Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-07-19, 14:40
  #25
Medlem
Är ju inte direkt tomten som alltid är det dyra. Såg på taxeringen att vår tomt bara är värd ca 600 000 och då bor vi hyfsat centralt och den är rejäl , medan själva byggnaden är värd miljoner. Så, det kan bli svårt att bli av med ett hus i Robban sedan, då grannhuset kostar typ 300 000 och ditt nybygge miljoner.

Bodde en gång faktiskt i en liten by i inlandet där två bröder blivit mångmiljonärer på lotto tror jag det var och de byggde ett väldigt fint hus på en sån enkronastomt och bodde där hela livet!
__________________
Senast redigerad av Florman 2024-07-19 kl. 14:49.
Citera
2024-07-19, 15:10
  #26
Medlem
idiamindadas avatar
Många kommuner säljer tomter för en krona under förutsättning att man bygger inom en viss tid. Tyvärr är det aldrig några attraktiva tomter.
Citera
2024-07-19, 16:31
  #27
Medlem
Bygger du ett hus för 2-3 miljoner är inte tomtpriset en speciellt stor post. En attraktiv tomt i närheten av en stad kostar runt 1 miljon och då får du tillbaka pengarna när du säljer, vilket du INTE gör i Robertsfors.

Sen vet jag inte hur vattentätt avtalet om 5 års boende är. Detta bör undersökas då man inte kan avtala om vad som helst. Tvivlar på att Robertsfors kommun har landets bästa jurister.
Citera
2024-07-19, 16:47
  #28
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-for-en-krona

Kan ni tänka er att flytta till Robertsfors för 1 kr men kravet är att du bygger ett trähus och bor kvar i minst 5 år.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att bo i Norrlands inland. Vilka fördelar tror ni det finns att bo i Robertsfors?
Att tomten är gratis förändrar inte det faktum att det är en fruktansvärt dålig affär att bygga hus i Robertsfors. Tobins q-index för Robertsfors är 0,41. Dvs försäljningspriset för ett hus är 41% av produktionskostnaden.

Att tomten kostar 1 kr räcker inte. Den skulle kostat typ -1.000.000 för att få någorlunda lönsamhet i affären. Dessutom kan du inte bygga vilket hus som helst, utan det är tydligen stora krav på utförandet från kommunens sida. Plus en massa andra krav och svindlande straffavgifter om du bryter mot kraven.

Det är väl typiskt för hur kommuner agerar. De vill desperat få folk att flytta till just deras kommun. Men när de väl är där börjar kommunen på alla sätt att djävlas med sin nye invånare och framför allt plocka honom på pengar på alla tänkbara sätt.
Citera
2024-07-19, 16:55
  #29
Medlem
DieselnDusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-for-en-krona

Kan ni tänka er att flytta till Robertsfors för 1 kr men kravet är att du bygger ett trähus och bor kvar i minst 5 år.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att bo i Norrlands inland. Vilka fördelar tror ni det finns att bo i Robertsfors?
Nä fy fan!
Här kommer det att bära av söder ut.
Citera
2024-07-19, 17:11
  #30
Avstängd
alicia66s avatar
Absolut tänk att slippa alla gapiga muslimer och alla deras ouppfostrade ungar.
Citera
2024-07-19, 17:42
  #31
Medlem
Livet är för kort för att bo i en sån håla.
Jag hade inte ens bott där mot betalning.
Citera
2024-07-19, 18:09
  #32
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-for-en-krona

Kan ni tänka er att flytta till Robertsfors för 1 kr men kravet är att du bygger ett trähus och bor kvar i minst 5 år.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att bo i Norrlands inland. Vilka fördelar tror ni det finns att bo i Robertsfors?

Robersfors är inte riktigt "Norrlands inland"...
Citera
2024-07-19, 18:45
  #33
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Runt 50 minuter till 1 timme. Norrbotniabanan som gubben ovan skriver ska vara tillgänglig om ca 8 år. Pendling blir lättare



https://www.trafikverket.se/vara-pro...rrbotniabanan/

Och med detta kommer också babberiet som ett brev på posten. Billigare bostäder och mindre polisiär närvaro, samt tågförbindelse med rimliga tider till Umeå...

Kyss idyllen adjö och hälsa Muhammed, Aisha och deras 8 barn välkomna.
Citera
2024-07-19, 19:33
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-for-en-krona

Kan ni tänka er att flytta till Robertsfors för 1 kr men kravet är att du bygger ett trähus och bor kvar i minst 5 år.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att bo i Norrlands inland. Vilka fördelar tror ni det finns att bo i Robertsfors?

Inga fördelar.

Jag skulle inte flytta dit på fem år även om jag fick fem miljoner för det.

Kan man däremot bara flytta dit på "pappret", och skita i att vistas där så kommer saken i annat läge. Men känns inte lockande att tvingas investera ett par mille i ett hus som blir värdelöst sedan.
Citera
2024-07-19, 19:35
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Att tomten är gratis förändrar inte det faktum att det är en fruktansvärt dålig affär att bygga hus i Robertsfors. Tobins q-index för Robertsfors är 0,41. Dvs försäljningspriset för ett hus är 41% av produktionskostnaden.

Att tomten kostar 1 kr räcker inte. Den skulle kostat typ -1.000.000 för att få någorlunda lönsamhet i affären. Dessutom kan du inte bygga vilket hus som helst, utan det är tydligen stora krav på utförandet från kommunens sida. Plus en massa andra krav och svindlande straffavgifter om du bryter mot kraven.

Det är väl typiskt för hur kommuner agerar. De vill desperat få folk att flytta till just deras kommun. Men när de väl är där börjar kommunen på alla sätt att djävlas med sin nye invånare och framför allt plocka honom på pengar på alla tänkbara sätt.

Ja, exakt. Det blir som att göra en affär där man säljer sin själ till djävulen.
Citera
2024-07-25, 22:40
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Ett litet Systembolag finns där och två mataffärer. Systembolaget ligger gångavstånd från Coop. Sen en begravningsplats, vad mer kan herrn önska?

Det går definitivt att pendla till Umeå. Tar ca 50 minuter en väg. Nackdelen är vinterhalvåret. Inte så kul att köra bil med snö, is och mörker.



Runt 50 minuter till 1 timme. Norrbotniabanan som gubben ovan skriver ska vara tillgänglig om ca 8 år. Pendling blir lättare



https://www.trafikverket.se/vara-pro...rrbotniabanan/
Kan vem som helst köpa en tomt där eller måste man bo där ?Hade varit kul och spendera en fem kronor som investering
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in