Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrochMr
Det är just detta, som gör polls från USA ointressanta.
Olika läger jobbar med sina polls. En massa bias polls.

Amerikanerna har gjort val och en mängd andra saker, till en gimmick.
Polls får tas för vad de är. En partsinlaga och någon tjänar pengar på dessa.

Ligger mycket sanning i detta du säger. Inte helt lätt att komma fram till sanningen bakom dessa polls.
2024-11-04, 15:32
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det där tror jag inte det minsta på. Däremot har Harriskampanjen fört propgandareklam om just det där hur "förtryckta" fruarna är av sina män och att dom endast blir fria om dom röstar på roboten och det tomma skalet Harris.

Mycket kvinnoförnedrande reklam där man försöker förmedla att kvinnor är hjärndöda våp och inte kan tänka själva. Det visar Demokraternas taskiga kvinnosyn.
Frågan är hur de kvinnliga väljarna i OU (och ännu mer på valdagen) reagerar på Trumps svar på detta, nämligen att fruarna visst ska berätta för sina män vem de tänker rösta på, också i "dåliga förhållanden". Om tillräckligt många kvinnor reser sitt från sitt arsle och går och röstar så kommer Trump, statistiskt sett, ha minimala chanser.
2024-11-04, 15:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ok.
Nu är detta den stora tråden för polls. Har du bommat det?
Uppenbarligen är det väldigt viktigt för många som skriver inlägg.
Varför gör du inlägg i en tråd som du inte är intresserad av?

Tänkte att någon expert borde det finnas bland alla som gör inlägg.

Nu frågade du så här:
Har någon polls tagit upp detta med Puerto Ricanerna. Att de är missnöjda.

Hur fångar generella polls upp, om en stor grupp plötsligt är missnöjda?
Mitt inlägg handlade om att opinionsundersökningar kan vara rätt dåliga på att fånga upp vad människor sedan röstar på eller det kan vara så att folk säger vad de tycker i en opinionsundersökning, men sedan inte alls röstar. Är gruppen puertoricaner enhetlig och skulle de ha röstat på Trump om de inte blivit »missnöjda«? Det finns så många aspekter på detta att man måste känna till mer än bara vad någon säger vid ett visst tillfälle. Den som baserar sin röst på ett enstaka uttalande från en komiker som man inte gillar är ju helt enkelt efterblivet. Vad det handlar om är ju att pro-Harris-media försöker hänga upp negativa uttalanden mot Trump. Det finns ingen som sagt att alla puertoricaner tycker det som dessa medier uppmanar till. De flesta kanske redan är Harris-sympatisörer.
2024-11-04, 15:36
Medlem
Vart kan man se i realtid hur röstningen går?
2024-11-04, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Alltså..imorgon natt.

När stänger det i Pennsylvania, och att det börjar delges resultat därifrån ?

När det är sagt, så förväntar jag att Trump inleder starkare där i.o.m att man blir färdig snabbare på själva landsbygden, mot att det tar längre tid i de större städerna. I städerna förväntar jag att Harris gör det bättre.

Exakt så föreställer jag mig också valnatten. En ledning för Trump när landsbygdsrösterna och rösterna i de mindre städerna har räknats.

Harris plockar in försprånget senare men ingen vet om det räcker. Jag kunde följa det ganska väl i förra valet då Biden till slut vann. Krisen uppstod i Georgia, en förtroendekris. Fusk eller icke fusk---det är frågan.
2024-11-04, 15:41
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Vart kan man se i realtid hur röstningen går?

SVT2 sänder från 22.00 imorgon men om det är jämt kan det ta flera dagar innan det blir klart.
2024-11-04, 15:47
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ett par andra grupper i Pennsylvania.
Amish folket. Om de röstar alls. Sist röstade på Trump.

Ukrainaamerikaner. En ökänd grupp. Sägs vara misstänksamma mot Trumps fredsplan.

Om Ukraina, skulle falla, så är Polen näst på tur(sägs det). 800 000 Polen-amerikaner i Pennsylvania.

Kan polls fånga detta, med de metoder som nämnt i tråden?
Pollsutfrågare: Är du av polsk/Ukrainsk ursprung? Följer du kriget? Är kriget viktigt för dig?

Ska man sedan lägga in detta i undersökningen, av 800 personer?

Går det till så?
Eller är det detta som gör utgången blir så annorlunda?

amerikaner med polskt påbrå bryr sig ungefär lika mycket om polen som italienskamerikaner bryr sig om italien, dvs försumbart lite. de flesta av dom kom för 100+ år sedan då den "demokratiska maskinen" gav dom hjälp med jobb och bostad mot att de röstade på demokraterna. det kallades machine politics. nu röstar de nog lika heterogent som andra amerikaner, möjligen mer konservativt pga religiositet.
2024-11-04, 15:49
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Exakt så föreställer jag mig också valnatten. En ledning för Trump när landsbygdsrösterna och rösterna i de mindre städerna har räknats.

Harris plockar in försprånget senare men ingen vet om det räcker. Jag kunde följa det ganska väl i förra valet då Biden till slut vann. Krisen uppstod i Georgia, en förtroendekris. Fusk eller icke fusk---det är frågan.

2000 vann Bush jr över Al Gore och det var jämt i Florida och det påstås att det var valfusk.

Förresten detta enda valet som kufen Lichtman fått fel på i de senaste 10 presidentvalen.

När det gäller Pennsylvania tror jag att det kan vara mycket poströster och då drar det ut på tiden.
2024-11-04, 15:56
Medlem
Fibululans avatar
Nu har oddset på Trump sjunkit från i morse 1.72 till 1.66..
Han kommer vinna valet 😱
2024-11-04, 16:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Folk har inget val. De måste rösta på Trump eller Harris. Det är meningslöst att rösta på Jill Stein eller någon annan kandidat.

De kan välja att inte rösta, vilket många (ungefär 30 procent) gör.
2024-11-04, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
SVT2 sänder från 22.00 imorgon men om det är jämt kan det ta flera dagar innan det blir klart.

Aah okej.. tack!
2024-11-04, 16:13
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De kan välja att inte rösta, vilket många (ungefär 30 procent) gör.

Men många väljare väljer istället att rösta mot den kandidat de gillar minst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in