Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-19, 23:27
  #1
Medlem
greenbombss avatar
Jag har varit på jakt efter en kostym ett tag men har svårt att få det att passa snyggt . Tar därmed varmt emot tips för hur jag kan hitta en bra kostym som sitter fint.

Jag är en normalbyggd man i 30-års åldern runt 180 cm, 75 kg tung. Problemen som uppstår när jag prövar kostymer är att det sitter tight på helt fel ställen. Jag har relativt bred kropp upptill, ca 105 cm runt bröstkorgen men midjan är smal, runt 79 cm vilket innebär att storleksrekommendationerna ger mig en 46a i byxa men 50/52 i kavaj. Resultatet blir att en kavaj som är bra i axlarna är katastrof i längd och midja, samtidigt som en byxa som är bra i midjan är superslimmade över låren. Är det så att jag ska jag välja en rymlig kavaj och byxa och sy in där det sitter löst eller finns det särskilda modeller att kika efter? Hur gör ni som är i samma situation som mig och som vill bära kavaj eller kostym då och då?
Har funderat på att skräddarsy en kostym men prislappen blir lite väl hög för min ekonomi.

Tacksam för tips och råd!
Citera
2024-07-19, 23:31
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Jag har varit på jakt efter en kostym ett tag men har svårt att få det att passa snyggt . Tar därmed varmt emot tips för hur jag kan hitta en bra kostym som sitter fint.

Jag är en normalbyggd man i 30-års åldern runt 180 cm, 75 kg tung. Problemen som uppstår när jag prövar kostymer är att det sitter tight på helt fel ställen. Jag har relativt bred kropp upptill, ca 105 cm runt bröstkorgen men midjan är smal, runt 79 cm vilket innebär att storleksrekommendationerna ger mig en 46a i byxa men 50/52 i kavaj. Resultatet blir att en kavaj som är bra i axlarna är katastrof i längd och midja, samtidigt som en byxa som är bra i midjan är superslimmade över låren. Är det så att jag ska jag välja en rymlig kavaj och byxa och sy in där det sitter löst eller finns det särskilda modeller att kika efter? Hur gör ni som är i samma situation som mig och som vill bära kavaj eller kostym då och då?
Har funderat på att skräddarsy en kostym men prislappen blir lite väl hög för min ekonomi.

Tacksam för tips och råd!
Såg att Samir badran (PH-killen) jobbar på något slags kostymställe. Kolla hans instagram, tror att man kan fixa skräddarsydda kostymer hos honom. Du kanske ta en bild med honom också
Citera
2024-07-19, 23:33
  #3
Medlem
Onaniprodukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenbombs
Jag har varit på jakt efter en kostym ett tag men har svårt att få det att passa snyggt . Tar därmed varmt emot tips för hur jag kan hitta en bra kostym som sitter fint.

Jag är en normalbyggd man i 30-års åldern runt 180 cm, 75 kg tung. Problemen som uppstår när jag prövar kostymer är att det sitter tight på helt fel ställen. Jag har relativt bred kropp upptill, ca 105 cm runt bröstkorgen men midjan är smal, runt 79 cm vilket innebär att storleksrekommendationerna ger mig en 46a i byxa men 50/52 i kavaj. Resultatet blir att en kavaj som är bra i axlarna är katastrof i längd och midja, samtidigt som en byxa som är bra i midjan är superslimmade över låren. Är det så att jag ska jag välja en rymlig kavaj och byxa och sy in där det sitter löst eller finns det särskilda modeller att kika efter? Hur gör ni som är i samma situation som mig och som vill bära kavaj eller kostym då och då?
Har funderat på att skräddarsy en kostym men prislappen blir lite väl hög för min ekonomi.

Tacksam för tips och råd!

Vad för kostymer är det du har testat?
De kavajer som är bra över axlar: Är de för långa menar du? Och för breda nertill?

Det är visserligen inte alls särskilt dyrt att skräddarsy en kostym. Det är väl vad jag skulle rekommendera såvida du inte tror att din kroppsbyggnad kommer ändras markant inom den närliggande tiden(?)

Se det i sådana fall som en investering; en kostym du kan använda i många, många år framöver
Citera
2024-07-19, 23:38
  #4
Medlem
mikaelss avatar
Kolla Suit Supply, de gör MTM, det är inte skräddarsytt, men anpassat efter dig, måttsytt. De låter dig dessutom välja storlek på byxa och kavaj separat: https://suitsupply.com/sv-se/men/suits/mix-and-match
Citera
2024-07-20, 00:44
  #5
Medlem
Nu kanske jag har missuppfattat dig och förslaget är jättedumt men Dressman säljer ju inte hela kostymer utan seperata delar.
Så det är möjligt att ha 46 i byxor och 154 i kavaj om du vill.
Citera
2024-07-21, 19:14
  #6
Medlem
Ta måten på din kropp, sedan på kostymer eller jackor (där axlarna och armarna sitter som de ska på en kostym) som du tycker sitter bra och skönt och jämför det sambandet. Med dessa måten kan du hitta väldigt mycket vintage online. Har köpt flertal kostymer/kavajer från Sellpy med endast minimala eller absolut inga defekter huvudtaget. Made in Sweden tweed kostym för 450kr i utmärkt storlek. Detta är såklart om man har budget i åtanke som jag har, men ska man köpa en kostym köper man antingen vintage eller så spenderar man mycket pengar på en skräddarsydd kostym. Alla mellanmjölks alternativen är inte värt pengarna i mina ögon.

ps/edit: Vintage kostymer eller helt enkelt kostymer med en äldre typ av passform är mycket mer förlåtande i många aspekter,(storleksmässigt) de ska inte sitta tajt runt midjan, benen ska vara breda och knappunkten på jackan låg.
__________________
Senast redigerad av Jasevt 2024-07-21 kl. 19:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in