Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-14, 23:03
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det klagades på äldrevården redan för 40-50-talet år sen. I viss mån gällande vanskötsel (samtidigt som clickbates som fenomen inte är nåt nytt …), men diskussionen handlade också om ”gamlingar som lämnades ensamma” (av släkt).

Idag bygger ju samhället på att folk ska flytta (från sina äldre släktingar) dit det finns jobb, så någon måste ju ta ansvar för dom äldre.
Samtidigt måste du ju nu mer vara i så dåligt skick att du ABSOLUT INTE kan klara dig själv innan du kan få en plats på ett äldreboende.

Det ökar så klart belastningen och kunskapskravet på personalen jämfört med förr när det var blandat med boende som till viss del klarade sig själva, eller till och med kunde vara till nytta om inte annat genom att fungera som sällskap åt andra boende.

Målet idag är att äldre ska sitta ensamma hemma och vänta på hemtjänsten, tills dom blir i så dåligt skick att hemtjänsten absolut inte klarar att sköta dom.
Samtidigt klagas det på bostadsbrist och att äldre bor kvar i för stora bostäder som barnfamiljer skulle behöva...
Citera
2024-07-14, 23:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Då behöver du kanske kolla hur många som inte är USK-or också, eller hur många som fått en snabb utbildning via arbetsmaknadsutbildningar (i flingpaketet) till USK-a dom senaste åren också.

Någon "snittlön" på 30 papp tror jag knappast att det handlar om ens för riktigt utbildade undersköterskor, då knappt dom med 15-20 år i yrket når upp dit. Jag vet också vad en sån får i pension, det är fullkomligt sanslöst dåligt...

Att dra in (skift? OB?) tillägg är bara trams, för gör du det med en industriarbetarlön så blir den också mycket högre än 30 papp...

Eller så kan du sluta killgissa och ta reda på fakta, medelsnittslönen för en undersköterska i äldreomsorg är 30700 kr/mån:

https://www.scb.se/hitta-statistik/s...sk%C3%B6terska
Citera
2024-07-14, 23:16
Medlem
Citat:
Du har ingen jävla koll alls hur det utvecklats dom senaste åren, det är inte alls värre att skolan också går åt helvete, det är lika illa.

Gamla människor som oftast slitit ont ett långt liv för att vi ska ha nått den standard vi har idag, förtjänar bättre än att bara "förvaras" och ligga i sin egen avföring dom sista åren av sitt liv. Hanterade av människor som dom inte kan kommunicera med p g a språksvårigheter och kulturella skillnader.

Jag har väldigt bra koll där jag bor för jag ser hemtjänstbilarna hela dagarna i mitt eget arbete. Har aldrig sett en enda neger. Tror knappast du har stenkoll på varenda kommun lika lite som jag har det. Har faktiskt aldrig sett en enda utlänning bland de på golvet på vårdcentralen där jag bor.

Bara för att man är gammal behöver man inte ha slitit ett jävla skit! De har åtminstone ofta fått vara pensionärer för länge och ofta kostar mer än vad de dragit in. Själv kommer jag få jobba tills jag är minst 70 år och sen finns det folk som gått i pension när de är 60 år och nu är 93 år och tror att de bidragit netto till ekonomin.

Nej, satsa på de unga istället så att det finns framtida generationer som det går att bygga en skattebas så att det finns pengar till åldervården.

Märker att du blir väldigt upprörd, men nästan alla känner någon gammal som är sjuk, är själv gammal eller sjuk och alla blir gamla och sjuk circle of life. Och om du är vårdpersonal som är missnöjd but jobb. Om folk bytte jobb oftare skulle arbetsgivarna förstå att man kan inte köra med folk hur som helst.
Citera
2024-07-14, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Kommunalt. Var glad om de ens förstår när du ber dom släcka taklampan när de går.
Kan inte vara roligt alls. Har de äldre inga anhöriga som bryr sig eller?
Citera
2024-07-14, 23:17
Kan ju bara tala för en person, men min gamla mormor verkar ha det riktigt bra på sitt ställe just nu. Hon trivs med personal och verkar bli bra bemött.
Citera
2024-07-14, 23:28
Medlem
Citat:
Du har ingen jävla koll alls hur det utvecklats dom senaste åren, det är inte alls värre att skolan också går åt helvete, det är lika illa.

Gamla människor som oftast slitit ont ett långt liv för att vi ska ha nått den standard vi har idag, förtjänar bättre än att bara "förvaras" och ligga i sin egen avföring dom sista åren av sitt liv. Hanterade av människor som dom inte kan kommunicera med p g a språksvårigheter och kulturella skillnader.
Ok ,men vad är lösningen när svenskar vill inte jobba med äldre ?
Citera
2024-07-14, 23:37
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sumpman
Det är svårt att tala om ett tillbud som inte existerar. Det blir lite moment 22, även om det är du själv som skrivit tillbudet. När du skrikit och svurit 30 gånger så ger du upp. Allting är ju trasigt liksom. Chefen vet, men att betala för ansvar är inte av intresse. Din sista fråga är fruktansvärt tragikomisk 😂. De kunder som kan svara, självklart är det många som utlämnas, och ofta är det just deras åsikter som borde höras. Vid några tillfällen är det säkerligen chefen också 😬

Chefen har också ett krav på sig uppifrån att bedriva verksamheten så billigt som möjligt, eller på kommunernas språk "inom budget".
En chef som är i en ålder där man gör karriär (vilket dom flesta nog är på ett äldreboende idag, dom byts ofta och regelbundet) försöker så klart uppfylla sin arbetsgivares önskemål då det är bra för karriären. Underlydande anställda och vårdtagare kommer i andra hand efter chefens eget intresse att komma vidare i sin karriär.

