• 1
  • 2
2024-07-03, 14:17
Medlem
Jag använder inte skrivare speciellt ofta men ibland behöver man ju skriva ut något, eller kanske göra en kopia av ett papper. Duger det då med en laserskrivare av lågt pris eller är det bara skit om det är billigt? Jag har verkligen noll koll på skrivare.

https://www.netonnet.se/art/dator-su...w/221999.8937/

Kollade på denna t.ex. som kostar 1790 kr och har scanner med som jag förstår? Kan man alltså även göra kopior med den? Är det sämre kvalité på utskrift och annat om det är en billig skrivare som även har scanner, jämfört med en billig skrivare utan scanner?
Senast redigerad av Anonym555 2024-07-03 kl. 14:22.
Citera
2024-07-03, 14:34
Medlem
https://www.netonnet.se/art/dator-su...ion_se_1030713

Även kollat på den här. Vilken är bäst?
Citera
2024-07-03, 15:23
Medlem
Clint Ruins avatar
Om du inte har behov av dubbelsidig utskrift så funkar det med den billigare.

Brother gör bra skrivare.
Citera
2024-07-03, 15:43
Medlem
PeterNosters avatar
Brother är ett bra märke. Har en Brother HL 1220W själv. Blev rekommenderad av butikspersonalen att ta den då full tonerkassett ingick. Andra märken kör med en demokassett. Ser inget på NetonNet om toner ingår. Har inte bytt kassett sen jag köpte den. Köpte min på Elgiganten.

Jag har en separat scanner som knappt används så behöver ingen med scanner.
Jag skulle tippa på den först länkade. Den andra klarar visserligen dubbelsidigt men hur vanligt är det. Det är också risk för papperstrassel med sådana finesser.
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-03 kl. 15:48.
Citera
2024-07-03, 15:47
Medlem
BackToHegels avatar
Brother är bra, har själv en HL-L2340DW. Mycket nöjd med den. Dubbelsidigt är ganska fint att ha ibland. Den billigare av de två som det länkas till är en kompakt variant, jag föredrar en med riktig kassett för pappret. Föredrar även skrivare och scanner var för sig. Smidigare på det sättet tycker jag, speciellt då jag använder scannern ganska sällan. Har man användning av en kopiator kan det vara trevligt med en kombinerad maskin antar jag, då man inte behöver datorn för att kopiera, men för mig innebär det ju bara att jag måste försöka ta mig ur skrivbordsstolen.
Citera
2024-07-03, 15:51
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Brother är bra, har själv en HL-L2340DW. Mycket nöjd med den. Dubbelsidigt är ganska fint att ha ibland. Den billigare av de två som det länkas till är en kompakt variant, jag föredrar en med riktig kassett för pappret. Föredrar även skrivare och scanner var för sig. Smidigare på det sättet tycker jag, speciellt då jag använder scannern ganska sällan. Har man användning av en kopiator kan det vara trevligt med en kombinerad maskin antar jag, då man inte behöver datorn för att kopiera, men för mig innebär det ju bara att jag måste försöka ta mig ur skrivbordsstolen.

Vad är en "riktig kassett"?

Edit:

Aha, papper i en låda. Jag föredrar att inte ha det eftersom med ett öppet fack så kan man enkelt manuellt göra en dubbelsidig utskrift genom att köra om samma papper igen (Om man nu klarar av att lägga in papperet igen på rätt sätt).
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-03 kl. 15:59.
Citera
2024-07-03, 15:58
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster

Tack för alla svar!

Undrar också vad som är skillnaden mellan kompakt och kassett.

På den dyrare står det:

"Inkluderat förbrukningsmaterial 1 x tonerkassett (svart) - upp till 700 sidor ISO/IEC 19752
1 x trumma - upp till 15000 sidor 1 sida per jobb - Brother DR2510"

På den billigare står det däremot ingenting om en trumma, har den ingen sådan? Är det då dåligt att den dyrare har en trumma om det är ytterligare en komponent som behöver bytas ut så småningom och kanske är dyr?

Från google:

Bildtrumman är den enhet där skrivaren eller kopiatorn överför bilden till pappret.

Beroende på skrivarmodell har trumman antingen byggts in i skrivaren och kan köpas som reservdel, alternativt kan trumman bytas separat (vilket ofta är fallet med produkter från Brother), eller också är trumman en komponent som byggts in i skrivarpatronen (vilket ofta är fallet med maskiner från Canon, HP och Samsung).

Bildtrumman överför toner till pappret. Överföringen sker enligt elektrofotografins lagar. Enkelt uttryckt: Toner överförs till bildtrumman via valser och en elektrisk laddning innan tryck och värme används för att överföra och fästa tonern på papper.".
Senast redigerad av Anonym555 2024-07-03 kl. 16:05.
Citera
2024-07-03, 15:59
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
En låda där man lägger in pappret och stänger lådan så pappret inte syns och är skyddat från damm. De kompakta varianterna har ett fack och pappret sticker ut.
Citera
2024-07-03, 16:03
Medlem
En annan fråga. Spelar det någon roll vilken sorts A4-papper det är, om vi säger att det bara är vanligt standardpapper? Kan det förstöra skrivaren om det inte är något som är till för laserskrivare? Eller är det värsta som kan hända att utskriften inte blir lika snygg?
Citera
2024-07-03, 16:03
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
En låda där man lägger in pappret och stänger lådan så pappret inte syns och är skyddat från damm. De kompakta varianterna har ett fack och pappret sticker ut.

Nja, jag har papperet i sin förpackning i en skrivbordslåda. Lägger bara in så mycket papper jag behöver för stunden. Hugget som stucket.
Citera
2024-07-03, 16:07
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Nja, jag har papperet i sin förpackning i en skrivbordslåda. Lägger bara in så mycket papper jag behöver för stunden. Hugget som stucket.
Ja, jag säger bara att jag föredrar när man laddar skrivaren "and forgets about it". Dubbelsidigt fixar den själv om man har D i modellnamnet, suger in pappret och skriver igen så man slipper vända pappret själv.

Hade en kompakt tidigare, även den en Brother, som det inte alls var några fel på. Men jag uppgraderade just för papperskassetten och delvis för duplex-funktionen.

Bara en sak trådskaparen bör vara medveten om. Man ser ju trots allt inte skrivaren laddad med papper på någon av bilderna på sidan som det länkas till. Ingen slump skulle jag tro, för det är inte så vackert.
Citera
2024-07-03, 16:10
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
En annan fråga. Spelar det någon roll vilken sorts A4-papper det är, om vi säger att det bara är vanligt standardpapper? Kan det förstöra skrivaren om det inte är något som är till för laserskrivare? Eller är det värsta som kan hända att utskriften inte blir lika snygg?

Standard kontorspapper 80 gram kör jag med.
Trumma har alla.

Om man inte har papperet i kassett som beskriivits innan så är det som på vilken bläckstråleskrivare som helst.
Papperet läggs på en "brygga" och matas in av printern och den kommer ut ovanför bryggan.

När man inte använder printern och inte har papperet på bryggan kan man fälla upp bryggan så maskinen blir riktigt kompakt d.v.s som att ha papperet i en låda. Hehe.

Skepp ohoj.

edit:

Rättning
Min heter HL-1212W och kostar 1800 idag på Elgiganten. Dessutom finns en HL-1212DW som då klarar dubbelsidigt. Den kostar bara 1490:-
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-03 kl. 16:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in