Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-09, 16:47
Medlem
DungEaters avatar
Hjälp!

Jag skriver i desperation med lite hopp om en bättre lösning men tänker att det är värt ett försök.

Mitt ex har flyttat ut och befinner sig nu i USA.
Efter sig har hon lämnat 5 flyttlådor på cirka 15kg vardera.
Fyllda till bredden med all möjlig skit.
Nu vill hon ha det skickat till USA och när jag läser om kraven, specifikt tulldeklarationen, bävar jag.

Ska jag behöva gå igenom 100+ artiklar och skriva upp vikt, pris, tillverkare, ursprung och beskrivning för samtliga?
Det kommer ta en jäkla tid.
Eller finns det ett lättare alternativ? (bortsett från att dumpa allt på tippen)

Priset för att lösa detta är inte jätterelevant.
Jag räknar med att det blir dyrt hur jag än gör.

Tacksam för alla seriösa förslag och inspel.
Citera
2024-07-09, 16:57
Medlem
sebastian66s avatar
Bara någonting som jag tänker på varför kunde hon inte lösa detta alldeles själv. Hur kan det komma sig att hon lägger över allt ansvar på dig.
Kan det verkligen vara lönt att skicka allting till USA. Det känns som att det kan bli en dyr kostnad.
Det kanske kostar mer att skicka än vad sakerna är värda.
Citera
2024-07-09, 16:59
Medlem
TheGretaResets avatar
Nej, du har ingen skyldighet att serva henne. Lämpa av skiten på hennes mamma.
Citera
2024-07-09, 17:02
Medlem
holmiums avatar
Låt en flyttfirma hämta, skriva listor och packa grejorna. Ta sen kontakt med en speditör som ordnar tull och frakthandlingar. Sånt bör man överlåta till folk som kan regelverken.
Citera
2024-07-09, 17:06
Medlem
Stenballes avatar
Låt en flyttfirma med vana fixa det där.
Det kostar säkert en slant, men det bör inte bli orimligt dyrt med bara 5 kartonger.

Ett exempel: https://www.alfamoving.com/se/privat...ytta-till-usa/

Vill de ha för mycket betalt så ta in anbud från flera företag.
Citera
2024-07-09, 17:08
Medlem
Xandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Hjälp!

Jag skriver i desperation med lite hopp om en bättre lösning men tänker att det är värt ett försök.

Mitt ex har flyttat ut och befinner sig nu i USA.
Efter sig har hon lämnat 5 flyttlådor på cirka 15kg vardera.
Fyllda till bredden med all möjlig skit.
Nu vill hon ha det skickat till USA och när jag läser om kraven, specifikt tulldeklarationen, bävar jag.

Ska jag behöva gå igenom 100+ artiklar och skriva upp vikt, pris, tillverkare, ursprung och beskrivning för samtliga?
Det kommer ta en jäkla tid.
Eller finns det ett lättare alternativ? (bortsett från att dumpa allt på tippen)

Priset för att lösa detta är inte jätterelevant.
Jag räknar med att det blir dyrt hur jag än gör.

Tacksam för alla seriösa förslag och inspel.
Nej. Jag hade tvärvägrat med hänvisning till att ifall hon vill ha sin skit får hon själv komma hit och gå igenom det. Det här är rent trams, kostnaden för att skicka fem flyttlådor till USA överstiger vida vad skräpet är värt. Hon gör detta för att jävlas med dig. Be henne fara åt skogen.
Citera
2024-07-09, 17:10
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Bara någonting som jag tänker på varför kunde hon inte lösa detta alldeles själv. Hur kan det komma sig att hon lägger över allt ansvar på dig.
Kan det verkligen vara lönt att skicka allting till USA. Det känns som att det kan bli en dyr kostnad.
Det kanske kostar mer att skicka än vad sakerna är värda.

Väldigt relevant tanke. Jag hade själv hoppats på detta.
Flytten skedde i all hast så vi han inte ta itu med det innan hon åkt.
Hon är väldigt bra på att underskatta hur invecklat sånthär kan vara så nu tror hon att jag bara ska kunna skicka iväg det på en dag...
Kostnaden står hon för så det får vara upp till henne att bedöma om det är värt det.
Citera
2024-07-09, 17:12
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Låt en flyttfirma hämta, skriva listor och packa grejorna. Ta sen kontakt med en speditör som ordnar tull och frakthandlingar. Sånt bör man överlåta till folk som kan regelverken.

Jo tack jag inser nu när jag läser på att det blir ett jävla slit för en oinvigd privatperson.
Tack för förslaget. Får kolla upp det!
Citera
2024-07-09, 17:15
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xanda
Nej. Jag hade tvärvägrat med hänvisning till att ifall hon vill ha sin skit får hon själv komma hit och gå igenom det. Det här är rent trams, kostnaden för att skicka fem flyttlådor till USA överstiger vida vad skräpet är värt. Hon gör detta för att jävlas med dig. Be henne fara åt skogen.

Hehe, jo det är verkligen ett lockande alternativ nu när jag inser hur bökigt det kan bli att fixa...
Blir det allt för mycket arbete får jag nog köra på en variant av denna lösning!
Citera
2024-07-09, 17:17
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Låt en flyttfirma med vana fixa det där.
Det kostar säkert en slant, men det bör inte bli orimligt dyrt med bara 5 kartonger.

Ett exempel: https://www.alfamoving.com/se/privat...ytta-till-usa/

Vill de ha för mycket betalt så ta in anbud från flera företag.

Det alternativet har jag inte tänkt på.
Om jag på nått vänster kan undgå att själv behöva fylla i tulldeklaration är det definitivt värt att betala extra.
Tack!
Citera
2024-07-09, 18:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Väldigt relevant tanke. Jag hade själv hoppats på detta.
Flytten skedde i all hast så vi han inte ta itu med det innan hon åkt.
Hon är väldigt bra på att underskatta hur invecklat sånthär kan vara så nu tror hon att jag bara ska kunna skicka iväg det på en dag...
Kostnaden står hon för så det får vara upp till henne att bedöma om det är värt det.
Är hon verkligen ditt ex om du ska lägga ner så mycket jobb på henne? Det låter som om du tycker att ni fortfarande har en relation.

Om du vill vara verkligt snäll letar du reda på en speditionsfirma som kan erbjuda en totallösning med packning, tulldeklaration och transport. Sedan messar du deras kontaktuppgifter till henne så får hon själv ta in prisuppgifter från dem och boka transporten om hon tycker det är värt det.
Citera
2024-07-09, 18:15
Avstängd
Hur fan är det ditt ansvar egentligen? det är ditt ex!! hon får väl för fan ta hand om sina egna prylar! Sluta vara en jävla simp!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in