Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-12, 13:18
  #1
Medlem
Hej!

Kan jag lämna av mitt brev/lilla 500g blå färdig frankerat paket till postboxen eller måste jag köpa tjänster hos postnord för frakt till tex Norge?

Bryr mig inte om tracking egentligen
Citera
2024-07-12, 13:30
  #2
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1699
Hej!

Kan jag lämna av mitt brev/lilla 500g blå färdig frankerat paket till postboxen eller måste jag köpa tjänster hos postnord för frakt till tex Norge?

Bryr mig inte om tracking egentligen

Eftersom det ska tulldeklareras, så gissar jag att du antigen måste köpa frakten via nätet så du kan skriva ut tulldeklarationen, eller att ett postombud är vad som gäller.

Kan du få någon att posta det åt dig på norska sidan av gränsen, så blir det billigare frakt och du slipper förtullningen.
Citera
2024-07-12, 13:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Eftersom det ska tulldeklareras, så gissar jag att du antigen måste köpa frakten via nätet så du kan skriva ut tulldeklarationen, eller att ett postombud är vad som gäller.

Kan du få någon att posta det åt dig på norska sidan av gränsen, så blir det billigare frakt och du slipper förtullningen.


Oavsett om det går under som brev?
Citera
2024-07-12, 13:35
  #4
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1699
Oavsett om det går under som brev?

Eftersom jag inte är säker så är det nog bättre at du chattar med Postnord, men innehåller det något annat än ett skrivet brev så antar jag att det ska tulldeklareras annars riskerar det nog att fastna i tullen.
Citera
2024-07-12, 15:57
  #5
Medlem
Ja det går. Kan krävas ett extra porto eller två, sålänge det är under 2kg.


Om nån någonsin söker svaret.
Citera
2024-07-12, 16:08
  #6
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1699
Oavsett om det går under som brev?

Eftersom Norge inte är med i EU så räknas dem som tredje lands export och ska passera tullen.
Gissar att du inte skickar ett julkort som väger 500g så CN22 ska fyllas i för varor och mottagaren betalar moms på värdet du skriver om du inte betalar in momsen själv. Beställer man via potnord så har de blanketter att fylla i.

Postnords blåa paket är för inrikes i Sverige.
Citera
2024-07-12, 18:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Awendela
Eftersom Norge inte är med i EU så räknas dem som tredje lands export och ska passera tullen.
Gissar att du inte skickar ett julkort som väger 500g så CN22 ska fyllas i för varor och mottagaren betalar moms på värdet du skriver om du inte betalar in momsen själv. Beställer man via potnord så har de blanketter att fylla i.

Postnords blåa paket är för inrikes i Sverige.
Fel. Jag ringde och står på deras sida. Allt under 2kg och går in i brevlådan anses vara ett brev, mått och vikt krav. Läs gärna posten ovanför nästa gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in