2024-07-14, 22:31
Medlem
Hej!

Som rubriken lyder arbetar jag som åklagare. Tänkte att jag eventuellt kan bidra med ett annat perspektiv och erfarenheter än mina manliga kollegor, och bidra till insyn genom att upplysningsvis besvara diverse spörsmål om yrket och relaterade ämnen.

Kommer av förklarliga skäl inte svara på frågor som kan identifiera mig eller min arbetsplats. Inte heller på frågor av sexuell natur.

Varsågoda, börja fråga. :-)
Citera
2024-07-14, 22:36
Medlem
Finns det ouppklarade fall där det i ditt skrå råder nån form av konsensus om hur det ändå ligger till?
Citera
2024-07-14, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuttasLidkrantz
Finns det ouppklarade fall där det i ditt skrå råder nån form av konsensus om hur det ändå ligger till?

Det skulle jag absolut säga. Ibland blir ju ett ärende ”polisiärt uppklarat” som det heter, men det finns inte tillräckligt stark bevisning eller liknande enligt domstolen, och personen frias. Mordet på Linda Chen i Falun är väl ett känt sådant exempel.
Citera
2024-07-14, 22:40
Medlem
Vad är orsaken till att du inte svarar på frågor av sexuell karaktär? Gökas det så friskt med kriminella att du inte vill berätta om det?
Citera
2024-07-14, 22:40
Medlem
Vilka tankar hyser du rörande den kvinnliga åklagare med kopplingar till gängkriminalitet som nu riskerar avsked?
Citera
2024-07-14, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Vad är orsaken till att du inte svarar på frågor av sexuell karaktär? Gökas det så friskt med kriminella att du inte vill berätta om det?

Nej det har jag aldrig hört talas om. Mest en brasklapp eftersom jag i trådstarten uppgett mitt kön och vet hur nivån då kan bli.
Citera
2024-07-14, 22:44
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honosapiens
Hej!

Som rubriken lyder arbetar jag som åklagare. Tänkte att jag eventuellt kan bidra med ett annat perspektiv och erfarenheter än mina manliga kollegor, och bidra till insyn genom att upplysningsvis besvara diverse spörsmål om yrket och relaterade ämnen.

Kommer av förklarliga skäl inte svara på frågor som kan identifiera mig eller min arbetsplats. Inte heller på frågor av sexuell natur.

Varsågoda, börja fråga. :-)

Varför lyfter du fram just ditt kön i trådstarten?
Det är säkert inte oväsentligt, men borde saker som socioekonomisk bakgrund, uppväxtförhållande, familjesituation och kanske rent av ålder/generationstillhörighet vara minst lika intressant i sammanhanget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyscripter
Vilka tankar hyser du rörande den kvinnliga åklagare med kopplingar till gängkriminalitet som nu riskerar avsked?

Hyser inga tankar om henne personligen, tycker mest det är skamligt gjort och skadligt för myndighetens interna säkerhet samt anseende. Men det var nog en tidsfråga innan något sådant skulle hända, tyvärr.
Citera
Medlem
Hur tung bevisning behöver finnas och hur troligt är det att man tar sig an och driver ett åtal? Om jag förstått det rätt skall det finnas tillräckligt god bevisning och/eller sannolikhet att person i fråga kan komma att leda till domstolsbeslut och påföljd för den åtalade för att åklagaren skall driva fallet, men att det finns olika bedömningar exakt vad det kan innebära, människor kan ha olika bedömningar och synsätt m.m. Det ska ju också vara någorlunda rättssäkert. Så det är väl mer en generell fråga hur ni avgör vilka fall som prioriteras att drivas på, får ni välja som enskilda åklagare eller får ni fallen tilldelade utan att ha så mycket att avgöra själva eller säga till om?
Senast redigerad av Levitah 2024-07-14 kl. 22:47.
Citera
2024-07-14, 22:46
Medlem
Hur stor andel av rättegångarna måste ni använda tolk?
Citera
2024-07-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honosapiens
Det skulle jag absolut säga. Ibland blir ju ett ärende ”polisiärt uppklarat” som det heter, men det finns inte tillräckligt stark bevisning eller liknande enligt domstolen, och personen frias. Mordet på Linda Chen i Falun är väl ett känt sådant exempel.
Det måste vara oerhört frustrerande att VETA men inte kunna bevisa. För jag utgår ifrån att majoriteten av alla åklagare ändå värderar rättssäkerheten högre än sin egen karriär. Min syster jobbar också inom juridiken.
Citera
2024-07-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Varför lyfter du fram ditt kön i trådstarten?
Det är säkert inte oväsentligt, men borde saker som socioekonomisk bakgrund, uppväxtförhållande, familjesituation och kanske rent av ålder/generationstillhörighet vara minst lika intressant i sammanhanget?

Eftersom män och kvinnor generellt fungerar ganska olika och bemöts olika av andra, så även inom rättsväsendet.
För att besvara dina frågor; Övre medelklass, oproblematisk Svensson-uppväxt, sambo, millennial.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in