Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-09, 18:32
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Hjälp!

Jag skriver i desperation med lite hopp om en bättre lösning men tänker att det är värt ett försök.

Mitt ex har flyttat ut och befinner sig nu i USA.
Efter sig har hon lämnat 5 flyttlådor på cirka 15kg vardera.
Fyllda till bredden med all möjlig skit.
Nu vill hon ha det skickat till USA och när jag läser om kraven, specifikt tulldeklarationen, bävar jag.

Ska jag behöva gå igenom 100+ artiklar och skriva upp vikt, pris, tillverkare, ursprung och beskrivning för samtliga?
Det kommer ta en jäkla tid.
Eller finns det ett lättare alternativ? (bortsett från att dumpa allt på tippen)

Om du vill hålla dig inom regelverken så finns det väl inte något sådär underbart alternativ. Jag utgår från att lådorna innehåller hennes grejer och de får du ju inte dumpa på tippen. Tipset att dumpa det hos hennes mamma låter ju lockande, förutsätter dock att hon tar emot dem (och ansvaret för dem).

Annars är det ju bara att stuva undan dem på en hyffsat säker plats. Sen får hon höra av sig när hon vill komma och hämta sakerna (personligen eller via ombud). Fast om du är övertygad om att detta inte kommer ske kan du ju iofs dumpa allt på tippen, eller sälja på blocket om du har kulor nog för det. Sen är det klart att du nog kan ta ut hyra för lagringsutrymmet det tar...

Vad f*n är det för övrigt för stolpskott som bara lämnar kvar massor av saker och drar till USA och tror att sakerna skall följa efter per automatik?
Citera
2024-07-09, 21:38
  #14
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Är hon verkligen ditt ex om du ska lägga ner så mycket jobb på henne? Det låter som om du tycker att ni fortfarande har en relation.

Om du vill vara verkligt snäll letar du reda på en speditionsfirma som kan erbjuda en totallösning med packning, tulldeklaration och transport. Sedan messar du deras kontaktuppgifter till henne så får hon själv ta in prisuppgifter från dem och boka transporten om hon tycker det är värt det.

Det är hon absolut. Jag har inte den minsta önskan att fortsätta en relation.
Vill bara bli av med skiten så jag slipper hennes tjat.

Viste inte att det fanns speditionsfirmor som erbjöd den lösningen men jag tackar varmt för förslaget.
Citera
2024-07-09, 21:40
  #15
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiteKonstig
Hur fan är det ditt ansvar egentligen? det är ditt ex!! hon får väl för fan ta hand om sina egna prylar! Sluta vara en jävla simp!


Nej det är det väl egentligen inte. Jag vill mest bara bli av med det så jag kan njuta av semestern i fred. Men vist, man är väl lite för snäll ibland.
Citera
2024-07-09, 21:43
  #16
Medlem
DungEaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Om du vill hålla dig inom regelverken så finns det väl inte något sådär underbart alternativ. Jag utgår från att lådorna innehåller hennes grejer och de får du ju inte dumpa på tippen. Tipset att dumpa det hos hennes mamma låter ju lockande, förutsätter dock att hon tar emot dem (och ansvaret för dem).

Annars är det ju bara att stuva undan dem på en hyffsat säker plats. Sen får hon höra av sig när hon vill komma och hämta sakerna (personligen eller via ombud). Fast om du är övertygad om att detta inte kommer ske kan du ju iofs dumpa allt på tippen, eller sälja på blocket om du har kulor nog för det. Sen är det klart att du nog kan ta ut hyra för lagringsutrymmet det tar...

Vad f*n är det för övrigt för stolpskott som bara lämnar kvar massor av saker och drar till USA och tror att sakerna skall följa efter per automatik?

Haha, ja att kalla henne naiv är ingen överdrift...det har alltid varit upp till mig att hantera pappersarbete m.m.
Sälja kan definitivt bli ett alternativ om alla andra alternativ är för omständiga.
Citera
2024-07-09, 22:14
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Nej det är det väl egentligen inte. Jag vill mest bara bli av med det så jag kan njuta av semestern i fred. Men vist, man är väl lite för snäll ibland.

