Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-08, 23:50
Medlem
Sterges avatar
Jag som är väldigt intresserad av speedway tycker det är tråkigt att se alla usla publiksiffror i Bauhausligan. Vad är anledningen till att folket stannar hemma? Det är ju inga dåliga förare ute på banan direkt.

Är banorna för dåliga? Behöver ligan gå ner i standard och bara gilla läget?

Har dålig insikt i klubbarnas ekonomi men med knappt 1500 pers på läktaren så förstår man att läget är allvarligt. Alla klubbar lider dock inte av detta men många.

Det hämtade sig inte riktigt efter pandemin, det märktes.

Det blir ofta lätt infekterade diskussioner på sociala medier om detta, så jag lyfter frågan här. Spåna fritt.
Citera
2024-07-09, 01:38
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Jag som är väldigt intresserad av speedway tycker det är tråkigt att se alla usla publiksiffror i Bauhausligan. Vad är anledningen till att folket stannar hemma? Det är ju inga dåliga förare ute på banan direkt.

Är banorna för dåliga? Behöver ligan gå ner i standard och bara gilla läget?

Har dålig insikt i klubbarnas ekonomi men med knappt 1500 pers på läktaren så förstår man att läget är allvarligt. Alla klubbar lider dock inte av detta men många.

Det hämtade sig inte riktigt efter pandemin, det märktes.

Det blir ofta lätt infekterade diskussioner på sociala medier om detta, så jag lyfter frågan här. Spåna fritt.

Se män köra runt runt på trimmade mopeder på en grusbana är inte direkt något som lockar den stora massan. Vore det inte bättre om halva startfältet skulle köra åt andra hållet?
Citera
2024-07-09, 03:33
Moderator
MondoBizarros avatar
Om jag säger såhär; ingen av alla de sportintresserade runt mig har aldrig någonsin nämnt något om att de skulle åka och titta på speedway och då ligger det en bana bara ett par mil bort.
Däremot har de nämnt att de ska åka och kolla på både ishockey och fotboll, så speedway är nog inte så värst stort i Sverige överlag.

Jag är medveten om att det är en väldigt liten grupp att dra slutsatser från, men jag kan ju bara gå till mig själv och jag har aldrig i mitt liv varit på speedway. Jag tror inte jag känner mer än ett par stycken som jag vet möjligen har varit på speedway.
När dessutom en av de största stjärnorna i Sverige åker dit för DOPNING, då undrar man verkligen om det är värre ställt med sporten än man trodde.
Citera
2024-07-09, 04:13
Medlem
Kombination av att de som hade det som vana kom av sig efter Coronaavbrottet och att övertyga yngre generationer att ta bil eller cykel till utmarkerna av orten istället för en nyrenoverad islada eller fotbollsanläggning med relativt centralt läge är inte så lätt.
Tänk den allmänna krisen för musikfestivaler som något liknande.
Citera
2024-07-09, 06:18
Medlem
Föråldrad sport helt enkelt. Kommer fortsätta minska.
Citera
2024-07-09, 06:32
Medlem
hazard simpsons avatar
Tror att bristen på svenska stjärnor har en bidragande orsak också. Visserligen bra förare, men polacker med namn man inte kan uttala ger ingen känsla för laget. Sen är 80% av heaten tråkiga. Redan avgjort i första kurvan oftast. Långa uppehåll mellan heaten gör att man tröttnar.
Citera
2024-07-09, 07:25
Medlem
Smile:)s avatar
Tre varv på en grusbana med småpojkar som tror de är guds gåva till mänskligheten privat, nej tack!

Växte upp några mil från en bana, har gått några gånger i min uppväxt då laget gick som bäst.
Då var det mycket folk som engagerade sig, men det var ju typ 30 år sedan.

Växte upp med en del förare som var otroligt dryga vid sidan av banan.
Dagens förare verkar inte ha ändrat sig nämnvärt.
Citera
2024-07-09, 08:10
Avstängd
Låt speedway dö sotdöden. Totalt ointressant sport.
Citera
2024-07-09, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Se män köra runt runt på trimmade mopeder på en grusbana är inte direkt något som lockar den stora massan. Vore det inte bättre om halva startfältet skulle köra åt andra hållet?

Den var bra!

Det är väl mest släkt och vänner som ställer upp och tittar, fast de egentligen inte vill. Detta är tyvärr inte särskilt intressant eller roligt om det inte blir fullständig kaos på banan. Jag följde med en gång då en släkting som skulle köra tjatat, och det var mitt livs längsta dag. Jag visste inte vem som var vem.
Citera
2024-07-09, 08:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Är det bara i Sverige det är vikande publiksiffror eller hur ser det ut i speedwayens förlovade hemland, Polen?
Citera
2024-07-09, 08:59
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Intresset för sporten dog helt enkelt när de slutade med lättklädda gridgirls som med paraplyer anvisade startplatserna.
Citera
2024-07-09, 09:39
Medlem
Byxfuckers avatar
Motorsporter handlar mycket om nörderiet kring själva sporten mer än den faktiska händelsen.
I och med att motornördarna nu har tillgång till MotoGP, F1, Nascar och andra sporter som har fler häftiga än speedway så känns det naturligt att det tappar publik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in