Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Nu är det drygt 1.5 år sedan den värsta hypen med Chat-GPT mm drabbade samhället. Då sades det att det skulle komma ut en ny modell ca var 3:e månad, som skulle 10-dubbla sin "intelligens".
Men verkligheten är att allt har planat ut. Det som hände för två år sedan var att man hade datorkraft nog att träna ett neuralt nätverk på all information som finns på nätet. Problemet var bara att informationsmängden på nätet inte 10-dubblas var 3:e månad. Och även om den gjorde det, så skulle ändå modellerna bara bli aningen bättre.
Självkörande bilar: Jag hade en ordväxling med en vän 2019 som var övertygad att vi skulle se självkörande bilar inom 1-2 år. Elon Musk var en stor del av detta. Nu 5 år senare är vi längre från en tidsplan för självkörande bilar än då. Det skulle krävas i stort sett generell artificiell intelligens för att kunna köra en bil säkert i alla situationer. Något vi kanske aldrig uppnår.
Konst/skapade: Här har vi definitivt nått en platå. Jag har sett det senaste inom bild/film/musikskapande och det är på en 5-årings nivå (nu är jag snäll mot AI). Inte gångbart.
Så vad tror vi? Jag tror AI kommer vara ett suveränt stöd att söka/bearbeta/sammanställa stora mängder data. Men mänskligheten är inte i fara under min livstid, decennier framåt eller så.
Vad tror ni?
Kommersiella krafter behöver alltid hitta på något nytt och säljande, vart 3-5:e år, någonting "bättre".
Det var Laserdisc, sen var det DVD, sedan BluRay, sedan Ultra HD DVD, o.s.v.
Sälja samma saker om och om igen, men i en ny "smartare" förpackning.
Telefornerna blir "smarta". Kopiatorerna blir "smarta". Nu skulle de bli ännu smartare, med AI.
Sälja samma saker, om och om igen ...
Men har inte saker och ting bara blivit mindre väl fungerande? Kulturen, kreativiteten, är på dekis.
AI är ett problem inom skolvärlden dock, med textfusk. Borde vara lätt att genomskåda, men men ...
Tillbaka till papper och penna!