Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-07-16, 02:50
Medlem
Mobilkatts avatar
Vilken är den optimala tiden för ett podcast-avsnitt? Tänker då på att vissa avsnitt eller serier man lyssnar på är väldigt variabla, allt från 25min - 2 timmar. Gillar ni långa avsnitt som gärna är 90min+ eller letar ni efter avsnitt med en "lagom" speltid på 30-45 min?
Citera
2024-07-16, 03:15
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Om du är JRE 3 timmar annars max en timme.
Men det beror på ämnet och syftet så klart.
Citera
2024-07-16, 07:37
Medlem
Briasccas avatar
Föredrar kortare podar än 30 minuter, 20-25 är bäst.

Är programtiden längre blir kvaliteten snabbt lidande av dåligt manusarbete, man kan helt enkelt inte göra tillräckligt bra research för att leverera innehållsrika program vecka efter vecka.

De långa podformaten tillkortakommanden avslöjar sig direkt genom att de blir pladdriga, skrattiga och fyllda av meningslös spekulationer som man inte gjort tillräckligt bra researcha om, och som är olidligt tråkigt att lyssna till.

Det är som när journalistintervjuer oftast avslutas med "vad kommer att hända nu då?" eller "vad händer i framtiden?". Ja, det är det ingen som vet. Berätta i stället om de faktorer som påverkar frågan/ämnet, istället. Alltså bättre analys, inte meningslösa förutsägelser.
Citera
2024-07-16, 10:28
Medlem
beror väl lite på ämnet och vilka man vänder sig till.

vänder man sig till dagens unga, då är väl allt över 5 minuter för långt
Citera
2024-07-16, 11:09
Medlem
Mobilkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Föredrar kortare podar än 30 minuter, 20-25 är bäst.

Är programtiden längre blir kvaliteten snabbt lidande av dåligt manusarbete, man kan helt enkelt inte göra tillräckligt bra research för att leverera innehållsrika program vecka efter vecka.

De långa podformaten tillkortakommanden avslöjar sig direkt genom att de blir pladdriga, skrattiga och fyllda av meningslös spekulationer som man inte gjort tillräckligt bra researcha om, och som är olidligt tråkigt att lyssna till.

Det är som när journalistintervjuer oftast avslutas med "vad kommer att hända nu då?" eller "vad händer i framtiden?". Ja, det är det ingen som vet. Berätta i stället om de faktorer som påverkar frågan/ämnet, istället. Alltså bättre analys, inte meningslösa förutsägelser.

Precis, skulle specificerat min fråga bättre. Finns dom som pladdrar om allt mellan himmel och jord upp till 2.5 tim (!) men om man lyssnar på en podcast med ett tema och struktur för avsnittet (true crime, dokumentär, intervju etc)
Så ligger nog dom flesta på max en timme?
Citera
2024-07-16, 15:00
Medlem
Tranquility Bass avatar
Runt en 60 minuter är oftast lagom tycker jag, mer än en så och det blir för många svårt att hålla uppe kvalitén som andra påpekat. Man kan även titta på SR där deras dokumentärer och andra liknande program som sänds i radio oftast klockar in på runt en timme och man räknar bort musik och annat., att det är så är knappast någon slump.

I andra hand är 25 - 30 minuter en favorit då det är lagom om man har lite tid över och vill lyssna på ett helt avsnitt.
Citera
2024-07-16, 19:15
Medlem
Finns en anledning till varför varenda akademiska föreläsning är 45 minuter lång innan det är dags för paus annars finns risken att folket tappar fokus och tröttnar på att lyssna. Glömt vad studien hette men du kan säkert googla fram det.

Själv lyssnar jag inte på podcasts väldigt ofta men när det är något jag är nyfiken på så är det 2x speed som gäller för 9/10 poddare suger och har ingen röd tråd.
Senast redigerad av sweetcrypto 2024-07-16 kl. 19:18.
Citera
2024-07-16, 19:29
Medlem
Beror på ämne

Komedi räcker 1h

Släpper Carlin ett Hardcore History så får det gärna vara 6h+
Citera
2024-07-16, 19:33
Medlem
Lyssnar mest på true crime, historiepoddar och random tingel tangel snack.

Har alltid på poddarna i bakgrunden medans jag jobbar eller gör nånting annat så för egen del finns det ingen gräns på längd. Gillar bara att ha nånting på i bakgrunden.
Citera
2024-10-09, 21:01
Medlem
Vill säga en timme men lyssnar nog egentligen bara en halvtimme max.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in