Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2024-07-18, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Jo, om ditt fokus på andra har varit långvarigt och stort blir det väldigt osunt . Det får stora konsekvenser.

Tid och energi som du behöver för att ta dig framåt och uppåt, lägger du på andra och går därmed miste om mycket för dig själv. Det hämmar din självutveckling och framfart. Det kan i sin tur kan skapa stor inre stress men även frustration, känslor av maktlöshet/hopplöshet och värsta fall förakt både inför dig själv och andra.

Människor som tar dig för given har vant sig vid att de kan det. Du finns tillhands och är hjälpsam, du lyssnar och offrar dig.

Du vidmakthåller situationen och dina känslor kopplade till den om du inte förändrar ditt beteende. Börja säga saker som: "jag behöver lägga eftermiddagen på mig själv", "jag uppskattar att du vänder dig till mig för hjälp, men idag kan jag inte hjälpa dig", "tack för förtroendet, jag kan bara inte idag".

Har du någon/några i din uppväxt som krävt mycket av dig och tagit dina handlingar för givna? Har du någon i din uppväxt som också varit en people pleaser - som du på nära håll sett utplåna delar av sig själv för att stötta/hjälpa/hålla andra om ryggen?

Nu kanske det låter som att jag är ett offer och att alla andra är skurkarna i min berättelse, men så är det förstås inte. Men ja, det har funnits folk som har tagit mina handlingar för givna, och som har sett till att utnyttja situationen till max. Däremot har jag inte sett någon annan som varit en people pleaser, inte vad jag reflekterat över.
Citera
2024-07-18, 12:58
Medlem
nonameds avatar
A man that is a friend to everyone is an enemy to himself. - Mike Tyson
Citera
2024-07-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
A man that is a friend to everyone is an enemy to himself. - Mike Tyson

Tänkvärt citat av Mr Tyson.
Citera
2024-07-21, 11:48
Medlem
Usch, låter jobbigt. Känner inte igen mig. Men lite sjyst om det inte kostar något och inte är något stort som begärs, är väl inget fel med. Däremot sekt-liknande verksamheter och ha idioter inpå sig, orkar iaf inte jag med.

Tipset är att fundera lite mera, över var, när, till vem och varför, som det kan vara ok/bra att ge. Våga opponera sig, om man har skäl till det.
Citera
2024-07-30, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Lever av den simpla filosofin att man ska vara snäll som sagt, men till en viss gräns. Ibland blir jag allmänt sur på människor som har grundinställningen att de ska utnyttja snälla människor, men tyvärr finns det folk till allt.
Jag tror du känner av/känner till vilka som vill utnyttja dig. Tänk att deras "besvikelse" är kort/obefintlig om du säger nej, för så är det. Du är bara en i mängden som de försöker utnyttja och säger du nej, så går de raskt vidare till nästa offer och du är bortglömd.
Citera
2024-12-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz

En viktig grej som hände var att jag fick barn och så att säga MÅSTE vara bestämd och resolut för att tillvarata mitt barns intressen, och även vara en god förebild, visa både i ord och handling att oss kör man inte med. Det var ovant och jobbigt första gångerna men nu går det jättebra och har blivit en självklarhet.

Exempel på detta tack!

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Man vinner otroligt mycket på att vara snäll.

Nej tänk att man inte gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Jag tror du känner av/känner till vilka som vill utnyttja dig. Tänk att deras "besvikelse" är kort/obefintlig om du säger nej, för så är det. Du är bara en i mängden som de försöker utnyttja och säger du nej, så går de raskt vidare till nästa offer och du är bortglömd.

Varför gillar många människor att uttnyttja andra? För vissa ger det en inre glädje att göra detta.
Citera
2024-12-09, 16:39
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Nej tänk att man inte gör det.

Testa att alltid säga nej samtidigt som du utnyttjar andra. Kom tillbaks och säg hur det gick.
Citera
2024-12-09, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Testa att alltid säga nej samtidigt som du utnyttjar andra. Kom tillbaks och säg hur det gick.

Testa din iq kom sen tillbaks och säg hur det gick!

Jag utnyttjar ingen men har ändå dåligt samvete för att jag inte har sagt ifrån oftare för alle dem som inte kan försvara sig.
Citera
2024-12-09, 21:23
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eatmypoo
Testa din iq kom sen tillbaks och säg hur det gick!

Jag utnyttjar ingen men har ändå dåligt samvete för att jag inte har sagt ifrån oftare för alle dem som inte kan försvara sig.

Tror vi talar om lite olika saker nu. Har testat mitt IQ, förresten.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in