Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-22, 18:42
Medlem
HBTKuks avatar
Ibland köper jag engångskameror för att ta finfina bilder vid vissa tillställningar. Gillar inte grejen med att ha allt digitalt, som motvikt tar jag analoga foton ibland.

Nåväl. När jag var mycket på festivaler brukade jag köpa med mig en drös kameror för cirka 30 spänn eller strax över. Detta var runt 2007 och åren däromkring.

I dag är den billigaste varianten på marknaden satt till 200 kronor. De flesta andra närmare 300 kronor. Vad motiverar denna prisökning?

Nån med ork kan gärna räkna ut vad en bild kostar med framkallning och allt - månne blir det dyrare än polaroid-bilder, som är kända för att vara en dyr form av analogfoto.

Glad hasch, systrar och bröder.
Citera
2024-07-22, 18:46
Medlem
Dust0rs avatar
Kan det ha med att de inte tillverkas i samma mängd idag som runt 2007? Ska du göra vinst på en såpass nichad produkt som det ändå är idag så måste priset gå upp.
Citera
2024-07-22, 18:47
Är det så konstigt då? 2007 tog väl en massa folk bilder med engångskameror. Hur många gör det idag? Kan faktiskt tycka att 200 kr är rimligt/i underkant sett till vad det måste kosta att fortsätta tillverka dessa när kunderna svikit.
Citera
2024-07-22, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
I dag är den billigaste varianten på marknaden satt till 200 kronor. De flesta andra närmare 300 kronor. Vad motiverar denna prisökning?

Bara filmen kostar 200 kr, i alla fall om man köper dem styckvis. Om du vill fotografera mycket varför köper du inte en enklare kamera då som inte är engångs. Trepack 135-film (35 mm) med 35 bilder kan du få för 400 kr. Framkallning och kopiering tillkommer: https://www.amazon.se/-/en/Photo-Rol...dp/B08D3X8P2H/
Citera
2024-07-22, 19:11
Medlem
2007, det är snart 20 år sedan
Citera
2024-07-22, 19:26
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Bara filmen kostar 200 kr, i alla fall om man köper dem styckvis. Om du vill fotografera mycket varför köper du inte en enklare kamera då som inte är engångs. Trepack 135-film (35 mm) med 35 bilder kan du få för 400 kr. Framkallning och kopiering tillkommer: https://www.amazon.se/-/en/Photo-Rol...dp/B08D3X8P2H/
Jag vill ju inte fotografera mycket, därför köper jag ibland engångs. Skulle mitt intresse öka köper jag förstås en flergångskamera.
Citera
2024-07-22, 21:00
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
2007, det är snart 20 år sedan
Få andra produkter har ökat i pris på samma sätt, enligt mig.

Har du några exempel? Jag kan ha fel.
Citera
2024-07-22, 23:12
Moderator
yz44s avatar
Med den ytterst lilla efterfrågan på engångskameror är det en gåta att de fortfarande tillverkas.

Alla har mobiltelefon med ok kamera i dag, dessutom enklare att dela bilderna med andra.
Citera
2024-07-23, 03:35
Medlem
Archytechtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Få andra produkter har ökat i pris på samma sätt, enligt mig.

Har du några exempel? Jag kan ha fel.

Efterfrågan är troligtvis väldig låg vilka leder till ett lågt produktionsantal. Att tillverka 10 av något kostar mer per styck än om du hade tillverkat 10000.

Jämför det med att du försöker få tag i en nyproducerad VHS-spelare. Det hade högst troligt kostat dig väldigt mycket mer än vad det gjort i slutet på nittiotalet.
Citera
2024-07-23, 07:45
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Varför fotograferar du inte bara med mobilen eller en digitalkamera och sedan får bilderna utskrivna på fotopapper?
Citera
2024-07-23, 10:25
Medlem
Det är filmen som ökat i pris väldigt mycket de senaste åren. Det sägs bero dels på brist på råvaror för filmtillverkning, dels på att tillverkarna skurit ner kraftigt på produktionskapaciteten, så att de inte kunnat möta den ökade efterfrågan när många ville börja plåta analogt igen.
Citera
2024-07-23, 11:17
Medlem
förut kunde man skicka in sina digitala bilder på nätet ock få de på papper ,kan man inte det längre ?
ock det flesta mobilkameror är nog bättre än engångskameror samt att man har sina bilder digitalt oxå
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in