2024-07-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man blir inte pensionr lngre vid 65 r, utan 67 r. Men visst det gr om ingen vill anstlla dig igen, fr ska jobb mste du.

jod!
Den lgsta ldern fr att ta ut allmn pension blir tre r fre riktldern (med vissa undantag med anledning av vergngsregler), det vill sga tidigast frn 64 rs lder nr riktldern r 67 r. Du som r fdd 1963 eller senare kommer att kunna ta ut allmn pension vid 64 rs lder som tidigast.
Citera
2024-07-15, 01:34
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twuble
Hypotetisk fundering:

Lt sga att ngon sger upp sin egen anstllning vid t.ex. 64rs lder.

Denne skriver in sig p arbetsfrmedlingen, tar 45 dagars karens och lever drefter p A-kassa under 300dgr innan vergng till pensionsuttag.

Gissningsvis r det svrt att bli erbjuden ny anstllning vid aktivt jobbskande i den ldern, speciellt om det inte finns en intention att ta ett nytt jobb.

Omoraliskt kan man tycka, men hur fungerar systemet, finns det ngot som hindrar att systemet utnyttjas s hr?

Och hur skulle det funka om man gr det nnu tidigare och har cash vid sidan av...typ vid 55?

Min far gjorde ngot liknande. Jag minns inte exakt hur det var, men jag vill minnas att de knappt stllde ngra krav p honom nr han gick p a-kassa och nrmade sig pensionen. De bara lt honom rida ut dagarna om jag frstod det rtt. Detta var fr ungefr tre r sedan.
Citera
2024-07-15, 03:20
Avstngd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Udslidt
55 r fr tidigt, gneta p i "tgrder"/vuxendagis i 10 r blir nog rtt tjatigt. Regeringens frndring dr ersttningen snks till vldigt lg niv med tiden gr det mer eller mindre omjligt att utyttja systemet s tidigt.

Men vet sna som skjutit ut sig vid 63-64. I de fallen jag vet om har det handlat om att jobbsituationen blivit ohllbar, och det gtt ut ver hlsan.

Min farfar tog frtidspension vid 57 eller 58, men det var p 1980-talet, nr ATP-systemet fortfarande var intakt. Han hade arbetat som sjman, inom industrin (som vanlig knegare) och som bilfrsljare, men trots det fick han nstan lika bra pension som min far, som har varit chef p mellanniv p flera fretag och arbetade till 71, har bara fr att ATP till strsta delen r avvecklat nu.
Citera
2024-07-15, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LezFear
Det finns ingen fast pensionslder lngre. Jag r fdd 1964 och kan ta ut allmn pension tidigast frn den mnad jag fyller 64 r. Tidigare rgngar har kunnat ta ut pension frn 62 rs lder.

Jag r nu arbetsls sedan i hstas och knner rligt talat att det inte r s illa. Fr se om jag frsker mig p att leva p A-kassa/Aktivitetsstd nda fram till 64 rs lder.

Citat:
Ursprungligen postat av SuMaZ
jod!
Den lgsta ldern fr att ta ut allmn pension blir tre r fre riktldern (med vissa undantag med anledning av vergngsregler), det vill sga tidigast frn 64 rs lder nr riktldern r 67 r. Du som r fdd 1963 eller senare kommer att kunna ta ut allmn pension vid 64 rs lder som tidigast.
Jag menar naturligtvis nr man uppnr allmn pensionslder. Det gr man frst vid 67 r i denna ldersgrupp. Man kan ta frtidspension tidigare men d blir ven ersttningen betydligt lgre. De flesta behver tvrtom jobba ytterligare ngra r ver 67 r fr att f en hyffsad ersttning. Frgan r ven om man fr bostadstillgg om man tar ut frtidspension? Det r ju en viss rddning fr en extremt lg pension. Har man det bra ekonomiskt stllt och kanske tjnat mnga miljoner p bostaden kan man naturligtvis leva p dessa pengar och likvl ha det bra ven om pensionen blir lg!
Citera
2024-07-15, 06:33
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ja, mycket bra pong. Handen p hjrtat s sger en del utrkningar att jag r nstan hemma finansiellt redan men vill man kunna sova gott om natten och ta en "hit" med en stor brsnedgng s br jag kra p ett par r till...men frsker nu tnka ett steg vidare och se om jag kan f tillbaka en del av de skattepengar som jag blivit rnad p genom ren...samvetet har ftt sig tillrckligt mnga trnar nu s brjar faktiskt vackla i att jag bryr mig inte om att bli en sn som jag sjlv har fraktat hela mitt liv, skiter i vilket numera egentligen.

