• 1
  • 2
2024-07-22, 12:23
Medlem
alfamisos avatar
Rapport SVT1 igår 21/7 19:30

https://www.svtplay.se/video/jmyJDvq...-30?video=visa

Kriminologen i inslaget nämner 9 000 anmälningar. Det avser väl per år? Vet någon?
Mörkertalet torde väl vara 10 gånger så stort.

Hur vanligt är detta?

Kan ju också drabba privarpersoner = påhittad bötning.

Att gäng kommer till restaurang och dagligen äter gratis under hot har jag hört talats om i Gottsunda.

Gissar att beskyddarverksamhet sammanlagt kan dra in mycket mer pengar än annan kriminalitet inkl. narkotika och bedrägerier.
Citera
2024-07-22, 12:39
Medlem
kalkryggars avatar
Det har alltid varit en grej. Men det har sannolikt vuxit nu under senaste tio åren när polisen slängt in handduken och låter gängen härja fritt.

Samhället är i fritt fall och inom en snar framtid så kan man nog räkna med att gängen kommer gå på alla möjliga företag. Vanliga It-företag.

Jag vet en kille som satt på ett sånt där co-working kontor. Där var det någon blatte (som han sa) som började prata med honom och var trevlig. Han sa att han rekommenderat kunder att höra av sig och så vipps ville han ha pengar för det. Det blev en hotfull stämning av det och det visade sig att han hade bearbetat flera andra företagare som suttit där och skulle ha deras pengar.

Så vi kliver helt klart in i en ny värld nu när polisen har gett sitt godkännande för de kriminella gängens organisationer att göra som de vill.
Citera
2024-07-22, 12:42
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag vet en kille som satt på ett sånt där co-working kontor. Där var det någon blatte (som han sa) som började prata med honom och var trevlig. Han sa att han rekommenderat kunder att höra av sig och så vipps ville han ha pengar för det. Det blev en hotfull stämning av det och det visade sig att han hade bearbetat flera andra företagare som suttit där och skulle ha deras pengar.

Så vi kliver helt klart in i en ny värld nu när polisen har gett sitt godkännande för de kriminella gängens organisationer att göra som de vill.
Du tänker att det var en gängmedlem på ett co-working-kontor?
Citera
2024-07-22, 12:52
Medlem
alfamisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA

Klanmedlem snarare.
Citera
2024-07-22, 14:37
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:

Japp!

Egentligen en ganska naturlig utveckling. Där sitter många ensamföretagare och tjänar ett ganska ok uppehälle. Kan man då klämma ett par gubbar på några tusenlappar i månaden så blir det en god förtjänst.

Han berättade att "blatten" verkade ha kollat upp honom för han kände till belopp från bokföringen och sånt. Han ville därför ha redovisat vilka företag som var kunder så han kunde peka ut vilka han rekommenderat och för de ha provision.

Nu är han på en annan co-working, och rekommenderar alla att säga till "blattar" som kommer och är trevliga att man är en student som har köpt sig en plats att studera på. Då finns det inte gärna några pengar att klämma någon på.

En jävligt dyr plats att studera på för jag tror att han betalar för att sitta i loungen typ 5 000 kr/mån.
Citera
2024-07-22, 21:38
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Japp!

Egentligen en ganska naturlig utveckling. Där sitter många ensamföretagare och tjänar ett ganska ok uppehälle. Kan man då klämma ett par gubbar på några tusenlappar i månaden så blir det en god förtjänst.

Han berättade att "blatten" verkade ha kollat upp honom för han kände till belopp från bokföringen och sånt. Han ville därför ha redovisat vilka företag som var kunder så han kunde peka ut vilka han rekommenderat och för de ha provision.

Nu är han på en annan co-working, och rekommenderar alla att säga till "blattar" som kommer och är trevliga att man är en student som har köpt sig en plats att studera på. Då finns det inte gärna några pengar att klämma någon på.

En jävligt dyr plats att studera på för jag tror att han betalar för att sitta i loungen typ 5 000 kr/mån.
Nämnde han vilket gäng killen tillhörde?
Citera
2024-07-22, 23:02
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Nämnde han vilket gäng killen tillhörde?

Det tror jag inte han har någon aning om. Men han trodde att han kom in som gäst via ett annat företag som var där.

Han berättade också att det var viktigt att kolla upp först vad för policy co-working stället har. För Arbetsförmedlingen har massa projekt som har platser på massa co-working företag. Så arbetslösa knep springer runt på vissa och för väsen så det kan likna biblioteket ibland (där är de inte tyst längre som det var förr i tiden). Men det är väl ett annat topic antar jag.
Citera
2024-07-23, 13:14
Medlem
alfamisos avatar
Här i texten är det fler detaljer om fallet som tagits upp av SVT:

"Enligt honom kräver de att han gör en första betalning på 300 000 kronor och sedan 50 000 kronor månadsvis, för att få vara kvar i området.
– De sa att för varje dag jag försenar betalningen måste jag betala 100 000 kronor i böter."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...etala-eller-do

Verkar inte hjälpa att en del kamerabevis finns och har lämnats till polisen. (Saknas det ljud på butikskameror??)
Citera
2024-09-25, 18:59
Medlem
alfamisos avatar
Nytt exempel, ett bland troligen 10-tusentals i Sverige:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-samurajsvard/

Mycket enkelt modus: Hövdingblattarna talar om för vilken som helst närningsidkare eller privatperson: "Du är skyldig oss 10 000, vi hämtar pengarna i morron, det är en första betalning, alternativt slår vi ihjäl dig/bränner ditt ställe/tar oss an dina barn som vi vet går på x-skolan/osv."

Detta inbringar troligen mycket mer än all annan kriminalitet sammantaget. Mörkertalet torde vara enormt.

Synpunkter? Observationer? Åtgärder?
Citera
2024-09-30, 10:04
Medlem
alfamisos avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...ngtvatten-okar

"Polisen märker också av att gängkriminella fokuserar mer på utpressning och hot för att driva in påhittade böter eller skulder."
Citera
2024-10-10, 09:57
Medlem
alfamisos avatar
DN idag: ”Gängen utpressar krögare - som väljer tystnaden”
I stadskärnor är de utsatta mestadels krögare, men i förorter och i mindre samhällen går dom på alla verksamheter.
Citera
2024-10-10, 11:42
Medlem
alfamisos avatar
https://www.dn.se/ekonomi/gangen-utp...jer-tystnaden/

"– Vi vet att det här är väldigt utbrett."

"..det inte finns mycket forskning på området, men hänvisar till en rapport som BRÅ släppte 2012. – Den visade en gigantisk ökning när det gällde utpressningsförsök, men det gäller ju de som har vågat anmäla. Mörkertalet är stort och den siffran finns ju inte, säger han."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in