Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-03, 11:05
  #1
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har aldrig hajat den uppenbara kopplingen mellan skomakeri och nyckelservice.

Man börjar kanske tänka att det har något med maskinerna att göra, men det verkar helt befängt. Inte sular du om dojor och fräser nycklar i samma grunka.

Är det snarare en gammal tradition som tas för självklart för att det alltid gjorts så? Lite på samma vis som det blivit en självklarhet med pizzasallad på svenska pizzerior. Ingen ifrågasätter det hela för att det är självklart.

Vad är egentligen kopplingen?
Citera
2024-07-03, 11:19
  #2
Medlem
Det är först nu som jag tänkt på saken men det stämmer. Jag tror att kopplingen från början är ett slags intresse för pyssel och krams.
Insnöade samlare som meckare med förkärlek för egentligen mest skit. De lagrar mycket som de själva tycker är något värt och försöker sälja lite allt möjligt. Det är inte främst business utan hobbyer.
Citera
2024-07-03, 11:22
  #3
Avslutat konto
https://sverigesradio.se/artikel/630...0nyckelservice.

Googlade i en minut och fann detta.
Citera
2024-07-03, 11:24
  #4
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
https://sverigesradio.se/artikel/630...0nyckelservice.

Googlade i en minut och fann detta.
Vad är det för maskiner som både sular skorna och slipar nycklar, kan man undra.
Citera
2024-07-03, 11:28
  #5
Avslutat konto
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vad är det för maskiner som både sular skorna och slipar nycklar, kan man undra.
Jag vet inte, vad sägs om att komma bort från datorn och besöka något sånt ställe? Tror bara de blir glada över någon som verkar intresserad.
Citera
2024-07-03, 11:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Jag har aldrig hajat den uppenbara kopplingen mellan skomakeri och nyckelservice.

Man börjar kanske tänka att det har något med maskinerna att göra, men det verkar helt befängt. Inte sular du om dojor och fräser nycklar i samma grunka.

Är det snarare en gammal tradition som tas för självklart för att det alltid gjorts så? Lite på samma vis som det blivit en självklarhet med pizzasallad på svenska pizzerior. Ingen ifrågasätter det hela för att det är självklart.

Vad är egentligen kopplingen?

Skomakare är egentligen ett hantverksyrke med lång utbildningstid. En skomakare tillverkar skor anpassade för kundens fötter. Folket som limmar sulor och klackar är sällan riktiga skomakare (möjl i sitt hemland) och nyckelsliperiet har de väl enbart för att enkelt öka sina inkomster?
Citera
2024-07-03, 11:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vad är det för maskiner som både sular skorna och slipar nycklar, kan man undra.

Det är inte samma maskiner som gör detta, däremot så kräver inte nyckelservice stor verkstadsyta. Därför kan det passa många skomakare som behöver lite fler sysslor än bara sula om skor.
Citera
2024-07-03, 11:35
  #8
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vad är det för maskiner som både sular skorna och slipar nycklar, kan man undra.

Du har någon form av slipmaskin för att ta bort det sista av sulan när du limat den på skon och skurit den.
Nyckeln polerar du med en trissa efter den blivit skuren.
Lär inte vara samma trissa, men slipmaskinene kan man använda till bägge.
Men det är ju inte direkt någon dyr investering...
Citera
2024-07-03, 11:39
  #9
Medlem
Alla skomakare har inte nyckelservice - min svärfar t ex!
Citera
2024-07-03, 11:49
  #10
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Jag vet inte, vad sägs om att komma bort från datorn och besöka något sånt ställe? Tror bara de blir glada över någon som verkar intresserad.
Jag har besökt många när jag sular om mina snabelskor men aldrig tänkt på att fråga då.

Du får leva med att folk kommer diskutera på Flashback trots dina försök att få mig att göra annorlunda.
Citera
2024-07-03, 11:49
  #11
Medlem
Litenhetens avatar
”Skomakare” är väl att ta i, det gör inte mycket mer än byter sulor. Liksom att de mest gör kopior av nycklar när teknologin så tillåter. Som nämnts funkar samma maskin till båda.
Citera
2024-07-03, 11:49
  #12
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Alla skomakare har inte nyckelservice - min svärfar t ex!

Men då är han kanske inte från irak eller liknande land heller?
En professionell skomakare kan leva på yrket då de ofta samarbetar med riktiga skobutiker i samma stad.

Angående TS fråga så missade denna att oftast så gör de enklare läderarbeten och så byts det batterier i klockor, finns även ett mindre urval av klockarband att välja på för att byta dessa.
Jag har svårt att tänka mig att personerna som äger butikerna har någon form av utbildning på nycklar eller klockor, men kanske skor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in