu har jag övertygat henne att investera. Hon är pensionär men jobbar 3 dagar i månaden och fortsätter troligen med detta i 1-2 år till. Hon har bostadsrätt som är betald och klar. Hon har totalt 140k och jag tänker att hon kan investera 100k och ha 40k på ett sparkonto som buffert.

Sparhorisont: Vet ej, hon har väl inget särskilt hon sparar för, köket är nyligen omgjort, hon kanske vill lägga om nåt golv snart, hon tänker även att det i framtiden kan vara aktuellt med tandvård då hon inte har så bra tänder. (Här skulle jag vara behjälplig att hjälpa till med iaf hälften av kostnaden)

Hon vill såklart ha en buffert för oförutsedda händelser men det är nog allt.

Jag har tänkt och åter tänkt vad som vore bäst för henne att investera i och hur ev. fördelning ska se ut.

Jag har varit inne på:

1. Avanza global+ sverige + avanza auto
2. Lysa fondrobot
3. Länsförsäkringar global + räntefond (antingen simplicity likviditet eller spiltan räntefond eller amf kort eller nordnet one försiktig eller IKC strategifond.
(Det verkar ju som att räntefonderna ger dubbelt så hög avkastning som ett sparkonto på låt säga avanza) Räntefonden skulle fungera som buffert nr 2 om buffertkonto 1 inte räckte till mem jag vet inte om det är en bra ide?)
4. Hela rubbet på Länsförsäkringar global index och resten på sparkonto.
5. Länsförsäkringar + snitta in sig med en hel del på investor.
6. Länsförsäkringar + de aktier jag själv äger och tror på (novo nordisk, axfood, nån försäkringsaktie).
7. Länsförsäkringar + nordnet one försiktig.

Tanken är väl att Länsförsäkringar inte ska röras ö.h.t. och att det ska finnas en brygga mellan Länsförsäkringar och ett simpelt sparkonto som man i nödfall kan ta pengar ifrån. Det är min tanke iaf, sennom det är bra i verkligheten eller ej det vet jag inte, jag har inte den kunskapen att avgöra det.

Nu har jag kommit till ett läge där jag är helt snurrig av alla val och jag vet varken in eller ut. Hur tänker ni?
Citera
2024-06-30, 19:11
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Hur tänker ni?
Bitcoin. 90-99% Bitcoin.

Globala indexfonder, jo men tjena,
du får tillbaks inflationen plus ett par procent

Sluta upp med RikaTillsammans, de borde ju heta FattigaTillsammans.

There's a name for them, we call them poor.
https://m.youtube.com/watch?v=B5if2hthPCs
__________________
Senast redigerad av Binary 2024-06-30 kl. 19:15.
Citera
2024-06-30, 19:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Hur tänker ni?
Med en korta sparhorisonten, sparkonto med bra ränta.

Men om hon klarar sig med de pengar hon får in varje månad (även efter helpensioneringen), så en indexfond typ OMSS30 eller en global. Kanske 50% där och 50% på ett sparkonto.
Citera
2024-06-30, 20:10
  #4
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tänker mera på att det är bättre att du skiter i din mammas pengar. Jag tänker på att det är bättre att man får ta hand om sina egna pengar.
Kan det vara möjligt att hon behöver en god man och du vill ställa upp?
Man kan ändå säga att det är konstigt att du ska blanda dig i mammas pengar. Det kanske kan vara bättre att hålla reda på dig själv liksom.
Vad händer om alla pengar bara försvinner helt plötsligt. Det finns inga garantier när man investerar eller hur.
Citera
2024-06-30, 20:23
  #5
Medlem
110 - ålder = mängden räntebärande(sparkonto)i procent

sparhorisonten är så kort så det finns inget skäl att ha så mycket i aktier/fonder
Citera
2024-06-30, 20:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Jag tänker mera på att det är bättre att du skiter i din mammas pengar. Jag tänker på att det är bättre att man får ta hand om sina egna pengar.
Kan det vara möjligt att hon behöver en god man och du vill ställa upp?
Man kan ändå säga att det är konstigt att du ska blanda dig i mammas pengar. Det kanske kan vara bättre att hålla reda på dig själv liksom.
Vad händer om alla pengar bara försvinner helt plötsligt. Det finns inga garantier när man investerar eller hur.

