Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-09, 10:16
  #13
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Om jag säger såhär; ingen av alla de sportintresserade runt mig har aldrig någonsin nämnt något om att de skulle åka och titta på speedway och då ligger det en bana bara ett par mil bort.
Däremot har de nämnt att de ska åka och kolla på både ishockey och fotboll, så speedway är nog inte så värst stort i Sverige överlag.

Jag är medveten om att det är en väldigt liten grupp att dra slutsatser från, men jag kan ju bara gå till mig själv och jag har aldrig i mitt liv varit på speedway. Jag tror inte jag känner mer än ett par stycken som jag vet möjligen har varit på speedway.
När dessutom en av de största stjärnorna i Sverige åker dit för DOPNING, då undrar man verkligen om det är värre ställt med sporten än man trodde.

Speedway är som sagt en smal hage i Sverige, ligger typ på femteplats publikmässigt i Sverige, med basket och bandy som närmsta konkurrent.

Det har varit några incidenter ja, tyvärr. Och det är BARA såna händelser som får publicitet. Inget bra ansikte utåt för sporten direkt.
Citera
2024-07-09, 10:29
  #14
Avslutat konto
Det beror på att folk har tröttnat på att se en massa "stollar" åka runt på en bana och spruta grus.
Citera
2024-07-09, 10:57
  #15
Avstängd
ManicToos avatar
Kanske behöver man någon wonder man likt Duplantis som fansen älskar och vill följa i media. Eller ett wonder team.
Citera
2024-07-09, 11:12
  #16
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Jag som är väldigt intresserad av speedway tycker det är tråkigt att se alla usla publiksiffror i Bauhausligan. Vad är anledningen till att folket stannar hemma? Det är ju inga dåliga förare ute på banan direkt.

Är banorna för dåliga? Behöver ligan gå ner i standard och bara gilla läget?

Har dålig insikt i klubbarnas ekonomi men med knappt 1500 pers på läktaren så förstår man att läget är allvarligt. Alla klubbar lider dock inte av detta men många.

Det hämtade sig inte riktigt efter pandemin, det märktes.

Det blir ofta lätt infekterade diskussioner på sociala medier om detta, så jag lyfter frågan här. Spåna fritt.
Så enkelt så att människor har dåligt med pengar.
Citera
2024-07-09, 11:50
  #17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag kan bara bidra med min enda erfarenhet av speedway.

Jag har tittat en del på Speedway på TV, VM och GP osv, så när jag bodde nära en bana tänkte jag åka och kolla live.

Det var en allsvensk match, jag hejade inte på nåt av lagen, så jag kände inget speciellt för nån.

Det var inget intressant alls, jag tror inte det var en enda omkörning eller krasch på hela matchen. Det fanns en polack som helt klart var bäst, men det var ändå ingen behållning av att se hans körning, eftersom varje heat redan var avgjort efter första böjen. Den som tog starten vann heatet helt enkelt.

Edit: Speedway är en motorsport som ändå inte är en motorsport. Ta motocross som ett exempel, det är en populär sysselsättning med tusentals utövare på olika nivåer i hela landet. Skulle man ha stadionmotocross skulle folk åka och titta för att få se på cyklarna och för att de kan identifiera sig som varandes förare själva, men inte många åker Speedway som en motionsform för att det är skoj.
__________________
Senast redigerad av Kennethkvarting 2024-07-09 kl. 11:53. Anledning: Kom på en grej.
Citera
2024-07-09, 16:37
  #18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Kanske behöver man någon wonder man likt Duplantis som fansen älskar och vill följa i media. Eller ett wonder team.

Typ Tony Rickardsson? Känns ju som att det var ett helt annat intresse för sporten när han var som bäst.
Citera
2024-07-09, 16:44
  #19
Medlem
TheGretaResets avatar
Torde vara klent med återväxten. Janne Andersson, kaparna (bl.a. lag-vm på 70-talet) började köra vanlig 125 för han var intresserad av motorcyklar. Sedan började han köra speedway.

Snittåldern för motorcyklar generellt är väl fortfarande Jannes ålder 66-67 år?

Om intresset för att ta körkort är lägre idag hos ungdomen är intresset ännu lägre för motorcyklar.

Plus bristen på stjärnor lär ju minska publikintresset.

Lägg där till att folkutbytesprogrammet haft stor effekt. Så ungdomar idag har ett större intresse för våld och kamelridning än speedway. Sverige kan antagligen bli en stor nation inom kamelridnings-sporten i framtiden
Citera
2024-07-10, 00:38
  #20
Medlem
Har varit på några elitseriematcher, men fastnade aldrig för sporten. Kommer från motocross.

Det som gjorde att jag inte fick upp något intresse var att det är åt helvete för mycket dödtid och att det inte låter något om motorcyklarna längre.

En minuts körning och sedan titta på en traktor i 20 minuter och därefter en minuts körning igen, följt av 20 minuter traktor.

För er som aldrig har varit på speedway. Tänk er en ishockeymatch, men med den skillnaden att perioderna var en minut långa och mellan varje enminutersperiod skall ismaskinen ut och spola.
Citera
2024-07-10, 00:47
  #21
Medlem
PhilipsDP18s avatar
Jag tror ärligt talat inte speedway har varit häftigt sen 1972.
Citera
2024-07-12, 13:10
  #22
Medlem
Dels är det väl lite av en småstadssport. Småland har väl till exempel några lag men inte knutna till någon av de större städerna. Små städer ger mindre potentiell publik och efter pandemin håller väl folk lite hårdare i sina pengar. Sedan finns det väl annat som lockar och alla kan ju inte gå på allt.

Det skulle nog behövas ett riktigt stort namn som även de som inte är intresserade kände till. Något sådant finns ju tyvärr inte just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in