2024-07-15, 19:01
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Inget som hindrar dig. Dock kan AF krva att du deltar i aktiviteter nr du uppbr A-kassa, sdr efter 3 mnader brukar det komma frslag.

Gr bra vid 55 ocks, dina dagar tar dock slut efter 300 dagar, om du inte jobbat ihop ett nytt arbetsvillkor. Nr dagarna tar slut blir en del erbjudna plats i jobb- och utvecklingsgarantin, samma ersttning som A-kassan, inget slutdatum, men fler krav p aktiviteter kan stllas.
Det stmmer inte lngre. From 2025 ndras ersttningen
Dag 1100: 80 %
Dag 101200: 70 %
Dag 201300: 65 %
Dag 301 >: 60 % och s vidare med snkning med 5 procentenheter var hundrade dag.

Jag tror det lgsta man kan komma ner till r 5600 kr/mnaden (jmfrt med 65 % som idag)
Citera
2024-07-15, 23:54
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
A-kassan r en frskring. Det r inget bidrag. Pensionsldern var 67 rs lder fram till 70-talet. Sedan snktes den till 65 r. Nu ska den upp till 67 r igen.

Du lter som en sosse. Till ca 90 % bekostas a-kassan av staten, som i sin tur finansierar det via en en del av arbetsgivaravgifterna. En hemfrskring r en frskring, finansieras helt av de frskrade och varierar dessutom beroende p risk etc. hos den frskrade.
Citera
2024-07-16, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Jag tror det lgsta man kan komma ner till r 5600 kr/mnaden (jmfrt med 65 % som idag)

Vilket svek av kesson som lovade att A kassan inte skulle snkas men vek tydligen ner sig fr Kristersson!!!!
Citera
2024-07-16, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tnk p att arbetsfrmedlingen har ftt nya riktlinjer frn regeringen. Nu ska du flytta om det finns jobb p annan ort annars riskerar du att frlora a-kassan. Frstr mig inte riktigt p mnniskor som dig. Det finns hur mnga andra mjligheter som helst att byta arbete varfr byter du inte? Du lr frr eller senare bli less p att g hemma

Det r fretagen som r det stora problemet nr det gller att f ett nytt jobb. Har du passerat en viss lder fr du korgen av dem.
Hur skall ldre gra?
Johan Persson kan flytta sjlv fr det lilla std han fick i valet rknas knappt.
Han hnglar med kesson fr sin makt!!!!
Citera
2024-07-16, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men slutar man jobba spass tidigt och brjar spendera sina pengar s r det frmodligen jttekul de frsta 2-3 ren, men sedan ska ju stackarn leva p sin lilla pension i 30 r till.

Du kanske inte lever i 30 r till.
En bekant till mig dog nyligen 63 r gammal.
Hon fick aldrig uppleva sin pension.
Citera
2024-07-16, 08:53
Medlem
Saloths avatar
Citat:

Kanske dum frga fr dig, du verkar ha koll
Kan man stmpla samtidigt som man brjar ta ut tjnstepension?
Jag tnker att om dom frgar s sger jag att jag r villig att brja jobba ven fast jag brjat nalla ur tjnstepensionen.
Citera
2024-07-16, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Du kanske inte lever i 30 r till.
En bekant till mig dog nyligen 63 r gammal.
Hon fick aldrig uppleva sin pension.

Spelar ingen roll. Givetvis ska du leva och njuta av livet nda fram till 63 rs lder ocks. Att ha en bra barndom, att skolan r bra r d du skaffar mnga kompisar och en bra utbildning, att du i arbetslivet njuter av varje dag och glatt skuttar till jobbet fr att gra vad du gillar att gra och dessutom tjna pengar p det. Massor av kvllar, helger och semestrar med din underbara familj och s vidare att du har ett s gott liv att du inte vill bli pensionr (fr att brja njuta av livet).
Citera
2024-07-16, 10:33
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saloth
Kanske dum frga fr dig, du verkar ha koll
Kan man stmpla samtidigt som man brjar ta ut tjnstepension?
Jag tnker att om dom frgar s sger jag att jag r villig att brja jobba ven fast jag brjat nalla ur tjnstepensionen.
A-kassan pverkas om du samtidigt tar ut ngon del av din pension. En minskning av din ersttning frn a-kassan grs med motsvarande pensionsbelopp.
Citera
2024-07-16, 10:35
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
Vilket svek av kesson som lovade att A kassan inte skulle snkas men vek tydligen ner sig fr Kristersson!!!!
A-kassan snks inte utan den hjs och det blir lttare att kvalificera sig. Det som ndras r att man inte kan sla kvar i a-kassan hur lnge som helst utan att anstrnga sig att f ett nytt jobb...
Citera
2024-07-16, 17:34
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Knner de som blivit uppsagda 1,5 r fre nskad pension och de har tvingats att beska Arbetsfrmedlingen tv gnger i veckan fr att vara med p fr dem meningslsa aktiviteter. Dessutom krav p att skriva CV och ska mngder av jobb. Deras kommentarer har varit att det r betydligt enklare att arbeta n att vara ofrivilligt arbetsls. Men om arbetsgivaren tvingas att dra ner s r det frsteligt att man frsker att behlla en som r 40 istllet fr en som nstan r pensions mssig.

