Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-07-24, 13:38
  #1
Medlem
För mig ska befolkningen vara minst ca 500 000 människor, och det måste finnas mat och nöjen ifrån hela världen. Man ska med lätthet kunna gå ut och äta hotpot, tapas, omakase etc. Gå på karaokehus, badhus (nu talar jag om ett badhus där du blir skrubbad och omhändertagen, inte nåt pissigt äventyrsbad på vischan.) .. Förutom ett storstadsliv bör det även finnas diverse sevärdheter.

Sverige har väl i min mening egenligen två städer. Stockholm och Göteborg.

Åsikt?
Citera
2024-07-24, 13:48
  #2
Medlem
Dziwnes avatar
Jag brukar kolla på engelskans definitioner.

1 miljon invånare (och uppåt): City (stad).
500,000 och upp till en mille: Town (småstad).

City och Town översätts dock båda till stad på svenska.
Citera
2024-07-24, 13:48
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Med den definitionen, "karaokehus" ... då kvalar bara finlandsbåten in.
Citera
2024-07-24, 13:50
  #4
Medlem
Alla tätorter med över 10000 invånare är städer. Sen kan du kalla dina vad du vill
Citera
2024-07-24, 14:18
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Alla tätorter med över 10000 invånare är städer. Sen kan du kalla dina vad du vill

Källa på detta påstående vore ju fint då det du påstår inte stämmer med verkligheten. Ditt påstående är direkt löjeväckande eller menar du på allvar att exempelvis Rinkeby ska räknas som en stad?
Citera
2024-07-24, 14:21
  #6
Avstängd
Det var ett tag när det skulle resas till London och Berlin och NY och kommas hem och gnölas över att Stockholm är en småstad. Är det så du menar? Ja i så fall är Norden utan städer, här finns bara byar med dekorativa turistattraktioner såsom Christiania. Sedan behöver vi inga vattenpistoler som i "Barca" heller.

https://www.svd.se/a/pPQa6R/proteste...en-i-barcelona
Citera
2024-07-24, 14:23
  #7
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Alla tätorter med över 10000 invånare är städer. Sen kan du kalla dina vad du vill

Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Källa på detta påstående vore ju fint då det du påstår inte stämmer med verkligheten. Ditt påstående är direkt löjeväckande eller menar du på allvar att exempelvis Rinkeby ska räknas som en stad?
Det är helt korrekt.

"I Sveriges nationalatlas anses tätorter med mer än 10 000 invånare som städer. Stad är numera alltså normalt ett icke-administrativt begrepp, knutet till orten och inte till kommunen."


https://www.riksdagen.se/sv/dokument...aden_h002k315/
Citera
2024-07-24, 14:24
  #8
Medlem
Vem fan vill trängas med massa människor? Är nöjd med en mataffär, skola, vårdcentral, tandläkare och ett bibliotek. Har bil om jag behöver åka till Rusta eller Biltema och dylikt.
Citera
2024-07-24, 14:26
  #9
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
1 miljon invånare (och uppåt): City (stad).
500,000 och upp till en mille: Town (småstad).
+1 på detta. En ort med mindre än en miljon invånare är knappast en stad.
Citera
2024-07-24, 14:30
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Källa på detta påstående vore ju fint då det du påstår inte stämmer med verkligheten. Ditt påstående är direkt löjeväckande eller menar du på allvar att exempelvis Rinkeby ska räknas som en stad?

Efter kommunreformen 1971 då "stad" försvann som juridiskt begrepp har SCB m.fl. definierat stad som en tätort med mer än 10 000 invånare.
Citera
2024-07-24, 14:50
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är helt korrekt.

"I Sveriges nationalatlas anses tätorter med mer än 10 000 invånare som städer. Stad är numera alltså normalt ett icke-administrativt begrepp, knutet till orten och inte till kommunen."


https://www.riksdagen.se/sv/dokument...aden_h002k315/

Att hänvisa till skrivelser ägda av privata bolag som sanning är ganska skevt, sen undrar jag om du läst texten du postat till eller ens begripit den texten.
Citera
2024-07-24, 14:51
  #12
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Alla tätorter med över 10000 invånare är städer. Sen kan du kalla dina vad du vill

Fast det är fel.
En (svensk) stad har fått ett stadsprivilegium utskrivet av en kung.
Därför är Simrishamn en stad medan Ljusdal inte är det. Trots att Ljusdal har fler invånare än Simrishamn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in