Har du plats i ditt förråd att husera lådorna? Så bara in med dem där och glöm. Det är ju knappast rimligt att du skall ha dem ståendes på köksgolvet tills hon behagar att komma och hämta prylarna.

När allt kommer omkring är det hennes boll att se till att hämta grejerna, ditt ansvar är ju på sin höjd att någorlunda ansvarsfullt sett tillse att godset inte kommer bort eller till skada.
Citera
2024-07-09, 22:47
  #18
Medlem
Majaas avatar
Tänd eld på skiten och säg att du bara släcker det om hon skickar hundra kronor för frakten, sen kan du skicka det. Frakten mellan USA och Sverige är ibland gratis. Iaf är frakten från Amazon gratis
Citera
2024-07-09, 22:57
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Men vist, man är väl lite för snäll ibland.

Du har ingen som helst skyldighet öht till ditt ex och du vinner absolut ingenting på att vara till lags, hjälpa eller vara snäll för hon utnyttjar dig bara! Antingen säger du åt henne kort och koncist att hon får säga till hennes föräldrar eller vänner får hämtar kartongerna eller så ställer du dem i soprummet.

Alternativt så ringer du närmsta loppis, kyrka eller härbärge att du har en del kartonger att skänka om de kommer och hämtar dem.

Sätt ner foten, visa ryggrad, stå på dig, visa vart skåpet ska stå.. också vidare. Sluta vara en jävla dörrmatta helt enkelt!
Citera
2024-07-10, 02:06
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Hjälp!

Jag skriver i desperation med lite hopp om en bättre lösning men tänker att det är värt ett försök.

Mitt ex har flyttat ut och befinner sig nu i USA.
Efter sig har hon lämnat 5 flyttlådor på cirka 15kg vardera.
Fyllda till bredden med all möjlig skit.
Nu vill hon ha det skickat till USA och när jag läser om kraven, specifikt tulldeklarationen, bävar jag.

Ska jag behöva gå igenom 100+ artiklar och skriva upp vikt, pris, tillverkare, ursprung och beskrivning för samtliga?
Det kommer ta en jäkla tid.
Eller finns det ett lättare alternativ? (bortsett från att dumpa allt på tippen)

Priset för att lösa detta är inte jätterelevant.
Jag räknar med att det blir dyrt hur jag än gör.

Tacksam för alla seriösa förslag och inspel.
Kommer hon till jul eller till nästa sommar över för att hämta och att ta med en kartong kan vara typ gratis för en vanlig flygbiljett. Annars så bara skicka på typ Postnord och viss ide' om vad som inte får föras in i USA eller läsa som borde vara samma som man läser på flyget när man fluget en gång till USA. Men detta kan inte vara krångligt alls. Börja med att skicka en låda med böcker eller skivor, vaser och kanske inte knivar och yxor.
https://portal.postnord.com/skickadi...productId=2000
Ger en information om att 5 gånger 1305 kr kanske fyra gånger borde funka så mellan 1305kr * 4 = 5220 kr och 1305 * 5 = 6525 kr max och du gör det själv med din bil till närmaste postombud.
Citera
2024-07-10, 19:16
  #21
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DungEater
Haha, ja att kalla henne naiv är ingen överdrift...det har alltid varit upp till mig att hantera pappersarbete m.m.
Sälja kan definitivt bli ett alternativ om alla andra alternativ är för omständiga.
Just därför, se till att få en offert med pris och be henne betala dig den totala fraktkostnaden innan du gör ett smack. Annars får du nog aldrig betalt för det du gör. (-Oj, alla papper är borta och mejlen dog igår så jag kan inte betala dig...)
Citera
2024-08-01, 11:06
  #22
Medlem
Har hon morsan här så lär hon ju komma hem någongång och hälsa på.
Hon får väl ta med sej grejerna när hon kommer hit nästa gång.
När hon fattar vad det kommer kosta så lär det rensas ut till en extra resväska.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in