2024-07-14, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twuble
Ja, mycket bra pong. Handen p hjrtat s sger en del utrkningar att jag r nstan hemma finansiellt redan men vill man kunna sova gott om natten och ta en "hit" med en stor brsnedgng s br jag kra p ett par r till...men frsker nu tnka ett steg vidare och se om jag kan f tillbaka en del av de skattepengar som jag blivit rnad p genom ren...samvetet har ftt sig tillrckligt mnga trnar nu s brjar faktiskt vackla i att jag bryr mig inte om att bli en sn som jag sjlv har fraktat hela mitt liv, skiter i vilket numera egentligen.

Vet dock inte hur reglerna funkar nufrtiden, var senast arbetsls ett r i mitten av 90-talet

Okej. Jag har aldrig gtt p A-kassa men jag r Fire och skulle inte ha ngra moraliska problem med att dia bidrag nd. Vill du bolla din eventuella Fire fr du grna skicka meddelande. One more year syndrome r frdande fr folk i din situation!
Citera
2024-07-14, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man blir inte pensionr lngre vid 65 r, utan 67 r. Men visst det gr om ingen vill anstlla dig igen, fr ska jobb mste du.

Det finns ingen fast pensionslder lngre. Jag r fdd 1964 och kan ta ut allmn pension tidigast frn den mnad jag fyller 64 r. Tidigare rgngar har kunnat ta ut pension frn 62 rs lder.

Jag r nu arbetsls sedan i hstas och knner rligt talat att det inte r s illa. Fr se om jag frsker mig p att leva p A-kassa/Aktivitetsstd nda fram till 64 rs lder.
Citera
2024-07-14, 21:05
Medlem
Jag r hemma redan ekonomiskt och kan i princip pensionera mig, men varfr ska man leva p mindre pengar de resterande 40-50 ren? Det blir dessutom vldigt trkigt att leva utan karrir, speciellt om man mste spara p pengarna och inte kan gra massa aktiviteter.

Mycket roligare att ha ett bra arbete (leta fr sjutton eller starta eget fretag) n att sitta som pensionr och titta p tv resten av sitt liv som ju kan bli 30-40 r med dagens livslngder.
Citera
2024-07-14, 21:10
Medlem
Knner de som blivit uppsagda 1,5 r fre nskad pension och de har tvingats att beska Arbetsfrmedlingen tv gnger i veckan fr att vara med p fr dem meningslsa aktiviteter. Dessutom krav p att skriva CV och ska mngder av jobb. Deras kommentarer har varit att det r betydligt enklare att arbeta n att vara ofrivilligt arbetsls. Men om arbetsgivaren tvingas att dra ner s r det frsteligt att man frsker att behlla en som r 40 istllet fr en som nstan r pensions mssig.
Citera
2024-07-14, 21:16
Medlem
Tratten52s avatar
Vanligt. Har en bekant, var statligt anstlld dessutom blev uppsagd vid 63 med 1rs uppsgningln och resten av tiden akassan till pension vid 65. Det kan bara vara i Sverige p hela klotet som en sdan sak kan hnda. Sociala betala 😀
Citera
2024-07-14, 22:44
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten52
Vanligt. Har en bekant, var statligt anstlld dessutom blev uppsagd vid 63 med 1rs uppsgningln och resten av tiden akassan till pension vid 65. Det kan bara vara i Sverige p hela klotet som en sdan sak kan hnda. Sociala betala 😀

Lter bra. Man ven kan gra sig omjlig fr t ex chefer och bli utkpt med 8-12 mnadslner. Dock funkar nog bara p kommunala/statliga arbetsplatser.
Citera
2024-07-14, 22:44
Medlem
ugglapugglas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twuble
Hypotetisk fundering:

Lt sga att ngon sger upp sin egen anstllning vid t.ex. 64rs lder.

Denne skriver in sig p arbetsfrmedlingen, tar 45 dagars karens och lever drefter p A-kassa under 300dgr innan vergng till pensionsuttag.

Gissningsvis r det svrt att bli erbjuden ny anstllning vid aktivt jobbskande i den ldern, speciellt om det inte finns en intention att ta ett nytt jobb.

Omoraliskt kan man tycka, men hur fungerar systemet, finns det ngot som hindrar att systemet utnyttjas s hr?

Och hur skulle det funka om man gr det nnu tidigare och har cash vid sidan av...typ vid 55?

Rent hypotetiskt fungerar det, dock mste du aktivitetsrappportera 6-20 arbeten varje mnad om det inte finns skl fr annat. Fr att inte f sanktioner och slutligen mista ersttningen helt.
Om du skulle vara fortsatt arbetsskande efter 300 dagar s erbjuds du jobb och utvecklingsgarantin. D ska du ha en aktivitet frn dag 1 (i de bsta av vrldarn). Det vill sga vara hos en aktr, utbildning etc.
Citera
2024-07-15, 00:35
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag r hemma redan ekonomiskt och kan i princip pensionera mig, men varfr ska man leva p mindre pengar de resterande 40-50 ren? Det blir dessutom vldigt trkigt att leva utan karrir, speciellt om man mste spara p pengarna och inte kan gra massa aktiviteter.

Mycket roligare att ha ett bra arbete (leta fr sjutton eller starta eget fretag) n att sitta som pensionr och titta p tv resten av sitt liv som ju kan bli 30-40 r med dagens livslngder.
S en pensionrs enda liv r att titta p tv? Du vet inte vad du talar om.
Citera
2024-07-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
S en pensionrs enda liv r att titta p tv? Du vet inte vad du talar om.

Vilka aktiviteter har du rd att gra om du lever p minimum?
Citera
2024-07-15, 00:50
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Vilka aktiviteter har du rd att gra om du lever p minimum?
Nu verkar ju inte ts vara utfattig s vem har pratat om minimum?
Citera
2024-07-15, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu verkar ju inte ts vara utfattig s vem har pratat om minimum?

Men slutar man jobba spass tidigt och brjar spendera sina pengar s r det frmodligen jttekul de frsta 2-3 ren, men sedan ska ju stackarn leva p sin lilla pension i 30 r till.
Citera
2024-07-15, 01:07
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Men slutar man jobba spass tidigt och brjar spendera sina pengar s r det frmodligen jttekul de frsta 2-3 ren, men sedan ska ju stackarn leva p sin lilla pension i 30 r till.
D fr man skaffa kolonilott och odla sin egen mat. Och plocka svamp och br i skogen. Sedan r aktiviteten att laga mat frn grunden. Motion fr man p kpet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in