• 1
  • 2
2024-07-05, 18:06
Medlem
theshades avatar
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.

Andra verkar komma runt det hela ganska lätt genom att säga att de tror på "något" utan att veta vad det är. Andra tror på gemenskapen i NA t.ex. men de är inte en kraft, och inte starkare än mig heller om jag väl bestämt mig att gå till Systembolaget.

Solen, en gaffeltruck och Mike Tyson är krafter starkare än mig själv men vad fan hjälper det mig när jag vill supa?

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

OBS jag har bett om KBT-behandling men fick 12-steg för fjärde gången.
Citera
2024-07-05, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.
Din inre kraft.
Citat:
Du har "fått" 12-stegsbehandling? Alltså inte att du ska gå på AA-möten? Ska du sitta och prata med någon terapeut som förklarar för dig? Och sedan går du på möten frivilligt?

Vet att vissa behandlingshem använder sig av metoden att man gemensamt besöker *A-möten ett par gånger i veckan.
Citera
2024-07-05, 18:12
Medlem
Är det ens lönt en fjärde gång, när du misslyckats tre gånger redan? Försök få beslutet ändrat.
Citera
2024-07-05, 18:16
Medlem
psykoshippiens avatar
i 10/10 fall handlar det om att hitta den primära motivationen att inte droga ner sig i försummelse av den bättre person som man kan bli. Stegräknarna missar en väldigt stor mängd människor som redan är starka i sig själv och inte redo att lämna över sina liv i någon annans händer och program.

Med lite tankeverksamhet så kan du vrida om hela konceptet till något som för dig är förståeligt, och så tillämpa den infernaliska trappan upp, som du sedan förväntas göra om och om igen.

Som plåster på såren så kommer inte KBT göra dig någon nytta om du inte är redo att arbeta med dig själv.
Senast redigerad av psykoshippien 2024-07-05 kl. 18:18.
Citera
2024-07-05, 18:22
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Din inre kraft.
Du har "fått" 12-stegsbehandling? Alltså inte att du ska gå på AA-möten? Ska du sitta och prata med någon terapeut som förklarar för dig? Och sedan går du på möten frivilligt?

Vet att vissa behandlingshem använder sig av metoden att man gemensamt besöker *A-möten ett par gånger i veckan.

Nej, det får inte vara en inre kraft, även om det rimmar bättre med min känsla för hur det fungerar. Det ska vara en kraft "utanför" dig själv.

Ja öppenvård där man förväntas gå på möten. Vilket jag inte har så mycket emot.
Citera
2024-07-05, 18:24
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
i 10/10 fall handlar det om att hitta den primära motivationen att inte droga ner sig i försummelse av den bättre person som man kan bli. Stegräknarna missar en väldigt stor mängd människor som redan är starka i sig själv och inte redo att lämna över sina liv i någon annans händer och program.

Med lite tankeverksamhet så kan du vrida om hela konceptet till något som för dig är förståeligt, och så tillämpa den infernaliska trappan upp, som du sedan förväntas göra om och om igen.

Som plåster på såren så kommer inte KBT göra dig någon nytta om du inte är redo att arbeta med dig själv.

Det är precis det jag vill göra - vrida om i hjärnkontoret. Jag har mått så bra när jag tränat och fokuserat på saker som får mig att må bra men det finns inte med i 12-stegsprogrammet.
Citera
2024-07-05, 18:25
Medlem
Belters avatar
Citat:

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

Alltså, man måste ju vilja sluta och där finns kraften och styrkan. Den sitter i viljan att själv bestämma och inte låta alkoholen göra det. Med hjälp av antabus och terapi så kan man komma ur det.
Citera
2024-07-05, 18:25
Medlem
Citat:
Nej, det får inte vara en inre kraft, även om det rimmar bättre med min känsla för hur det fungerar. Det ska vara en kraft "utanför" dig själv.
Varifrån har du fått att det inte skulle få vara en "inre kraft"?

Det finns inga sådana regler.
Citera
2024-07-05, 18:27
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Alltså, man måste ju vilja sluta och där finns kraften och styrkan. Den sitter i viljan att själv bestämma och inte låta alkoholen göra det. Med hjälp av antabus och terapi så kan man komma ur det.

Antabus dricker jag igenom.
Jag är i terapi. Det är ju vad jag skriver om.

Kom gärna med fler häpnadsväckande lösningar som inte har med frågeställningen att göra.
Citera
2024-07-05, 18:28
Medlem
theshades avatar
Citat:
Varifrån har du fått att det inte skulle få vara en "inre kraft"?

Det finns inga sådana regler.

Det står ordagrant "en kraft starkare än dig själv".
En sådan kraft kan ju således inte vara en del av en själv?
Citera
2024-07-05, 18:30
Medlem
Citat:
Det står ordagrant "en kraft starkare än dig själv".
En sådan kraft kan ju således inte vara en del av en själv?
Jodå, och det bestämmer du själv.

Din inre kraft kan vara starkare än din vanliga kraft. Se det som med tanter som lyft upp en bil när deras barn ligger under. Även om det säkert är skrönor, så kan det vara fiffigt att ta till sig det - Man klarar mer än man tror. Och det är den inre kraften du nu ska använda dig av.
Citera
2024-07-05, 18:32
Medlem
theshades avatar
Citat:
Jodå, och det bestämmer du själv.

Din inre kraft kan vara starkare än din vanliga kraft. Se det som med tanter som lyft upp en bil när deras barn ligger under.

Då formar jag programmet efter egna önskemål och det får jag inte säger de.
Jag måste komma till tro på en kraft starkare än mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in