Vet dock inte hur reglerna funkar nufrtiden, var senast arbetsls ett r i mitten av 90-talet
Du ser ju lite snett p det hr. A-kassan r ju knappast ngra av de skattepengar du betalat in. Det r ju andra inbetalningar som inte har med skatt att gra alls.
Sen betalar man ju skatt fr en massa saker som vi inte ser. Vi kan tycka vad vi vill om det men p det hela taget kan man ju tycka att det r nog ganska bra nd.
Citera
2024-07-15, 07:30
Medlem
Citat:
Kanske skulle varit lite tydligare med min frsta post, r typ 52 nu...om jag hller i och jobbar p till typ 55 s kan jag kanske dra "fuck you"-kortet till min arbetsgivare d mina personliga finanser r hyfsade fr tillfllet...s som att jag kan ta smllen med med mindre pension vid 65 eller vad fan det nu blir och leva p egen cash under tiden (har fr avsikt att lmna landet om 3-4 r anyways..anser Sverige vara ett sjunkande skepp).

Att hlla p och "ska jobb" och annat skit jmfrt med mitt nuvarande jobb r bara peanuts...fr man ngon form av cash fr det r det ju bara positivt...vill ha mer tips p hur jag kan f tillbaka en del av dom sjuka mngder pengar jag har pyntat i skatt ver ren som fan inte lett till ett bttre liv iaf.
Tnk p att arbetsfrmedlingen har ftt nya riktlinjer frn regeringen. Nu ska du flytta om det finns jobb p annan ort annars riskerar du att frlora a-kassan. Frstr mig inte riktigt p mnniskor som dig. Det finns hur mnga andra mjligheter som helst att byta arbete varfr byter du inte? Du lr frr eller senare bli less p att g hemma
Citera
2024-07-15, 07:40
Medlem
jack.danielss avatar
Tog ett sabbatsr fr ngra r sedan, dock inte i syfte att fr evigt sluta jobba, utan fr att jag krt fast mentalt och orkesmssigt.

Jag skte inga jobb, men fyllde i aktivitetsrapporten varje mnad med 4-5 fiktiva jobb jag skt, hade inga problem alls med af! De frsta tre mnaderna var softa, d fick jag 80% av lnen via en inkomstfrskring, nr den frsvann s blev det betydligt mindre, men gick fortfarande runt. Vill minnas att a-kassan snktes efter en viss tid och d blev det fan knapert! Men vid den tiden hade jag ftt tillbaka orken och fick ett jobb s fort jag brjade ska p allvar
Citera
2024-07-15, 09:27
Medlem
Deskjockeys avatar
AF stller mer och mer krav p dig. Jag har dribblat rtt mycket med dom under rens lopp men nu r de rtt kvicka p att du ska hoppa p diverse mupputbildningar, eller i vrsta fall g till ett vuxendagis och skriva cvn 8h om dagen.

Inte vrt det imo. Men vinner sossarna nsta val s blir det skert 4 r av chill igen. 😄
Citera
2024-07-15, 11:10
Medlem
CS128s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man blir inte pensionr lngre vid 65 r, utan 67 r. Men visst det gr om ingen vill anstlla dig igen, fr ska jobb mste du.

Riktldern fr Allmn pension r 66r just fr nu men man kan g bde tidigare och senare!
Citera
2024-07-15, 11:27
Medlem
leprasjuklings avatar
Riktldern kommer att hjas till 67 r 2026, vilket r ldern fr att man ska ha rtt till garantipension och bostadstillgg, fr de flesta kommer de vara en frutsttning fr att f en pension som man kan leva p.

Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Du ser ju lite snett p det hr. A-kassan r ju knappast ngra av de skattepengar du betalat in. Det r ju andra inbetalningar som inte har med skatt att gra alls.
Sen betalar man ju skatt fr en massa saker som vi inte ser. Vi kan tycka vad vi vill om det men p det hela taget kan man ju tycka att det r nog ganska bra nd.
Hela arbetslshetsfrskringen, d.v.s. a-kassa och aktivitetsstd bekostas mestadels genom arbetsgivaravgiften, en del av arbetsgivaravgiften, a-kasseavgiften r bara en egenavgift.

Citat:
Ursprungligen postat av Deskjockey
AF stller mer och mer krav p dig. Jag har dribblat rtt mycket med dom under rens lopp men nu r de rtt kvicka p att du ska hoppa p diverse mupputbildningar, eller i vrsta fall g till ett vuxendagis och skriva cvn 8h om dagen.
Jag har haft fast jobb i ver 10 r nu, men tar hellre livet av mig n fastnar i hnderna p jobbcoachskojare och parasiter igen.
Citera
2024-07-15, 11:47
Medlem
A-kassan r en frskring. Det r inget bidrag. Pensionsldern var 67 rs lder fram till 70-talet. Sedan snktes den till 65 r. Nu ska den upp till 67 r igen.
Citera
2024-07-15, 15:51
Medlem
Trollet420s avatar
Jag gr nt liknande har frt ver mina Cash p mina barn och tnkt om ca 3 r sjukskriva mig och sen ska alla bidrag som gr.. bli utlst frn fretaget och stmpla sen.. ser ver alla alternativ att f bidrag en maxade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in