Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ouelet
Och hur ser din version av verkligheten ut då? Du verkar ganska säker på dina egna tolkningar, så kan du inte göra oss tjänsten och berätta mer utförligt varför just din knapphändiga verklighetsbild stämmer bättre än t.ex. den Steve Kornacki redogör för? Kvinnorna verkar ju ha lessnat, så varför ska vi misstro deras missnöje när Dobbs-effekten är ett vida känt fenomen idag?
June: DMR poll has Trump +18 vs. Biden in Iowa

July 29: Iowa’s six-week abortion ban goes into effect with intense controversy and news coverage

September 22: DMR poll shows 59-37% opposition to new abortion law — 69% among women. Also shows Trump lead over Harris at just 47-43%

All fall: Saturation ad spending and campaigning on abortion by Dem candidates in the state’s two toss-up House races

Now: Final DMR poll has massive gender gap pushing Harris into 47-44% lead

https://x.com/SteveKornacki/status/1853094916567495115

Att Demokraterna vinner Iowa ger 5ggr pengarna. Du kommer att bli stormrik!
2024-11-04, 07:41
Medlem
DjPuttes avatar
https://www.youtube.com/watch?v=EQJ2RRNuV9U
Ang Red Wave polls 2024 intressant så JA verkliga poll är Harris är upp likväl!
2024-11-04, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemskeSven
Bra svenska där, kamrat!
De som borde veta vem som vinner är de stora opinionsinstituten. Bara de vet hur mycket de har kompenserat för att de har legat lågt vad gäller Trumps opinionssiffror i valen 2016 och 2020. Om de inte har justerat för det vinner Trump klart. Men jag tror på att de gjort det och överkompenserat. Så tror på en Harrisvinst även om jag tror att Trump skulle bli en bättre president.
Är ju helt sjukt hur oddsen har ändrats på tex Polymarket på ett par dagar Från 30 % övertag för Trump till 8 %.Låter som att det är folk som vet något som har väntat med att betta til oddsen var extrema för Trump.
2024-11-04, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Man kan tycka att världens rikaste land med massa elituniversitet borde kunna klämma fram ett par seriösa valprognoser i stället för att svämma över media med massa löjliga 500-respondent polls. Men de vill väl hellre ha en ny (billig) varje dag för att få lite clicks och tittarsiffror. Något institut eller universitet borde göre en stor seriös undersökning och sälja till olika media. De kan ju ändå göra sina vinklade tolkningar utifrån den, haha. Nä men en bra undersökning kan de ju analysera på olika sätt och bryta ner. Lite kvalitet framför kvantitet!

(Det är som valprognosernas fast fashion. Tröjor som inte håller första tvätten.)

Fast det är ju inte universitetens uppgift att prognostisera val i förväg för oss nyfikna. Statsvetare analyserar hellre efter ett val väljarflöden, demografiska förändringar och sociala skillnaders påverkan. Sådant kräver omsorgsfull tidskrävande förskning.
Varför är det så viktigt att på förhand gissa hur ett val ska sluta?
2024-11-04, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så är det i allra högsta grad.

Eller så har folk lärt sig att andra makter kan spela bort några röster och tippa valet till sin kandidat så nu gör alla sin plikt , på båda sidor
2024-11-04, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LBeria
Fast det är ju inte universitetens uppgift att prognostisera val i förväg för oss nyfikna. Statsvetare analyserar hellre efter ett val väljarflöden, demografiska förändringar och sociala skillnaders påverkan. Sådant kräver omsorgsfull tidskrävande förskning.
Varför är det så viktigt att på förhand gissa hur ett val ska sluta?
Jag vet, det är opinionsinstitut som brukar göra valundersökningar. Menar mer att kompetensen och resurserna finns. Vet inte vilka opinionsinstitut de har som sysslar med detta. Om det är seriösa beställningar som saknas? Partierna tar tydligen fram (eller beställer) interna polls som inte publiceras som antagligen ger bättre insikter. Problemet är kanske att det inte finns någon som vill betala och publicera stora och ambitiösa undersökningar.
2024-11-04, 08:06
Avstängd
Jag började fira Harris vinst idag!!! Imorgon är bara den obligatoriska räkningen av röster.
2024-11-04, 08:12
Medlem
Det är dags för den slutliga förutspåelsen.
Iowa..tror jag ändå att Trump kommer att vinna.
Jag tror vidare att Trump vinner Arizona,North Carolina samt Georgia..även om Georgia kan komma att bli jäkligt close.
Jag tror att Harris vinner Wisconsin samt Michigan.

