2024-08-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Jag tror man behöver se nyanserat på situationen.

Det fanns väl någon anledningen till att barnen blev omhändertagna? Men jag vet också att det ibland är väldigt lite som krävs för att Soc omhändertar barn och ibland kan föräldrar bete sig på ett hemskt sätt utan att Soc gör ngt. Jag har inte mycket till övers för dem, men förstår också att deras arbete inte kan vara lätt.
I fallet med E håller jag med dig att de verkar har brustit grovt i hur de hanterar situationen (bl.a alla dessa placeringar), vilket är en del av anledningen till detta tragiska som hänt.

Det en del av oss reagerar på är när ni som försvarar mamman och menar att hon var så bra med E och E skulle haft det bättre hos sin mamma istf på ngt hem, att det va okej att släppa iväg sin 14-åriga dotter ensam så många mil bort m.m är att ni inte verkar se den problematik mamman verkar ha.

Att detta fruktansvärda som hände E i Landskrona medan hon för tillfället bodde hos sin mamma behöver inte enbart vara soc fel, mamman har också brustit. Sen förstår jag om mamman kan ha känt sig vingklippt av soc under åren och därför kände sig osäker i sin föräldraroll, men det är en förälders ansvar och meddela detta och be om hjälp. Om mamman bad om hjälp och stöd senast E bodde hos henne men inte fick det, ja då tycker nog iaf jag att i stort sett allt ansvar ligger på myndigheterna.
Tack för en mycket bra, och mycket möjlig riktig reflektion.
Citera
2024-08-12, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thecrafter
Jag kan bara hålla med dig. Tråden handlar mer om annat än själva brottet. Jag har själv påtalat detta två gånger tidigare och moderaterna har också påtalat det. Jag vet faktiskt inte vad man ska göra åt det. Från början läste jag alla inlägg, men har slutat att läsa dem som inte hör till ämnet.

Det verkar som om brottet väcker många känslor och att många har stort behov av att diskutera ämnen såsom samhällsutvecklingen där allt yngre begår brott, HVB- och SIS-hem, Bo's mamma etc. Detta är ämnen som har viss anknytning till brottet men inte leder till att man får mer klarhet i vad som egentligen hände den kväll/natt som Bo avled eller tar oss närmare lösningen. Initialt kan sådan "runtomkring-info" ha ett visst värde, men sedan måste man gå vidare. Kanske skulle man dela upp tråden i två olika trådar??? Ena tråden skulle då kunna handla om brottet och ligga kvar under "aktuella brottsfall. Den andra tråden skulle istället kunna ligga någonstans under "samhälle" och beröra sådant som föräldraansvar och samhällets ansvar när mycket unga person utsätts för och begår brott. Skulle det kunna vara en lösning? I så fall behöver en ny tråd skapas... Hur man gör det vet jag inte, men jag känner att denna tråd blir alltmer sönderspammad och alltmindre intressant att följa. Tråkigt kan i alla fall jag tycka.
100% enig!
Citera
2024-08-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
För det mesta är det så att den som skriver ett få antal inlägg i en tråd har en säker källa.
Det har visat sej i andra trådar.
Kom ihåg "kusinen" som blev bortdömd av många i början på tråden. Men sen, visa det sig att hen hade rätt i mycket och faktiskt satt på fakta. Det är mycket mer än många av oss har.
Citera
2024-08-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Jag tolkade att det tidigare hugget kan ha varit första hugget i benet, kan kniven ha varit blodig så att blodet i pannan kom från kniven.
Tycker att hon säger nåt i stil med: att hela kniven hade varit i henne. Inte säker men nåt i stil med det.

Varför jag undrade om det var fallet var för att klippet på 40 sek väl är det sista (ev det på 8sek men annars) och där ser man ju benen. Det var ett tag sedan jag såg klippen men har för mig att man inte ser någon skada på Es ben där...
Citera
2024-08-12, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellster777
Varför jag undrade om det var fallet var för att klippet på 40 sek väl är det sista (ev det på 8sek men annars) och där ser man ju benen. Det var ett tag sedan jag såg klippen men har för mig att man inte ser någon skada på Es ben där...