Försvinner hur? Om du menar nedgång på börsen så kommer de ju tillbaka förr eller senare och jag kan stötta med pengar om en sån katastrof skulle inträffa
Citera
2024-06-30, 22:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Min kära mor har haft sina pengar dels hemma och på sitt lönekonto. Nu har jag övertygat henne att investera. Hon är pensionär men jobbar 3 dagar i månaden och fortsätter troligen med detta i 1-2 år till. Hon har bostadsrätt som är betald och klar. Hon har totalt 140k och jag tänker att hon kan investera 100k och ha 40k på ett sparkonto som buffert.

Sparhorisont: Vet ej, hon har väl inget särskilt hon sparar för, köket är nyligen omgjort, hon kanske vill lägga om nåt golv snart, hon tänker även att det i framtiden kan vara aktuellt med tandvård då hon inte har så bra tänder. (Här skulle jag vara behjälplig att hjälpa till med iaf hälften av kostnaden)

Hon vill såklart ha en buffert för oförutsedda händelser men det är nog allt.

Jag har tänkt och åter tänkt vad som vore bäst för henne att investera i och hur ev. fördelning ska se ut.

Jag har varit inne på:

1. Avanza global+ sverige + avanza auto
2. Lysa fondrobot
3. Länsförsäkringar global + räntefond (antingen simplicity likviditet eller spiltan räntefond eller amf kort eller nordnet one försiktig eller IKC strategifond.
(Det verkar ju som att räntefonderna ger dubbelt så hög avkastning som ett sparkonto på låt säga avanza) Räntefonden skulle fungera som buffert nr 2 om buffertkonto 1 inte räckte till mem jag vet inte om det är en bra ide?)
4. Hela rubbet på Länsförsäkringar global index och resten på sparkonto.
5. Länsförsäkringar + snitta in sig med en hel del på investor.
6. Länsförsäkringar + de aktier jag själv äger och tror på (novo nordisk, axfood, nån försäkringsaktie).
7. Länsförsäkringar + nordnet one försiktig.

Tanken är väl att Länsförsäkringar inte ska röras ö.h.t. och att det ska finnas en brygga mellan Länsförsäkringar och ett simpelt sparkonto som man i nödfall kan ta pengar ifrån. Det är min tanke iaf, sennom det är bra i verkligheten eller ej det vet jag inte, jag har inte den kunskapen att avgöra det.

Nu har jag kommit till ett läge där jag är helt snurrig av alla val och jag vet varken in eller ut. Hur tänker ni?
Jag skulle säga Lysa med 10% aktier per år hon tänkt spara.
Av texten du skriver så låter det som nått mellan 0 till 30% aktier och resten räntebärande
Citera
2024-06-30, 23:16
  #8
Medlem
Fosterlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bitcoin. 90-99% Bitcoin.

Globala indexfonder, jo men tjena,
du får tillbaks inflationen plus ett par procent

Sluta upp med RikaTillsammans, de borde ju heta FattigaTillsammans.

There's a name for them, we call them poor.
https://m.youtube.com/watch?v=B5if2hthPCs
Japp, enig
Citera
2024-06-30, 23:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Bitcoin. 90-99% Bitcoin.

Globala indexfonder, jo men tjena,
du får tillbaks inflationen plus ett par procent

Sluta upp med RikaTillsammans, de borde ju heta FattigaTillsammans.

There's a name for them, we call them poor.
https://m.youtube.com/watch?v=B5if2hthPCs
De är ju värre än Jehovas, ska basunera ut hela tiden att globala indexfonder är det enda som gäller.
Synd att de är här och försöker förstöra möjligheten för vanligt folk att tjäna pengar.
Är väl sektledaren som beordrat sina lärjungar att missionera.
Citera
2024-07-01, 02:53
  #10
Medlem
Pungsvings avatar
Bankkonto med hög ränta. Aktiemarknaden kommer krascha snart.
Citera
2024-07-01, 15:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Försvinner hur? Om du menar nedgång på börsen så kommer de ju tillbaka förr eller senare och jag kan stötta med pengar om en sån katastrof skulle inträffa
Hennes sparhorisont låter inte lång nog för "förr eller senare".

I och med att du själv frågar flashback, av alla ställen, så visar det att du själv inte har någon koll och således blir resultatet att den blinde leder den döve. Det blir inte bra.

