2024-08-03, 15:36
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Vi vet inte vilka skador offret har eller hur hon har avlidit.
Hon skall ha avlidit av flera hugg i halsen - enligt media.
Journalister brukar inte dikta ihop sådana detaljer själva
Citera
2024-08-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Står ju i Expressen idag. Hon dog av flera knivhugg mot halsen.

Ok det har jag missat, har du länk till artikeln eller kan citera den. Jag hittar en artikel på expressen, men den är bakom betalvägg. Undrar hur de fått den informationen, har ju spridits sådana rykten tidigare.
Citera
2024-08-03, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Mycket klar bild?

Jag vet inte hur lång tid det kan ta för utredare och alla andra inblandade i att få en klar bild över händelseförloppet.

Att de på ca 12 dagar ska ha hunnit med att gå igenom alla telefoner från de i chatten, intervjua dem, mördarna, allt annat bevismaterial osv osv ... Har svårt att tro de hunnit få en mycket klar bild av det.

Kanske någon som är helt insatt i polisarbete (utan spekulationer) som kan bekräfta/dementera om det ens är rimligt att ha en mycket klar bild med så många inblandade på ca 12 dagar..
Jag tror man kan få en ganska klar bild av GMs telefoner. De verkar ju inte varit direkt försiktiga när det gällde självaste mordet så tror inte de heller varit det innan.

Dessutom är det nog en hel del utredare i detta högprofilfall, så 12 dagar känns som de borde ha en mycket klar bild, även om de kanske inte gäller som hårda bevis för allt så tror jag de vet mer eller mindre exakt vad som hänt vid detta laget.
Citera
2024-08-03, 15:39
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Vi har uppenbarligen olika syn på den enklaste förklaringen. För mig känns det mer långsökt att planera mord än misshandel, särskilt med sannolikhet i åtanke.
Att använda Okhamsrakkniv innebär inte att du tar det som är enklast och helst vill se - utan du ser på vad som är för handen och utgår från det.
Man behöver inte knivar och silvertejp för att ge någon en örfil.
Om man säger att man skall döda någon genom att hugga i halsen och sedan dödar någon genom att hugga i halsen, så är den enklaste förklaringen att syftet var att döda genom att hugga någon i halsen.
Citera
2024-08-03, 15:39
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Vad blir straffet? 1 år på ett LSU hem?

15-åringen genomgår väl just nu rättspsykiatriskt undersökning?

Tror inte att man kommer fram till att den var utom sina sinnes när brottet begicks.

Men, blir intressant att få ta del av.
Citera
2024-08-03, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuKinWangKa
Vi har uppenbarligen olika syn på den enklaste förklaringen. För mig känns det mer långsökt att planera mord än misshandel, särskilt med sannolikhet i åtanke.

Vad är sannolikheten att utgången blir om man tar med sig kniv och tejp samt gör allt för att man inte ska lämna några spår efter sig.
Är tanken att man bara ska skrämmas lite, njae, det imponerar inte särskilt.
Citera
2024-08-03, 15:41
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Mycket klar bild?

Jag vet inte hur lång tid det kan ta för utredare och alla andra inblandade i att få en klar bild över händelseförloppet.

Att de på ca 12 dagar ska ha hunnit med att gå igenom alla telefoner från de i chatten, intervjua dem, mördarna, allt annat bevismaterial osv osv ... Har svårt att tro de hunnit få en mycket klar bild av det.

Kanske någon som är helt insatt i polisarbete (utan spekulationer) som kan bekräfta/dementera om det ens är rimligt att ha en mycket klar bild med så många inblandade på ca 12 dagar..

Jag är inte direkt "insatt", men jag har hängt på Flashback ett tag, och det beror på vad för bevis polisen har/hittat, och vad åklagaren tycker räcker. Ibland har det räckt med EN film på mordet....

Här verkar de nog ha tillräckligt redan egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Den ena sms personal på SIS hem att hon mördat någon. Jaha, då visste dom att dom mördat E inte bara lämnat skadad.

Ja, och det var väl innan kroppen ens hade hittats?
Citera
2024-08-03, 15:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Mycket klar bild?

Det handlar om mycket unga förövare och då sätts stora resurser in. När det gäller så här unga så finns ett skyndsamhetskrav på utredningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Vad är sannolikheten att utgången blir om man tar med sig kniv och tejp samt gör allt för att man inte ska lämna några spår efter sig.
Är tanken att man bara ska skrämmas lite, njae, det imponerar inte särskilt.

Fast det där kan man väl inte beskylla dem för, när man dokumenterar och sprider det till en stor grupp.
Snarare som att de ville åka fast då.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Står ju i Expressen idag. Hon dog av flera knivhugg mot halsen.

Fast det är ju spekulationer tills dess att rättsläkaren är färdig med obduktionen.
Citera
2024-08-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Att använda Okhamsrakkniv innebär inte att du tar det som är enklast och helst vill se - utan du ser på vad som är för handen och utgår från det.
Man behöver inte knivar och silvertejp för att ge någon en örfil.
Om man säger att man skall döda någon genom att hugga i halsen och sedan dödar någon genom att hugga i halsen, så är den enklaste förklaringen att syftet var att döda genom att hugga någon i halsen.
Jag har inte insinuerat att det var en örfil som var planerad, utan ett väldigt grovt brott, dock inte mord.

Anser dock att i det ögonblicket de hugger henne i halsen så handlar det om mord, jag försöker inte försköna något utan spekulerar om de verkligen hade planerat på ett sådant vis och sedan genomfört det på det viset de gjorde. Tror de hade skött det snyggare om de faktiskt planerade att mörda henne.
Citera
2024-08-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
15-åringen genomgår väl just nu rättspsykiatriskt undersökning?

Tror inte att man kommer fram till att den var utom sina sinnes när brottet begicks.

Men, blir intressant att få ta del av.

Aha - trodde det var 13-åringen. Förvirrande med vem som är mgm1 och mgm2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in