Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-23, 23:06
  #13
Medlem
Sarkoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palle-Kuling-
När det gäller hoj så tycker jag att du skall köpa en begagnad. Dessa små hojar körs inte så hårt och omkullkörningarna sker inte i så höga hastigheter så de slits inte så hårt. Det kan dock vara bra att känna till att reservdelar till crossar generellt är ganska dyra, så om du skall köpa begagnat så ska du köpa en hoj i bra skick. Att köpa en rishög och tänka att du skall "fixa till den" för att komma undan billigare kommer inte att funka. Några tusenlappar i lägre inköpspris äts upp väldigt snabbt när man börjar köpa delar. En begagnad hoj i bra skick är min rekommendation.

Om det skulle visa sig att din grabb är för stor för en PW50/TTR50 så skulle jag vilja avråda från att gå direkt på en KTM 50SX. Det kan funka, men oftast blir denna hoj för "vass" för någon som aldrig har kört innan även om man är stor och stark för sin ålder. Den tål inte att "fisköras" utan då bränner man kopplingen och man surar ner den och så blir den svårstartad och det blir tråkigt, med ledsna barn och en jävla massa mekande. Då får man istället gå på en större nybörjarhoj.

Storebrodern till PW 50 heter PW80
Samma hoj men med lite större ram, lite större hjul och en 80-kubiksmotor med treväxlad manuell växellåda och centrufugalkoppling. (PW50 är helautomat)
https://www.blocket.se/annons/jamtla...w80/1401082844

Storebrodern till TTR50 heter Yamaha TTR90 eller TTR110 eller Honda CRF70 eller CRF 110 eller Kawasaki KLX 110.

https://www.blocket.se/annons/kronob...art/1001516560

Skillnaden mellan PW och TTR:
PW har tvåtaktsmotor, helautomat på 50-kubikaren, halvautomat på övriga och finns inte med elstart.
TTR har fyrtaktsmotor, alla storlekar halvautomat samt finns med elstart.

När det gäller skydd så får man jaga på blocket, marketplace samt försöka hålla sig väl med de andra föräldrarna och höra efter om det finns något man kan få köpa. Det man inte får tag i begagnat får man köpa nytt. Skydd och kläder till barn är oftast lite billigare än till vuxna. Här kan du kolla lite priser på nytt.

https://www.24mx.se/

När det gäller verktyg så börja med det du har och komplettera allt eftersom när du märker vad du behöver. Det finns ingen anledning att köpa något "på chans". Verktyg från Biltema duger till en början, tills man lärt sig vad man behöver och vad man vill ha.

Mekmatta, mekpall, dunk, mätglas, olja och andra småprylar är ju sådant som man kan försöka förhandla sig till när man köper hoj, för att få ner kostnaden lite. Även kläder och skydd kan ju finnas hos säljaren om man köper hoj privat. Speciellt om det är någon som skall sluta.

Kanontips! Känner mig mycket klokare nu. Ja nej det är nog rätt som du säger. En hoj i hyfsat skick är nog att föredra framför någon som måste skruvas på från dag 1. Jag håller utkik efter utrustningen du nämnde här i svaret. Ser fram emot att lära mig mera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in