• 1
  • 2
2024-07-10, 06:42
Medlem
Ja frågan har med relationer att göra pga många kvinnor säger sig vilja ha en sådan man. Men vad innebär det egentligen?

Varför sägs det att män ska vara maskulina, men de förklarar aldrig riktigt hur män ska vara? Är inte begreppet lite som gummi, det ska anpassas till kvinnors ständigt skiftande krav? Typ mannen ska självsäkert leda, men han ska inte vara kontrollerande!

Vilka egenskaper måste en man ha för att betraktas som maskulin? Räcker det med några sådana egenskaper, eller måste man ha samtliga?

Har maskulinitet en koppling till femininitet? Om stark är en maskulin egenskap, vad är då den kvinnliga motsvarigheten? Om mannen ska leda, vad är då den kvinnliga motsvarigheten? Om kvinnor anser att även de ska vara starka, så innebär det att manligt och kvinnligt är samma sak, och då har väl begreppen helt förlorat sin betydelse och användbarhet?

Har kvinnor blivit mer maskulina, dvs härmar de män? Vill de ha manliga egenskaper? Om kvinnor vill bli och vara som män, vad gör det då med begreppet maskulinitet? Ökar kraven på män att vara ÄNNU MER maskulina då? Eller vill kvinnor bara ha vissa manliga egenskaper, och om så, varför?

Varför pratas det så mycket om maskulinitet, men aldrig om feminitet i media och allmän debatt? Förväntas män vara maskulina som i alla tider, men kvinnor har istället befriats från kravet att vara feminina? Är det rättvist, och bör man acceptera det?
Senast redigerad av aPOCC 2024-07-10 kl. 06:53.
Citera
2024-07-10, 07:09
Medlem
Egenmakt, självständighet och styrka, det är innebörden av maskulinitet
Citera
2024-07-10, 07:45
Medlem
FarbrorCitron81s avatar
Eftersom kvinnor är mer utbildade idag, mer självständiga och lätt narcissistiska så krävs en maskulin man. En man som är rejält trygg, säker, tydlig, självständig, balanserad, utbildad, social, som har status och gärna pengar. En man som har det mesta.

En man har inga problem med att träffa en osäker yngre kvinna som arbetar på McDonalds. En kvinna skulle oftast inte vilja dejta en sådan man.
Citera
2024-07-10, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorCitron81
Eftersom kvinnor är mer utbildade idag, mer självständiga och lätt narcissistiska så krävs en maskulin man. En man som är rejält trygg, säker, tydlig, självständig, balanserad, utbildad, social, som har status och gärna pengar. En man som har det mesta.

En man har inga problem med att träffa en osäker yngre kvinna som arbetar på McDonalds. En kvinna skulle oftast inte vilja dejta en sådan man.

Bingo!

En man som är en ledare är precis vad som gör honom maskulin.
Citera
2024-07-10, 07:51
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Hur är en maskulin man?
Han låter sig inte kategori-sorteras av andra.
Citera
2024-07-10, 07:52
Medlem
Det kan vara bra att veta att kvinnor säger sig vilja ha en sorts män, men tänder i verkligheten på helt andra sorter. Ett typiskt exempel är feministkvinnan som i det offentliga hetsar mot "toxisk maskulinitet" och kräver att män ska vara mjuka och känsliga samt ytterst respektfulla mot kvinnor, men när hon är kåt och vill ha sex söker sig till dominanta alfa-hanar som behandlar henne som sexobjekt. Har själv träffat ett antal sådana.
Citera
2024-07-10, 08:31
Medlem
Är det här en inceltråd?

En man kan vara hur maskulin eller manlig han vill. Det finns ingen regel.

Alla kvinnor är inte likadana. En del tänder på machosnubbar, men de flesta gör det inte.
Citera
2024-07-10, 09:19
Medlem
Feminin = passiv, emotionell, gnällig, omhändertagande, empatisk, mjuk.
Maskulin = bestämd, logisk, handlingskraftig, icke-gnällig, självsäker på ett icke-arrogant sätt.

När jag tänker efter så har svenska kvinnor anammat maskulin energi och glömt bort sin feminina energi helt o hållet & svenska män har istället anammat feminin energi.

Sorglig utveckling.
Citera
2024-07-10, 11:07
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Förväntas män vara maskulina som i alla tider, men kvinnor har istället befriats från kravet att vara feminina? Är det rättvist, och bör man acceptera det?
Män förväntas vara maskulina och kvinnor feminina. Det är inget krav utan det är naturligt. Att förställa sig är det onaturliga.

Sedan finns det tydliga delar där en man eller en kvinna visar sig inte leva upp till att vara en bra människa och det är exempelvis för en man att vara feg och för en kvinna att inte ta hand om sina barn.

Att försöka sätta samman någon lista åt dig känns helt onödigt då du snarast behöver läsa på lite klassisk litteratur där moral och etik avhandlas. Börja med klassikerna och rör dig sedan in tlll Nietzsche och Kant.
Citera
2024-07-12, 11:22
Medlem
K0M IGEN NU HITTÁ
BALLEN POJKAR
Min största undran är
VART FAN TOG ALLA
RIKTIGA MÄN VÄGEN?
NÄR TOG DOM SLUT?
KOMMER DET IN FLER?
KAN MAN FÖRBOKA?
Med riktig man så menar
jag en man Som är en
man och låter mig
Vara
kvinna. Ingen ynkrygg
som låter mig ta all skit
alla smällar alla
diskussioner bära alla
tunga saker fixa elen
tvätta bilen laga bilen, laga cykeln laga maten JA ALLT. Ā han
låter omgivningen tro att
han är den bästa och
snällaste som finns men stackars
krake som är ihop med
den där bitchen. Han kan
inte ha det lätt.
Jo han GLIDER FÖR FAN
RÄKMACKA men såger "du
låter mig inte vara man"
Det är för fan inget man
låter någon vara. EN MAN ÄR
EN MAN. En man står upp för sin kvinna mot allt och alla
◦ och ger alla som
är dumma emot henne en
från liten till jävligt fet
smäll. När jag inte vill gå
hem så slänger han upp
mig på ena axeln och bär
hem mig.
Inte en sån man
som när man ska sitta i
hans knä så sitter man
med halva tyngden så.
Man får kramp. Sen frågar
man "är jag tung" "ja
lite" säger fanskapet då
Å han har alltid lite mer
ont än vad du har. Snart
får han mens också. Inte
en sån för såna är jag så
jävla trött på
Jag vill i vilket fall förboka en RIKTIG MAN
Citera
2024-07-12, 11:45
Medlem
halaltarzans avatar
Men de mest maskulina karlakarlarna här på Flashen hittar man väl i den s.k. "3M" delen där skribenterna bara osar av maskulinitet?

För egen del så vet ej fan egentligen, men där jag växte upp så blev det väl karlar av de flesta av smågrabbarna. Och de tror jag berodde mycket på att nästan alla hade knegarfarsor, hur fan blir man karl med en akademikerfarsa för övrigt.
Senast redigerad av halaltarzan 2024-07-12 kl. 12:02.
Citera
2024-07-12, 11:49
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tilsammansnu
Han låter sig inte kategori-sorteras av andra.
Han måste väl låta sig kategori-sorteras som maskulin. Annars är han något annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in