Gällande tillbud, så är det många av dom "nyanställda" idag som varken kan, vill, eller törs skriva en tillbudsrapport. Så det rapporteras sannolikt inte alls lika mycket som det en gång gjorts, eller borde göras.

Du skrev att vi får fråga vad vi vill.
Kan du berätta lite om tjänstepensionen som Kommunal en gång förhandlade bort en del av, för att i stället lägga på lönen då lönen var så låg?
Citera
2024-07-14, 23:43
Medlem
canterburys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Ett konsumtionssamhälle har byggts fram de senaste två till tre decennierna. De grupper som tjänar mindre får inte vara med och då organiserar de sig i hopp om att gå hoppa upp ett steg i näringskedjan.

Alla ska bara konsumera, resa, köpa fjällstuga, hus osv. Någonstans måste man förstå att alla inte kan leva en glamorös livsstil med resor, hus, och lyx. Vissa får åka buss medans andra åker elbil. Det är tack vare sociala medier som nu alla bara vill ha mer hela tiden.

Wow. Du missade att svara på frågan helt
Citera
2024-07-14, 23:45
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Sveriges kommuner och Regioner rör sig med den summan åtminstone. De jag känner som är USK hade över 30 för två år sedan.
Du är säker på att dom inte är sjuksköterskor?
Citera
2024-07-14, 23:52
Medlem
Necriss avatar
Mycket mycket sämre.

Förr fanns det mer personal och eftersom städerskor skötte städande och tvättande så hade undersökterskorna även mer tid för de äldre än vad de har nu.

Förr hade man tid att gå, ta promenader med de friska, sysselsätta dem. Nu talar bara en tredjedel svenska, bara en fjärdedel är delegerad så några få kunniga stressar fram alla medicin som ska ges medan några invandrare misslyckas i köket. Dubbelbenanningar hinns inte med, de äldre får sina duschar överhoppade för ingen fanns tillgänglig.

Har varit gradvis försämring från 80-90 talet. Ja, det fattas resurser, men det måste man ju ta hänsyn till när man säger att vi har pengar till invandringen, då har man valt den före våra äldre.
Citera
2024-07-14, 23:54
Medlem
Citat:
Du är säker på att dom inte är sjuksköterskor?
Ja, det är jag. Personer jag har känt i ca 25 år och är ingifta i släkten med. Sjuksköterskor har betydligt bättre betalt om man inte låter sig luras av arbetsgivaren.

Sen jobbar ju de jag känner heltid också och vet att när de var timvikarier för så där 15 år sedan så tjänade de dåligt och kommunen vägrade ge heltidsanställning. Så en äldrevård i kris är inget nytt.

Jag minns gnäll på att åldringsvården sög från 90-talet och om jag minns rätt så hörde jag det helsjuka att antalet sjukhusbäddar har minskat med 80% sedan 1990 samtidigt som befolkningen ökar med 2,5 miljoner. Den källan jag har på detta bedömmer jag som trovärdig, men det låter helt otroligt. Man blir mörkrädd. Så bäst att man håller sig frisk i ålderdomen om man kan.
Citera
2024-07-14, 23:55
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Jag har väldigt bra koll där jag bor för jag ser hemtjänstbilarna hela dagarna i mitt eget arbete. Har aldrig sett en enda neger. Tror knappast du har stenkoll på varenda kommun lika lite som jag har det. Har faktiskt aldrig sett en enda utlänning bland de på golvet på vårdcentralen där jag bor.

Bara för att man är gammal behöver man inte ha slitit ett jävla skit! De har åtminstone ofta fått vara pensionärer för länge och ofta kostar mer än vad de dragit in. Själv kommer jag få jobba tills jag är minst 70 år och sen finns det folk som gått i pension när de är 60 år och nu är 93 år och tror att de bidragit netto till ekonomin.

Nej, satsa på de unga istället så att det finns framtida generationer som det går att bygga en skattebas så att det finns pengar till åldervården.

Märker att du blir väldigt upprörd, men nästan alla känner någon gammal som är sjuk, är själv gammal eller sjuk och alla blir gamla och sjuk circle of life. Och om du är vårdpersonal som är missnöjd but jobb. Om folk bytte jobb oftare skulle arbetsgivarna förstå att man kan inte köra med folk hur som helst.

Jag känner mig inte speciellt upprörd, snarare resignerad...
Har skaplig koll där jag bor då jag har både anhöriga och bekanta som jobbar/jobbat inom omsorg och anhöriga som har och har haft omsorg.

Naturligtvis finns det lokala skillnader, men att titta på hemtjänstens bilar säger dig inte ett dugg om hur det ser ut på ett äldreboende i din kommun...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in