S lnge man inte arbetat p bruket i 40 r s har vl mer eller mindre alla idag ett CV i ngon form? Om man inte har detta s tar det inte s lng tid att sammanstlla ett plus ett personligt brev. Om man inte har fr avsikt att f ett jobb s klarar man av att ska tillrckligt med jobb p ett par timmar per mnad p sin hjd. Bara att skicka samma CV och brev till alla. Att behva delta p lite aktiviteter d och d har jag svrt att se ska vara mer jobbigt n arbeta heltid p ett arbete dr man inte vill jobba.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vilka aktiviteter har du rd att gra om du lever p minimum?

Varfr skulle man behva leva p minimum? Finns ngot som heter sparkapital samt att det finns en hel del aktiviteter som inte kostar ngot eller p sin hjd ngra hundra i rsavgift i en frening. Knns som du behver vidga dina vyer.

Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Tnk p att arbetsfrmedlingen har ftt nya riktlinjer frn regeringen. Nu ska du flytta om det finns jobb p annan ort annars riskerar du att frlora a-kassan.

Att ska jobb r inte samma sak som att f jobb, s lnge du inte fr ett jobb trots att du sker s kan du inte tvingas flytta.

Citat:
Du lr frr eller senare bli less p att g hemma

Varfr skulle man g hemma? Dem allra flesta har olika hobbyisar som man kan sysselstta sig med.

Citat:
A-kassan snks inte utan den hjs och det blir lttare att kvalificera sig. Det som ndras r att man inte kan sla kvar i a-kassan hur lnge som helst utan att anstrnga sig att f ett nytt jobb...

Hur ska man mta denna anstrngning? Idag mts den p antalet skta jobb och vilka aktiviteter man deltar i, ska detta ndras? Om man inte har fr avsikt att f ett nytt jobb samtidigt som nivn p ersttningen r sekundr s knns det inte som ngot strre problem att leva p a-kassa ngra r. Om man skulle f en praktikplats eller dylikt s fr man vl ta det eller finna ett stt att gra sig omjlig p.
Citera
2024-07-16, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Varfr skulle man behva leva p minimum? Finns ngot som heter sparkapital samt att det finns en hel del aktiviteter som inte kostar ngot eller p sin hjd ngra hundra i rsavgift i en frening. Knns som du behver vidga dina vyer.

Under frutsttning att du inte p ngot stt nd snyltar p vlfrdssystemet. Hur mycket pengar tror du att du behver i sparkapital om du gr i pension vid 50-55 rs lder?

Det r nog okey om du rknar med att leva till du blir 63 r, men de allra flesta av oss kommer att leva till vi blir 80-90 r. Att d klara av sin ekonomi utan arbetsinkomster utan enbart sparkapitalinkomster krver att man har sparat ihop flera miljoner.

Allting kommer att bli dyrare under de 30 r som du inte gr ngonting. Om du tycker att du just nu har rtt okey med pengar fr att klara din vardag om du gr i pension nu, s innebr det inte att du har tillrckligt med pengar om 20 r. Det r drfr jag tror att flertalet som skulle sluta jobba i frtid kommer att leva p minimumniv.
Citera
2024-07-16, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Du lter som en sosse. Till ca 90 % bekostas a-kassan av staten, som i sin tur finansierar det via en en del av arbetsgivaravgifterna. En hemfrskring r en frskring, finansieras helt av de frskrade och varierar dessutom beroende p risk etc. hos den frskrade.
Varfr ljuger du? 2023 motsvarade finansieringsavgiften cirka 31 procent av den utbetalda arbetslshetsersttningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in