• 1
  • 2
2024-07-15, 19:49
Medlem
Någon som läser eller läste under uppväxten, Rosa Pantern, på svenska eller valfritt språk?

Tänkte bestålla några nummer på svenska från Tradera, på svenska, 1980-tal..

Kommentar rent generellt om Rosa Pantern som serietidning? Endast för barn de svenska Rosa Pantern? Funkar för vuxna?

Sökte men hittade ingen egen tråd för Rosa Pantern som serietidning.

Väl mött!
Citera
2024-07-15, 19:51
Medlem
Rosa Pantern funkar både för barn och vuxna. Den har typ dubbla budskap. Trevlig läsning
Citera
2024-07-15, 20:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Jag såg de tecknade Rosa Panter-filmerna som barn och älskade dem, har sett om en del filmer i vuxen ålder med stor behållning, ibland är de rätt "smarta" och underfundiga faktiskt. Kan tänka mig att serietidningarna håller samma nivå.
Citera
2024-07-15, 20:18
Medlem
akutaccents avatar
Spelet Hokus Pokus Panter var ett trevligt spel när man var liten. Också dubbla budskap i det spelet.
Citera
2024-07-15, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Rosa Pantern funkar både för barn och vuxna. Den har typ dubbla budskap. Trevlig läsning

Tackar låter lovande.
Citera
2024-07-15, 20:47
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackwards
Någon som läser eller läste under uppväxten, Rosa Pantern, på svenska eller valfritt språk?

Kommentar rent generellt om Rosa Pantern som serietidning? Endast för barn de svenska Rosa Pantern? Funkar för vuxna?

Väl mött!

Av det lilla jag läst minns jag den som stel och opersonlig, så som serieversioner av filmfigurer ofta blir – en gräll billighetsutgåva i stil med serietidningarna med Helan & Halvan, Charlie Chaplin, Katten Felix osv. Men sannolikt har jag fel, för ett anmärkningsvärt faktum är att när Seriefrämjandet år 1977 på uppdrag av Kooperativa Förbundet skrev en rapport över den svenska seriemarknadens utbud var just Rosa Pantern en av de få serietidningar som fick ett mycket gott betyg. Medan t.ex. Kalle Anka blev hårt kritiserad.
Citera
2024-07-15, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Av det lilla jag läst minns jag den som stel och opersonlig, så som serieversioner av filmfigurer ofta blir – en gräll billighetsutgåva i stil med serietidningarna med Helan & Halvan, Charlie Chaplin, Katten Felix osv. Men sannolikt har jag fel, för ett anmärkningsvärt faktum är att när Seriefrämjandet år 1977 på uppdrag av Kooperativa Förbundet skrev en rapport över den svenska seriemarknadens utbud var just Rosa Pantern en av de få serietidningar som fick ett mycket gott betyg. Medan t.ex. Kalle Anka blev hårt kritiserad.

Oj. Förväntade mig inte så positiva svar. Känns som jag hittat guld nu ungefär haha.
Citera
2024-07-15, 21:19
Avstängd
Citat:

Väl mött!
Jag har Rosapantern på facebook kommer filmklipp imellanåt. gick på TV när jag var runt 6-8 å jag är född 1962 gick sent så jag fick bråka med mamma för att få se på TV,n
Citera
2024-07-15, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Jag såg de tecknade Rosa Panter-filmerna som barn och älskade dem, har sett om en del filmer i vuxen ålder med stor behållning, ibland är de rätt "smarta" och underfundiga faktiskt. Kan tänka mig att serietidningarna håller samma nivå.

Jag gillar DuckTales som ett sidospår men ska kolla upp Rosa Pantern mer allmänt också nu känner jag.

Sidospår:

Citera
2024-07-15, 22:15
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Jag gillar DuckTales som ett sidospår men ska kolla upp Rosa Pantern mer allmänt också nu känner jag.

Sidospår:

Håller med, klockren låt. Hmm...DuckTales minns jag inte, men får koll upp.
Citera
2024-07-16, 05:39
Medlem
Citat:

Väl mött!
Jag läste som barn (bland mycket annat) några Rosa Pantern som just svensk serietidning på 80-talet. Minns den inte direkt som fantastiskt... Men några humoristiska guldkorn. Bl a första gången jag såg ett skämt jag ibland använder själv än i denna dag! RP ska söka jobb som trummis och presenterar sig själv och sin musikstil med "Jag går ut för fullt och ökar hela tiden!" Har senare sett den frasen på andra håll också och undrar om det var ett stående skämt redan innan eller om det faktiskt myntades där och då?
Citera
2024-07-16, 10:20
Jag läste tidningen och såg den tecknade varianten innan jag så filmerna med Peter Sellers. Minns att jag blev missnöjd eftersom de filmerna inte innehöll någon rosa panter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in