Detta lämnar Nevada samt Pennsylvania.

Det blir ett vått finger i luften likt inför valet 16.Jag går på den jag känner äger momentum sista veckan.
Det finns en svag,men vad jag tycker ändå skönjbar tendens i det samlade pollmaterialet som indikerar att det är Kamala Harris som har det denna gång.

Jag tror härför att Harris kommer att vinna Pennsylvania,vilket kommer att ta henne till den magiska siffran 270.
Nevada känns närmast omöjligt,men jag har känslan av att Harris kan ha vänt på kuttingen i den delstaten..och eftersom jag nu måste bestämma mig så tror jag att Harris vinner även här.

Summa summarum sista snacket innan valet så har jag ändrat mig.
Jag tror att Kamala Harris kommer att bli USAs näste President.
Procentuppskattning sannolikhet för detta ligger någonstans norr om 50 och söderom 55...53-47 till förmån Harris.

Snart vet vi.Jag kommer inte att ändra denna min gissning.
2024-11-04, 08:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag tror vidare att Trump vinner Arizona,North Carolina samt Georgia..även om Georgia kan komma att bli jäkligt close.

Det blir ett vått finger i luften likt inför valet 16.Jag går på den jag känner äger momentum sista veckan.
Det finns en svag,men vad jag tycker ändå skönjbar tendens i det samlade pollmaterialet som indikerar att det är Kamala Harris som har det denna gång.

Jag tror härför att Harris kommer att vinna Pennsylvania,vilket kommer att ta henne till den magiska siffran 270.
Nevada känns närmast omöjligt,men jag har känslan av att Harris kan ha vänt på kuttingen i den delstaten..och eftersom jag nu måste bestämma mig så tror jag att Harris vinner även här.

Procentuppskattning sannolikhet för detta ligger någonstans norr om 50 och söderom 55...53-47 till förmån Harris.

Håller med dig. Nu lutar det eventuellt åt att Harris även tar en eller flera delstater från Trump då republikanska väljare har börjat hoppa över till hennes sida.
Trump är utarbetad och trött nu och har börjar göra bort sig i sina tal vilket märks. Han gick ut för hårt visar det sig och har totalt kollapsat i helgen. Hur förödande detta är får vi se på valdagen, men jag tror Harris vinner med god marginal.
2024-11-04, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Jag vet, det är opinionsinstitut som brukar göra valundersökningar. Menar mer att kompetensen och resurserna finns. Vet inte vilka opinionsinstitut de har som sysslar med detta. Om det är seriösa beställningar som saknas? Partierna tar tydligen fram (eller beställer) interna polls som inte publiceras som antagligen ger bättre insikter. Problemet är kanske att det inte finns någon som vill betala och publicera stora och ambitiösa undersökningar.

Universiteten är extremt kommunististiska.

De har inget intresse av att göra "riktiga" ou som ska försöka spegla verkligheten.
2024-11-04, 08:22
Medlem
Citat:

Ja, Harris kommer vinna. De har momentum och fått stora grupper av ungdomar som annars har lågt valdeltagande att registrera sig och förhandsrösta. Stort deltagande av kvinnor och entusiasm på välbesökta rallies.

Det har talats om unga svarta och latino män som gått till Trump, men detta är ändå små grupper med lågt valdeltagande. White suburban women däremot är ett enormt väljarblock där många verkar ha fått nog av Trump.

Trumpkampanjen kan man undra om de ens har några strateger - förolämpar och alienerar grupp efter grupp. Kvinnor, kattägare, barnlösa, soldater och veteraner. Bara den där komikern på NY-rallyt lyckades ju på ett par minuter förolämpa afroamerikaner, puertoricaner och latinos i allmänhet.

Har Trump ens förberett sina tal numera eller står och bablar och rantar improviserat?
Senast redigerad av TigerKid2 2024-11-04 kl. 08:26.
2024-11-04, 08:28
Medlem
Citat:

Bra sammanfattning och jag håller till stor del med. Jag skulle tro att Harris vinner samtliga de tre "Blue Wall/ Rust Belt"-staterna, PA/MI/WI (till stor del med hjälp av kvinnliga valjare och latinos) och kanske även Nevada. Möjligen även Georgia, även om det är osäkert och lär bli minst lika jämnt som förra gången.

Iowa är osäkert, vi får väl se. Arizona lär nog gå till Trump, men jag tippar att det blir jämnt där.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in