Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Haha, jag gillar din optimism men osvuret är bäst i det här valet, demokraterna är ju djävligt kreativa när det gäller att hantera rösträkning och annat så jag ropar inte hej förrän rösterna är räknade.
Om allt varit normalt så inser ju alla att med Kamala Harris siffror så går det inte att vinna, de är så dåliga att inte ens "popular vote" är inom räckhåll men valen i USA har gått långt från att vara säkra och hyfsat pålitliga till enligt mig ett rent förfall, allt detta kan skyllas på demokraterna, deras makthunger och synsättet att "ändamålet helgar medlen" gör att det fortfarande trots Trumps övertag är osäkert.
Jag håller med dig, viktigt att inte ta ut något i förskott. Jag har alltid utgått ifrån att demokraterna (avsett Biden eller Harris) kommer att vinna popular vote av den enkla anledningen att demokrater alltid är mer röstbenägna än vad republikaner är. Skulle Trump även få en majoritet när det gäller popular vote så är det bara en bonus.
Demokraternas hopp just nu står till att Harris skulle vara
underskattad i opinionsundersökningarna. Än så länge har jag inte sett några data som indikerar att så skulle kunna vara fallet. Tittar man på faktorer som:
- Andelen registrerade republikaner jämfört med demokrater (49% mot 42% enligt Gallup)
- Andelen väljare som tycker att landet är på väg åt fel håll (inget regerande parti har behållit makten med nuvarande siffror)
- Andelen fackanslutna som föredrar Trump (två tredjedelar)
- Trumps favorability rating (44,5% vilket är bland det högsta som uppmätts, mycket högre än när han vann mot Hillary)
- Förtidsröstandet (där demokraternas övertag inte är i närheten av vad det behöver vara i det här läget)
Och så vidare. Svårt att komma på någon faktor som mätningarna skulle ha misslyckats med att fånga upp. Min känsla är snarare att hon är något överskattad. Men som sagt, inget är ju helt säkert.