2025-01-06, 13:40
Medlem
notknapparens avatar
Tillägg Maleks DNA på tejp mellan tågen:

A104/18:

"På andra sidan av lyktstolpen förbi blodbesudlingarna satt det en silvrig tejpbit
(BG91070-10) fastklistrad en bit upp på stolpen. På marken ca 1–2 meter bortom stolpen
låg det ytterligare en silvrig tejpbit (BG91070-7). Intill lyktstolpen låg det en grå plastpåse
(BG91070-8) och en sax (BG91070-9) med svart och rött handtag.
"
//
s.25:
"18. Tejpbitarna (BG91070 p. 7 och 10), DNA -och fingerundersökning samt
sammanpassning mot övriga tejpbitar som hade säkrats på målsägarens kropp.
Utdrag från NFC´s sakkunnigutlåtande, BG91070-7: [..] ”I ett undersökt
område på en tejpände påvisades DNA. Resultaten talar extremt starkt för att
DNA:t kommer från Rafaella Eliasson (Grad +4), om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.”
BG91070-10: [..] Resultaten talar extremt starkt för att huvuddelen av DNA:t
kommer från Melak Rasim Mohammed (Grad +4)
, om man bortser från
möjligheten att det kommer från en nära släkting.
"
//
s.28:
"2024-5000-
BG91070-10
Tejpbit Satt på stolpen mellan godsvagnar
(Markör Q)
"

A 104/27

"2024-5000-
BG91070-7
Tejpbit Låg på marken mellan godsvagnar
(markör N)
"
Citera
2025-01-06, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlu
Det kan inte bli aktuellt med rättspsykiatrisk vård för R eftersom det är ett juridiskt alternativ till fängelse, vilket hon är för ung för att dömas till. Domstolen kommer bara att avkunna ett beslut huruvida hon har begått de gärningar som åklagaren har åtalat henne för. Detta får sen utgöra en del av det underlag ur vilket socialtjänsten sen ska bedöma lämpliga åtgärder från. Att hon (eventuellt) konstateras skyldig till ett bestialiskt tortyrmord kommer alltså inte ens att noteras i belastningsregistret.

Jag undrar vilka barn som får rättspsykiatrisk vård. För unga tonårigar kan väl få det (?). Jag vet att domstolen inte dömer utan socialen ska bedöma åtgärder. Men kan soc. inte bedöma att psykvård vore ett alternativ? Eller måste psykvårdsbeslut komma från en domstol?
Så bir det väl SiS igen då.
Citera
2025-01-06, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
[/b]

Jag undrar vilka barn som får rättspsykiatrisk vård. För unga tonårigar kan väl få det (?). Jag vet att domstolen inte dömer utan socialen ska bedöma åtgärder. Men kan soc. inte bedöma att psykvård vore ett alternativ? Eller måste psykvårdsbeslut komma från en domstol?
Så bir det väl SiS igen då.

Det blir i mångt och mycket en fråga om olika begrepp. Rättspsykiatrisk vård kan aldrig bli aktuellt för icke straffmyndiga barn. Däremot kan psykiatrisk tvångsvård komma i fråga, även om jag tror att det är tämligen ovanligt bland barn. Jag ska erkänna att min kunskap härom är begränsad men nånstans står det att i så fall två oberoende läkare ska skriva på att sådan tvångsvård ska ske.
Citera
2025-01-06, 23:59
Medlem
Vet någon när sista rättegångsdag är?
Citera
Igår, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janibollen
Vet någon när sista rättegångsdag är?

17/1
Citera