Hon behöver en portfölj tung mot ränta och visst inslag av aktiemarknad. Om hon inte ens har råd med tandvård, då du säger att du behöver täcka halva kostnaden, så har hon inte råd att ta risk.
Citera
2024-07-01, 18:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kovilde
Min kära mor har haft sina pengar dels hemma och på sitt lönekonto. Nu har jag övertygat henne att investera. Hon är pensionär men jobbar 3 dagar i månaden och fortsätter troligen med detta i 1-2 år till. Hon har bostadsrätt som är betald och klar. Hon har totalt 140k och jag tänker att hon kan investera 100k och ha 40k på ett sparkonto som buffert.

Sparhorisont: Vet ej, hon har väl inget särskilt hon sparar för, köket är nyligen omgjort, hon kanske vill lägga om nåt golv snart, hon tänker även att det i framtiden kan vara aktuellt med tandvård då hon inte har så bra tänder. (Här skulle jag vara behjälplig att hjälpa till med iaf hälften av kostnaden)

Hon vill såklart ha en buffert för oförutsedda händelser men det är nog allt.

Jag har tänkt och åter tänkt vad som vore bäst för henne att investera i och hur ev. fördelning ska se ut.

Jag har varit inne på:

1. Avanza global+ sverige + avanza auto
2. Lysa fondrobot
3. Länsförsäkringar global + räntefond (antingen simplicity likviditet eller spiltan räntefond eller amf kort eller nordnet one försiktig eller IKC strategifond.
(Det verkar ju som att räntefonderna ger dubbelt så hög avkastning som ett sparkonto på låt säga avanza) Räntefonden skulle fungera som buffert nr 2 om buffertkonto 1 inte räckte till mem jag vet inte om det är en bra ide?)
4. Hela rubbet på Länsförsäkringar global index och resten på sparkonto.
5. Länsförsäkringar + snitta in sig med en hel del på investor.
6. Länsförsäkringar + de aktier jag själv äger och tror på (novo nordisk, axfood, nån försäkringsaktie).
7. Länsförsäkringar + nordnet one försiktig.

Tanken är väl att Länsförsäkringar inte ska röras ö.h.t. och att det ska finnas en brygga mellan Länsförsäkringar och ett simpelt sparkonto som man i nödfall kan ta pengar ifrån. Det är min tanke iaf, sennom det är bra i verkligheten eller ej det vet jag inte, jag har inte den kunskapen att avgöra det.

Nu har jag kommit till ett läge där jag är helt snurrig av alla val och jag vet varken in eller ut. Hur tänker ni?
Som alltid så gäller det att bara investera pengar som man har råd att förlora. Normalt så pratar man om en sparhorrisont på minst 5 år.

I din mammas fall så kommer hon om 2 år minska sin inkomst med minst 5 000 kr per månad samtidigt som hon får mer fritid att bränna pengar på. Bara konstatera att hon har på tok för litet sparkapital för att kunna gå i pension. Att då riskerar att hon kortsiktigt förlorar 30-40 % av kapitalet på börsen är inte så smart.

Möjligen att hon kan köpa en svensk indexfond för 50 000 men det är nog hugget som stucket i hennes fall. Avkastningen kommer att vara ungefär samma som inflationen. Skulle hon ha tur och indexfonden överpresterar inflationen med 3 % så ger det ungefär en tusenlapp efter skatt.

Utgår från att hon är 66 år och att hon kommer att ha nytta av sparpengarna de kommande 15 åren. När hon är 80 så orkar hon inte bränna mer. (Jag vet att många orkar fortsätta att resa, en äldre släkting som är 86 åker på utlandsresa i dagarna). 140 000 på 14 år ger 10 000 kr per år eller 833 kr i månaden att dryga ut pensionen med samtidigt som hon kommer att få 5000 kr lägre pension än den lön hon har haft. Hon kommer alltså att få det riktigt tungt ekonomisk.

Bara att glömma att hon kan göra något skoj. Blir nog bara att sitta i lägenheten för henne. Att förbättra ekonomin skulle hon ha gjort för 15 år sedan.

Din mor har helt enkelt inte det ekonomiska utrymmet att riskera förlora pengar på börsen. Således så kan hon inte chansa på att köpa några värdepapper som eventuellt kan gå bättre än inflationen. Förslaget är därför att fortsätta med sparkonto. De åtgärder som hon borde ha gjort för 15 år sedan kan inte göras ogjorda.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in