Flashback bygger pepparkakshus!
2024-07-23, 17:38
Medlem
Bamse92s avatar
Hej! Jag har beställt ett gåband från England och ångrade tyvärr köpet kort därefter men paketet hade tydligen redan skickats. Jag kontaktade butiken och fick adress osv för att kunna skicka tillbaka eländet. Men jag tänkte att jag kan ju bara ej hämta ut paketet så går det i retur automatiskt och jag slipper betala moms osv.

Då hävdar butiken att det inte går att göra så, då fraktbolaget ofta klistrar över den gamla lappen med den nya. Vad gäller? Dom bör väl kunna se på någon spårningslänk att den går i retur från mig eller?

MVH
Citera
2024-07-24, 21:26
Moderator
Maviels avatar
Övrigt - ämnen som saknar eget forum --> E-handel, frakt och konsumentfrågor
/Moderator
Citera
2024-07-25, 13:08
Medlem
micool87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92
Hej! Jag har beställt ett gåband från England och ångrade tyvärr köpet kort därefter men paketet hade tydligen redan skickats. Jag kontaktade butiken och fick adress osv för att kunna skicka tillbaka eländet. Men jag tänkte att jag kan ju bara ej hämta ut paketet så går det i retur automatiskt och jag slipper betala moms osv.

Då hävdar butiken att det inte går att göra så, då fraktbolaget ofta klistrar över den gamla lappen med den nya. Vad gäller? Dom bör väl kunna se på någon spårningslänk att den går i retur från mig eller?

MVH

Jag skulle kolla med det bolag som levererar. Alltså tex DHL, Royal Maili etc.
Har du kolli-ID så använd det vid kontakt med dem för hur du ska gå tillväga.
Citera
2024-07-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bamse92

MVH
Du har inte någon juridisk rätt att returnera en vara som du har köpt från England. Om du kan häva köpet så beror det på välvilja från säljarens sida.

Hur mycket pengar som du i så fall får är upp till säljaren. Så klart så vill de ha ersättning för frakten och det är inte orimligt att tro att sljaren även vill ha ersättning för hanteringskostnad.

Fraktbolaget har även rätt att få betalt för sin hantering gällande förtullning och såklart returfrakten.

Att bara strunta i att hämta ut paketet är fel väg att gå och det fråntar inte företagen möjlighet att kräva dig på ersättning för exempelvis moms hanteringen. Dessutom är det som sagt oklart om säljaren returnerar någon ersättning för varan.

I värsta fall så få du en faktura på returfrakten och momsen medan säljaren återtar varan och påstår att den "destrueras".
Senast redigerad av Mynicname 2024-07-27 kl. 18:16.
Citera
2024-07-27, 21:40
Avstängd
Nej du får betala frakt ditt pucko
Citera
2024-07-28, 10:51
Medlem
Bamse92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du har inte någon juridisk rätt att returnera en vara som du har köpt från England. Om du kan häva köpet så beror det på välvilja från säljarens sida.

Hur mycket pengar som du i så fall får är upp till säljaren. Så klart så vill de ha ersättning för frakten och det är inte orimligt att tro att sljaren även vill ha ersättning för hanteringskostnad.

Fraktbolaget har även rätt att få betalt för sin hantering gällande förtullning och såklart returfrakten.

Att bara strunta i att hämta ut paketet är fel väg att gå och det fråntar inte företagen möjlighet att kräva dig på ersättning för exempelvis moms hanteringen. Dessutom är det som sagt oklart om säljaren returnerar någon ersättning för varan.

I värsta fall så få du en faktura på returfrakten och momsen medan säljaren återtar varan och påstår att den "destrueras".

Säljaren har inga problem att ta tillbaka sin produkt.
Problemet såsom säljaren hävdar är att dom inte kan se att paketet dom får tillbaka är ”MITT”.

Säljaren är alltså en butik som i sin policy godtar returen inom 14 dagar efter leverans. Det enda som butiken hävdar är ett problem är att fraktbolaget klistrar returetiketten över den gamla. Jag undrar om det är skitsnack från deras håll då man bör kunna följa paketet elektroniskt.

Alltså jag behöver underlag att ge min bank för att kunna kräva tillbaka mina pengar om nu såsom jag tror säljaren spelar fulspel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in