Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-03, 17:41
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvankacuteTrump
Harris ser alltså ut att förlora valet som det ser ut nu, hon underpresterar grovt i opinionen jämfört med Clinton och Biden och Trump är ju alltid underskattad med flera procent i undersökningar.

Så en ganska stor fördel för Trump just nu.
Fast är Trump underskattad? Vi kan jämföra med SD i Sverige, som ju underskattades tidigare av opinionsinstituten, men de lärde sig med tiden och lyckades förutse deras väljarandel bättre. Så kan det vara med Trump också.
2024-09-03, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Mycket spännande, Polymarket ger nu Trump +4

https://x.com/Polymarket/status/1830983281556476392

Bra!! Polymarket har jag inte sett tidigare. Mycket intressant.
2024-09-03, 17:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgMorot
Antal elektorer utgår från delstaternas folkmängd.
Ja, det gör det, men som du nog vet är det inte proportionellt. Dvs t ex dubbelt så stor folkmängd ger färre än dubbelt så många elektorer. I t ex Wyoming motsvaras en elektor av 193,000 människor, medan en elektor i Texas eller Kalifornien motsvaras av fler än 700,000.

https://usafacts.org/visualizations/...epresentation/

Ännu värre är det i senaten där varje stat har två senatorer oavsett folkmängd.

Och eftersom tRump och hans GQP har sitt starkaste stöd i just dessa stater, så gynnas de av detta, och kan vinna valen till både senaten och till president, trots färre röster.
Senast redigerad av nerdnerd 2024-09-03 kl. 17:45.
2024-09-03, 17:50
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Popular vote är givetvis viktigt, men USA består av fristående delstater och hur knasigt det än kan tyckas vill de små och medelstora staterna ha något att säga till om. Att Trump leder i fler stater än Harris är ju också en geografisk vinst, i princip hela USAs geografiska yta är Trump country. Små öar är Harris.

För övrigt ser vi ju hur det går i EU när Tyskland Frankrike Italien som har röststarka A aktier styr stor del av vår framtid i Sverige.

Det finns mao både för och nackdelar.
Sverige har faktiskt ett oproportionerligt STORT inflytande i EU, på liknande sätt som att alla dessa glesbefolkade tRump-stater har det i USA. En svensk röst ger mer inflytande än en tysk.
2024-09-03, 18:08
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Allt detta måste du ju backa upp med något.

Amatören kan väl börja? Om du vill så kan du inleda ditt menlösa försvarstal med att berätta varför just du tycker ActiVotes poll är bra.
Yeah think we're going to have to discontinue using ActiVote beginning with today's model run. It's a cool app but not a scientific poll. I just downloaded the app from London and said I was Trump-Allred crossover voter from Texas, no attempt to verify ID whatsoever.

https://x.com/NateSilver538/status/1830907139511996460
(FB) Harris vs. Trump: opinionsundersökningar
2024-09-03, 18:21
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Fast är Trump underskattad? Vi kan jämföra med SD i Sverige, som ju underskattades tidigare av opinionsinstituten, men de lärde sig med tiden och lyckades förutse deras väljarandel bättre. Så kan det vara med Trump också.
Väljare som röstar republikansk är definitivt underskattad i de allra flesta OU, valresultaten i 2016 och 2020 är perfekta expemplen på just det.
2024-09-03, 18:25
Medlem
Citat:
Harris ser alltså ut att förlora valet som det ser ut nu, hon underpresterar grovt i opinionen jämfört med Clinton och Biden och Trump är ju alltid underskattad med flera procent i undersökningar.

Så en ganska stor fördel för Trump just nu.

Sist jag kollade, vilket var 30 min sedan, så ledde Harris med 6%.
Pollen var presenterad av ABC.

Har något nytt hänt de senaste 30 min?
2024-09-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ja, det gör det, men som du nog vet är det inte proportionellt. Dvs t ex dubbelt så stor folkmängd ger färre än dubbelt så många elektorer. I t ex Wyoming motsvaras en elektor av 193,000 människor, medan en elektor i Texas eller Kalifornien motsvaras av fler än 700,000.

https://usafacts.org/visualizations/...epresentation/

Ännu värre är det i senaten där varje stat har två senatorer oavsett folkmängd.

Och eftersom tRump och hans GQP har sitt starkaste stöd i just dessa stater, så gynnas de av detta, och kan vinna valen till både senaten och till president, trots färre röster.
Men i princip hela new England och hawaii är ju blått. Det är ju pyttesmå stater. Varför inte dela upp Wyoming i fyra stater?
2024-09-03, 18:35
Medlem
Ouelets avatar
Citat:
Oj en poll av deras tio senaste visar på en +1 för Harris och vänstern börjar gråta av lycka...

Varför är vänsterextremister så korkade. Dessutom måste Harris vinna med upp emot 4% för att ha en chans.
Sorterar man bort datan som kommer från pissluffare som dig så mår man inte bara bättre, man får även fram bättre siffror. De vansinnigt höga partiregistreringarna leder även tankarna till mellanårsvalet -- då man överskattade Trumpväljarnas pissluffar-röst otroligt mycket.
Last 15 days - both state and national polling have converged. The battleground average is a little better than this - and suggests Harris is up by 4.7% (historically the battleground average is more predictive than national polling).

https://x.com/dcg1114/status/1830958778172264478
https://x.com/bryan_howa16073/status...86808681038162
2024-09-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
PANG!!! Trumpen är på gång!

1) På RealClearPolitics ser jag inga förändringar idag mer än att bettingsiffrorna förändrats. 49,7% för Trump mot 48,8% för Skrattande Kamelen. Jag drar inga slutsatser över hur folket spelar.

2) Men vi har en liten förändring i 538, igår var Kamalas ledning sammanvägt 47,1% mot 43,8% men idag står det sammanvägt 47,1% mot 43,9%.

3) Små institut som Redfield och Activate har kommit in med att ledningen för Kamala är endast 2%.

Som alla vet behöver Kamala en ledning med 4% så detta håller inte. Man satsade på fel häst eller rättare sagt kamel.

Ikväll skall jag se hur en del youtuber bedömer läget. Visst är detta spännande!

Var kommer de här 4% ifrån?
2024-09-03, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Var kommer de här 4% ifrån?

Det är en trådsanning. Man antar att Trump ständigt underskattas och man jämför med 2016 och med 2020.

Jag studerar frågan, men de flesta är nog överens att Kamalas ledning är för liten. En av Aftonbladets kommentatorer delar min uppfattning om att Kamala hänger på gärdsgårn...

Men jag får återkomma med mer substans senare i veckan.
2024-09-03, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är en trådsanning. Man antar att Trump ständigt underskattas och man jämför med 2016 och med 2020.

Jag studerar frågan, men de flesta är nog överens att Kamalas ledning är för liten. En av Aftonbladets kommentatorer delar min uppfattning om att Kamala hänger på gärdsgårn...

Men jag får återkomma med mer substans senare i veckan.
Du kan ju suga på att i RCP average så har Harris idag ökat till plus 1.9% (från 1.8%).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in