Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-09, 13:43
Medlem
KlappMungons avatar
Fast det r vl nd bra om mnniskor frstr att valutor inte har ngot garanterat vrde alls och att man kan frlora allt.

Att Bitcoin skulle bli helt vrdelst p kort eller medellng sikt r frsts inte troligt eftersom det r ett s pass etablerat och anvndbart transaktionsmedel

P lng sikt har man inte mer garantier n fr en FIAT-valuta, dvs inga alls. Ingen rekommenderar att man sparar lngsiktigt i FIAT heller.
Citera
2024-07-09, 14:00
Medlem
KlappMungons avatar
dp
Citera
2024-07-09, 14:03
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Att Bitcoin skulle bli helt vrdelst p kort eller medellng sikt r frsts inte troligt eftersom det r ett s pass etablerat och anvndbart transaktionsmedel
Va? Var d ngonstans?
Citera
2024-07-09, 14:40
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Fast det r vl nd bra om mnniskor frstr att valutor inte har ngot garanterat vrde alls och att man kan frlora allt.

P lng sikt har man inte mer garantier n fr en FIAT-valuta, dvs inga alls. Ingen rekommenderar att man sparar lngsiktigt i FIAT heller.
Bitcoin r ltsaspengar.
Till och med rubel r mer anvndbart.
Citera
2024-07-09, 14:51
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Slja mot vad? Fiat? Vet du hur mycket bankerna behver backa upp sina ettor och nollor med? Svaret r nra noll.
S du har din ln och ditt sparande i BTC? Intressant.

Eller s har du det i SEK. Och det beror p att du innerst inne litar med p en svensk 20-lapp n p BTC. Vilket ven r min sikt. Men jag behver inte ljuga p FB som du.
Citera
2024-07-09, 14:53
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Sveriges riksbank garanterar SEK, hur svrt kan det vara. Ingen garanterar BTC.

SEK sjunker ca 2-3% per r mot guld och alla vet om det s vi fr samma i lnefrhjning. BTC sjunker/stiger 2-3% per dag...
Citera
2024-07-09, 14:54
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Ja, precis, till skillnad frn fiat-valutor som har inneboende vrde... just ja...
Tredje jag frgar. S du har inte din ln och ditt sparande i SEK?
Citera
2024-07-09, 14:55
Avstngd
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer sikt Bitcoins inneboende vrde r energi och matematik. Andra valutors inneboende vrde r efterblivna politikers vrdelsa lgner
Frbrukad energi har inget vrde. Att transaktioner frbrukar en otrolig massa energi r knappast ngot som talar till Bitcoins frdel, det innebr bara att man stndigt mste mata in mer pengar i systemet fr att hlla det flytande.
Citera
2024-07-09, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Sveriges riksbank garanterar SEK, hur svrt kan det vara. Ingen garanterar BTC.

SEK sjunker ca 2-3% per r mot guld och alla vet om det s vi fr samma i lnefrhjning. BTC sjunker/stiger 2-3% per dag...
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperi...eimar_Republic

S gr det nr centralbanker garanterar att nya pengar inte trycks upp. I BTC r det implementerat tekniskt hur mycket som kan "tryckas" upp. Behvs ingen tvivelaktig centralbanks-garanti.
Citera
2024-07-09, 15:05
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperi...eimar_Republic

S gr det nr centralbanker garanterar att nya pengar inte trycks upp. I BTC r det implementerat tekniskt hur mycket som kan "tryckas" upp. Behvs ingen tvivelaktig centralbanks-garanti.
Det stmmer att Tyskland hade frimrken som kostade 1 miljard mark. Det var medvetet frn tyska staten att trycka s mycket pengar fr att kunna betala av skadestndet till Frankrike, som till sist fick vrdet av ett frimrke. Inga vstlnder har gjort s sedan 1927, enbart skrplnder som Libanon Argentina Venezuela Turkiet, och det kommer inte heller att hnda igen.

Man kan notera att bde guld, mark, bostad, aktier bibehll sitt vrde under Weimar-republiken.

USA trycker ca 3 trillion USD i r och detta kommer att ge en fortsatt inflation p kanske 5% i USA och drmed i vrlden eftersom USD r vrldsvaluta.
Citera
2024-07-09, 15:27
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Tredje jag frgar. S du har inte din ln och ditt sparande i SEK?

Jag har ingen ln sedan mnga r, jag har haft ln i krypto fr mnga r sedan, och mitt sparande r i SEK, EUR, USD, kryptovalutor samt bostder. Vad har det med ngot att gra? Du skrev om inneboende vrde, men det finns ju inte i fiat-valutor heller.
Citera
2024-07-09, 15:30
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har ingen ln sedan mnga r, jag har haft ln i krypto fr mnga r sedan, och mitt sparande r i SEK, EUR, USD, kryptovalutor samt bostder. Vad har det med ngot att gra? Du skrev om inneboende vrde, men det finns ju inte i fiat-valutor heller.
Jag vet att BTC inte har inneboende vrde s jag har inga BTC. Du pstr att SEK inte har inneboende vrde men nd har du SEK. Jag r logisk. Du r ologisk. Eller s skarvar du lite nr du r p FB, du litar rtt mycket p SEK men inte p BTC. Det r den sannolika frklaringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in