Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-08, 20:12
  #1
Medlem
Hegamons avatar
Jag tänker på den här modellen: https://www.ebay.com/itm/38677145344...RoCjqYQAvD_BwE

Jag har en likvärdig, less is more - är tanken med den. Jag uppskattar att den passa min handled som inte är allt för bred. Har tidigare kört med större klockor men kommit att uppskatta de mindre. Case size är 40 mm.

Glaset (eller plasten) har tveksam kvalitet. Den silvriga ytan på boett och ringen runt boetten (bezel) är också av tveksam kvalitet, den kommer skavas bort och då kommer mässingen synas igenom.

Kvalitén på urtavlan är också tveksam, den spricker gärna och är ganska torftigt tillverkad. Likaså kvalitén på urverket, den kan hålla tiden men är inte helt tillförlitlig. Uppskruvnings/gångtiden är också åt det tveksamma håller. Håller max ett dygn åt gången när jag skruva upp den.

Är din uppfattning att en Vostok Amphibian-Komandirskie är en leksaksklocka?

__________________
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-08 kl. 20:40.
Citera
2024-07-08, 20:17
  #2
Medlem
Mullrets avatar
En dykarklocka skall väl vara mer robust. Jag hade hellre satsat på någon fungerande, typ en seiko dykarklocka. Om det nu skall vara budget.
Citera
2024-07-10, 12:53
  #3
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En dykarklocka skall väl vara mer robust. Jag hade hellre satsat på någon fungerande, typ en seiko dykarklocka. Om det nu skall vara budget.

Ryska ur osar inte kvalitet. Nästan så att kinesiska Pagani är mer pålitliga.

För ca 2000kr får man ett certifierat dykarur som Citizen BN0150. Alltså ett ur som man verkligen kan dyka med. Skulle aldrig kunna lita på Vostok Amphibia, speciellt inte under vattnet.
Citera
2024-07-10, 16:58
  #4
Medlem
Mr. Flynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tänker på den här modellen: https://www.ebay.com/itm/38677145344...RoCjqYQAvD_BwE

Jag har en likvärdig, less is more - är tanken med den. Jag uppskattar att den passa min handled som inte är allt för bred. Har tidigare kört med större klockor men kommit att uppskatta de mindre. Case size är 40 mm.

Glaset (eller plasten) har tveksam kvalitet. Den silvriga ytan på boett och ringen runt boetten (bezel) är också av tveksam kvalitet, den kommer skavas bort och då kommer mässingen synas igenom.

Kvalitén på urtavlan är också tveksam, den spricker gärna och är ganska torftigt tillverkad. Likaså kvalitén på urverket, den kan hålla tiden men är inte helt tillförlitlig. Uppskruvnings/gångtiden är också åt det tveksamma håller. Håller max ett dygn åt gången när jag skruva upp den.

Är din uppfattning att en Vostok Amphibian-Komandirskie är en leksaksklocka?


Vad förväntar du dig av en klocka som är typ 30 år och förmodligen aldrig servad?

Vostok Amphibian är förmodligen den mekaniska klockan man får mest klocka för pengarna för. Då dom har fullt upp med förse sina egna marknader med klockor har dom inte haft några större ambitioner att försöka locka västerländska kunder.

Köp en ny så kommer du ha en klocka som tål stryk och inte har något av dom problemen du upplever med din 30 år gamla klocka. Möjligtvis att den drar sig något mer än önskvärt om du har otur.

Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Ryska ur osar inte kvalitet. Nästan så att kinesiska Pagani är mer pålitliga.

För ca 2000kr får man ett certifierat dykarur som Citizen BN0150. Alltså ett ur som man verkligen kan dyka med. Skulle aldrig kunna lita på Vostok Amphibia, speciellt inte under vattnet.

Vilka proffsdykare använder faktiskt sånahär dykarur? Typ ingen då dom använder dykdator istället. Amfibian tål mycket mer än sina utlovade 200m WR enligt många olika tester. Dess största nackdel om om man nu skulle få för sig att behöva använda den under vatten är väl att den är något svår att läsa av kanske.
Citera
2024-07-15, 12:39
  #5
Medlem
Q-s avatar
Vostok har en väldigt fin historia. Amphibia modellen var ju ganska revolutionerande när den kom. Baksidan komprimeras ihop ju högre tryck det blir, alltså blir klockan tätare och tätare desto djupare ner i vattnet du kommer. Finns väldigt många urtavlor, boetter osv att välja på, finns även tusentals sätt att modda klockorna på. Jag köpte en vostok direkt från Ryssland för något år sedan, det kostade runt 1300kr inklusive frakt och tullavgift.

Vostok Amphibia är en väldigt prisvärd klocka. Automatisk, stryktålig, billig, klarar dyk ner till någon kilometer, många billiga reservdelar, många olika färger, designer, moddar, in-house urverk till och med.

Negativt om Vostok Amphibia är väl att den inte håller tiden perfekt, de har ingen snabbjustering utav datum, och armbandet är kanske inte det bästa. Jag tycker även att klockan är lite för tjock/tung på min arm.

https://youtu.be/FwNFy2A7rmU?si=I_HB3wgQm9CzL-qA
Trycktest utav en vostok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in