Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2024-07-15, 15:59
  #109
Medlem
Badassmfokas avatar
Det stämmer solklart, till den nivå att de äldre kollegorna på hemtjänst beklagar sig hur illa de kommer få det om de sen själva kommer behöva sådan hjälp. För oss som är relativt unga nu blir det ättestupan skämtade jag.
Citera
2024-07-15, 18:29
  #110
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Unga vill inte ha de jobben ! Äldre svenskar som jobbat ska i pension ! Kvar är invandrarna som söker de här jobben mest .
Ja, om du läser tråden så framgår väl det ganska tydligt?
Frågan jag svarade på var om/hur man kunde göra något åt det.
Citera
2024-07-15, 18:37
  #111
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Lite jobbigt bara när det är flera i ens släkt som behöver hjälp och jag jobbar heltid.
Det är inte ens blodsläktingar till mig utan genom min partners släkt.
Folk som jag bara set typ en gång i kvartalet.
Att sköta all mathandling, fixar ofta matlådor, hjälper till med städ och tvätt samt tar ut deras sopor till sopstationen som ligger 40-50m från respektives portdörrar. Hämtar mediciner på apoteket om inte varje så varannan vecka. Kör eller följer med till sjukhus i färdtjänsttransport. Inte en dag utan att det är något som ska göras.
Jag tänker ofta: vem kommer göra detta för mig när jag/om jag blir sjuk/skröplig själv?
Dina barnen kanske ? När de ser,hör hur snäll du varit mot äldre !😔
Citera
2024-07-15, 18:40
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Dina barnen kanske ? När de ser,hör hur snäll du varit mot äldre !😔


Och om man inte har barn och inga syskon......

Den skatt vi betalar ska ta hand om sånt som vård när man blir äldre/sjuk/krasslig.
Det är ett skämt som det är nu.
Citera
2024-07-15, 18:46
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja, om du läser tråden så framgår väl det ganska tydligt?
Frågan jag svarade på var om/hur man kunde göra något åt det.
Ja jag vet jag läste vad du skrev ! Låter bra fast svårt att göra allt det där och kanske hjälper inte ens .
Citera
2024-07-15, 18:53
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Och om man inte har barn och inga syskon......

Den skatt vi betalar ska ta hand om sånt som vård när man blir äldre/sjuk/krasslig.
Det är ett skämt som det är nu.
Många har men får ändå ingen hjälp tyvär !

Folk i fattiga länder tar hand om sina äldre fast de helt saknar pengar lämna efter sig det handlar om kärlek riktig kärlek 😔
Citera
2024-07-16, 00:28
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Chefen har också ett krav på sig uppifrån att bedriva verksamheten så billigt som möjligt, eller på kommunernas språk "inom budget".
En chef som är i en ålder där man gör karriär (vilket dom flesta nog är på ett äldreboende idag, dom byts ofta och regelbundet) försöker så klart uppfylla sin arbetsgivares önskemål då det är bra för karriären. Underlydande anställda och vårdtagare kommer i andra hand efter chefens eget intresse att komma vidare i sin karriär.

Gällande tillbud, så är det många av dom "nyanställda" idag som varken kan, vill, eller törs skriva en tillbudsrapport. Så det rapporteras sannolikt inte alls lika mycket som det en gång gjorts, eller borde göras.

Du skrev att vi får fråga vad vi vill.
Kan du berätta lite om tjänstepensionen som Kommunal en gång förhandlade bort en del av, för att i stället lägga på lönen då lönen var så låg?

Du har koll på läget. Jag vill återigen påpeka att det finns flera orsaker. Jag skyller på vinsterna i välfärden men absolut har du rätt i att facket är klent (och rentav snuskigt). Det finns väl annat i kommunal vi kan diskutera också. Exempelvis hur strejkkassan festades upp för några år sedan. Facket är svagt och de springer politikens ärende. Fast, du har ju redan koll. Jag har läst dina poster. Jag säger inte emot sig på en punkt än så länge. Symtomen på kollapsen är flera. Jag kan diskutera med dig, men ger det oss något? Vi förstärker varandras pessimism.
Citera
2024-07-16, 18:40
  #116
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Jag tänker på boende för personer med funktionsnedsättning
Ja, du skrev SoL/LSS så jag var med på att du menade det. Samma typ av ledarskap där, ibland ännu sämre.
Citera
2024-07-17, 11:41
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Ja, du skrev SoL/LSS så jag var med på att du menade det. Samma typ av ledarskap där, ibland ännu sämre.
Om jag förstått saken rätt så är LSS en starkare lag än den som ska skydda de äldre i äldreomsorgen därför så skär kommunerna hellre i äldreomsorgen än LSS...?
Citera
2024-07-18, 12:48
  #118
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heddabritt
Om jag förstått saken rätt så är LSS en starkare lag än den som ska skydda de äldre i äldreomsorgen därför så skär kommunerna hellre i äldreomsorgen än LSS...?
LoV, SoL, HSL och LSS har lika starkt grundskydd, däremot ger socialstyrelsens algoritm för pengaflöde en fördel till yngre.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in