Nä, jag har heller inte sett nån skada, men dom kan ju ha huggit på benets undersida, eller benet som är borterst från kameran.
Citera
2024-08-12, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PartyOlof
Denna tråden börjar spåra. Bara ett oändligt tjatande om Emilias mamma. Som REDAN ÄR DISKUTERAT och färdig pratat om. Alla nya som kommer in. Läs sammanfattningen på 1a sidan. Där finns även länkar till alla LVU placeringar. Börjar bli riktigt jävla trött på dessa diskussioner om mamman och spekulationer. När all fakta redan finns. Sen latheten över att inte läsa och ställa frågor som redan har svarats på får ni sluta med. Vill man va här inne och diskutera fallet om VAD som skedde den kvällen så får ni även läsa igenom faktan först. Ni förstör hela tråden med diskussioner om sis hem och Emilias mamma. Moderatorerna har redan gett varningar för att ni spinner iväg och diskuterar annat. Så SLUTA NU! Ni som vill fortsätta diskutera mamman och sis hem får starta en egen tråd då.

Citat:
Ursprungligen postat av PartyOlof
Du och dina halmgubbar. Hade du läst från 1a sidan så hade du haft all fakta kring Emilias liv och hennes mamma. Men det är du antagligen för lat för. Dessutom diskuterar vi inte hennes mamma mer .UTAN om GM och vad som hände den kvällen

Har du slagit upp ordet hyckleri? Se ditt inlägg överst här, sen i nedre inlägget svarar du på ett 2-dagar gammalt inlägg som inte bidrar med nånting i diskussionen.
Ni är några "trådägare" här som anser vad folk får skriva och inte, men där ni själva skriver totalt värdelösa och irrelevanta kommentarer, (exemplet ovan), oneliners mm (vilket moderator också sagt till om) och därmed bidrar ni själva med spam i tråden. Låt moderatorerna rensa och sluta själva att bidra med nonsens när ni klagar på andra gällande just det.
Citera
2024-08-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Han är psykopat .
En annan här som inte klarar att hålla sig till ämnet utan går OT och leker hobbypsykolog.
Fint projicerande dessutom.
Vet du något mer om MGM?
Eller jobbar på Soc?
Kanske vet du lite mer om varför MGM tilläts få permiss trots tidigare hot med kniv mot flera tjejer?
Citera
2024-08-13, 00:11
Medlem
acid marias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtriologi
En annan här som inte klarar att hålla sig till ämnet utan går OT och leker hobbypsykolog.
Fint projicerande dessutom.
Vet du något mer om MGM?
Eller jobbar på Soc?
Kanske vet du lite mer om varför MGM tilläts få permiss trots tidigare hot med kniv mot flera tjejer?

Bra fråga. Hur kommer det sig att dessa sjuka individer fick permis? Uppenbart ett misstag, vilket ansvar har personal som godkänt det?
Citera
2024-08-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evaeva
Vem fan är du, en gnällg hobby snut..

Trött man blir på efterblivna personer som du..
Varför går du inte knullar en åsna som du brukar göra.

Va som jag misstänkte alltså.Ni försöker avleda och börjar tjafsa för ni själva antagligen har någon koppling till det aktuella fallet på ett eller annat sätt.

Är en viktig egenskap att vara just misstänksam när det kommer till brott och om man ska kunna lösa dessa.
Helt otroligt korkad kommentar och OT.

Du kan kanske svara på min tidigare fråga istället gällande MGM?
Citera
2024-08-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acid maria
[/b]

Bra fråga. Hur kommer det sig att dessa sjuka individer fick permis? Uppenbart ett misstag, vilket ansvar har personal som godkänt det?

Exakt. Fanns det inga som helst varningstecken de uppvisade innan, som utåtagerande beteende som kunde visa på hur helsike fel det va?
Och MGM som även hotat andra med kniv tidigare.
Och drogpåverkan?
Om de va det, hur kunde de missa det och ändå släppa ut dom på permiss?
Citera
2024-08-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Det var väl vid tågstationen innan hon hann åka någonstans har jag läst någonstan men det var kanske en trådsanning
Vilken tågstation?
Den gamla stationen där dådet begicks eller den "nya" stationen där tågen går?
Citera
2024-08-13, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xtriologi
Du fortsätter att projicera istället för att svara på en fråga som berör fallet. Så ja det gör en misstänksam.

Ge dem inte mer luft. Ignorera så försvinner trollen snart. Vi andra får försöka hålla oss till ämnet.

Blod droppen på Emilias panna? Var fan kommer den ifrån. Har kollat klippen. Ser inget hugg nånstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in